Det første møtet
Utgivelse: Norsk Porsche nr. 6 Tekst: Kjell Jørgen Holbye Foto: Johan Wildagen / Hest Agentur

Entusiasten

Det første møtet

Etter to år på venteliste var endelig den store dagen kommet for Ann-Mari Sundvoll-Noreng og ektemannen Martin. Vi hengte oss på da paret dro fra hjemmeadressen i Ski for å hente sin splitter nye Porsche Taycan.

De er bilgale at de ved siden av samlingen på syv veteranbiler (hvorav tre er Porscher) nærmest ble landskjente vinteren 2018 da de bygde en snø-Porsche i full størrelse. Interessen for bil stikker dypt. Martin sitter i styret til Porsche 356 Klubb Norge, og paret bruker deler av fritiden til bilkjøring – 356-en har de kjørt grusrally og asfaltracing med.

– Mange ser på bilene sine som pyntegjenstander, men jeg liker å kjøre dem litt også, gliser Martin.

Det Forste Motet 2

Drive tastefully
Martins 1959 «Outlaw» 356A Coupé er godt kjent i entusiastkretser og ikke minst på instagram under profilen @rampestrek.

Garasje full av godbiter
Bilinteressen har han arvet fra faren, og også Ann-Mari har vokst opp i bilmiljø. Garasjen inneholder godbiter for enhver smak: En Porsche 356A Coupé 1959-modell, en Porsche 911T fra 1969 og en Speedster-replika, bygd i Mysen på 90-tallet på et Boble-karosseri fra 1966. I tillegg har paret en 1958-modell Boble som brukes til dragracing på SCC på Gardermoen, en 1966 VW transporter til campingturer og en 1955 Boble oppgradert med skivebremser, Porsche Fuchs-felger og 356A-ratt.

– Kollegaene mine er alltid spent på hvilken bil eller motorsykkel jeg kommer kjørende med, ler Ann-Mari. – Det er litt logistikk, men så utrolig moro med bil, legger hun til.

«Jeg har helt sommerfugler i magen, jeg, sier hun, – men samtidig er jo dette nesten som en høytid!»

Adrenalin og sikkerhet
Men nå er det altså Taycan som står på programmet. Martin var blant de første som satte seg på venteliste, og faktisk den første norske privatperson som fikk prøvekjøre vidunderet i den organiserte karavanen som er en del av Porsche Ice Experience. Det var da han kjørte ut fra forhandleren at det gikk opp for Martin at denne måtte han bare ha.

– Det var et stort adrenalinkick, og jeg var rett og slett solgt der og da, forteller han. Inntrykket ble bekreftet da han fikk låne en Taycan gjennom en hel kveld da demobilene kom til landet. Parets første nybilkjøp var et faktum. – Det er faktisk første gang vi kjøper oss en ny bil, så dette er spennende. Og det er jo ikke til å komme forbi at den er i den helt andre enden av det vi er vant til, sier Martin. – Med Porsche vet du at du får kvalitet tvers gjennom. Dette er en bil, og ikke en datamaskin, slår han fast.

– Dessuten er sikkerheten i ferd med å bli et veldig viktig element når vi skal velge, sier Martin og kaster et kjærlig blikk på Ann-Maris gravide mage. Paret venter sitt første barn sammen, og kvalitet blir bare enda viktigere. Særlig etter opplevelsen mot slutten av sommerferien.

– Vi hadde fått låne en Cayenne av Porsche, og helt i slutten av bilferien opplevde vi marerittet: å krasje med en motgående personbil som kom over i vårt felt på utsiden av en trailer. Martin reagerte raskt og la Cayennen inn i autovernet, slik at personbilen traff oss i førersiden. Vi hadde englevakt som kom fra det helt uten skader, men bilen ble totalvrak. Så sikkerhet er definitivt viktig, sier Ann-Mari.

Det Forste Motet 4

Personlige detaljer
Den nye Taycanen er bestilt med sort interiør og røde setebelter. 356-en har Martin for lengst satt sitt personlige preg på.

Etterlenget overtakelse
Og endelig er ventetiden over. Etter to år på venteliste går turen til Porsche Center Oslo på Ryen, der den høytidelige overrekkelsen skal finne sted. Bilen vi snart skal hente, er en Porsche Taycan 4S i Carrara White Metallic med ekstra batteripakke og varmepumpe – den såkalte nordiske pakken. Innvending har paret bestemt seg for sort skinninteriør med røde setebelter og råtøffe felger fra Porsche Exclusive Design, dellakkert i sort.

Både ekteparet Sundvoll-Noreng, fotografen og undertegnede er spente på hva som venter oss når vi ankommer Ryen. Først er det en del papirarbeid som må gjøres, og deretter skal apper installeres. Ann-Mari synes ventetiden blir lang. – Jeg har helt sommerfugler i magen, jeg, sier hun, – men samtidig er jo dette nesten som en høytid! Enda mer høytidelig skal det bli når Benjamin fra Porsche åpner døren til rommet der bilen står tildekket av et sort teppe. Baklyset er på og skinner gjennom stoffet. En motor begynner å surre svakt, og sakte kommer hele bilen til syne mens kledet trekkes lydløst av.

– Er den godkjent? Det er salgskonsulent Benjamin som spør, og Martin og Ann- Mari nikker mens smilet brer seg i de spente ansiktene. To års ventetid er endelig over, og de kan ta drømmemaskinen nærmere i øyesyn. Ann-Mari lar hånden gli over de smekre linjene og kikker inn i bilen, der vinrøde setebelter gir akkurat den ekstra luksusfølelsen de var ute etter. Jo, dette er så absolutt godkjent.

Det Forste Motet 3
Det Forste Motet 5

Store krefter
I en så avansert bil som Porsche Taycan er det mye å sette seg inn i, og Benjamin begynner å gjennomgå hele doningen sammen med de nybakte eierne. Alt fra lukking og åpning av bakluken, ladeteknologi og ladeluker, låsing av dører og åpning av dører – hele bilen blir systematisk gjennomgått før det er tid for å sette seg inn bak rattet. Det er Ann-Mari som får æren av å bli den første i førersetet, og Benjamin demonstrerer alle innstillingene som sikrer optimal sittekomfort og lagrer dem i minnet.

– Dette er det mest avanserte setet vi har, med hele 18 innstillingspunkter, forteller Benjamin. – Bilen kjenner igjen førsteføreren på nøkkelen, og kan i tillegg lagre fem andre førere, forklarer han. – Eventuelt forskjellige innstillinger for forskjellige typer kjøring, legger han til.

Det ville sprenge grensene for denne artikkelen å gjennomgå alle Taycanens funksjoner, men én ting er Benjamin tydelig på. Med 571 hk å holde styr på kan det være en god idé å teste ut de forskjellige kjøremodusene på et sted der det er god plass.

– Med Launch Control har Porsche gjort det mulig med maksimal akselerasjon, der hele motorytelsen blir mobilisert. Det gir en voldsom akselerasjon, og det er viktig at dere gjør dere kjent med den på en stor parkeringsplass eller lignende, sier han.

– Det er store krefter i sving, noen ganger større enn man er helt klar over.

Helt fantastisk!
Etter en knapp time er demonstrasjonen gjennomført, og igjen blir det Ann-Mari som trekker det lengste strået. Hun skal kjøre bilen på jomfruturen tilbake til Ski, mens Martin følger etter i 356-en. Hele ansiktet lyser opp idet hun forsiktig manøvrerer bilen ut gjennom porten – og med et lite vink glir ut i trafikken og forsvinner ut av rundkjøringen.

– Den er helt fantastisk å kjøre, sier Ann-Mari. Den ligger på veien akkurat slik man forventer av en Porsche – den totale kjøreopplevelsen gjør at det mest sannsynlig blir noen ekstra omveier hjem fra butikken, sier hun. – Det er høy kvalitet i alt og mange fine detaljer. Forbikjøringer har heller aldri vært enklere og tryggere å gjennomføre med den heftige akselerasjonen til Taycanen. Her blir det toppscore, både på utseende, kjøreopplevelse og komfort!

Det Forste Motet 6

Grundig innføring
Det er mye å sette seg inn i. Salgskonsulent Benjamin Nydahl hos Porsche Center Oslo viser paret hvordan de individuelle nøklene fungerer. Bilen tilpasser seg nøkkelholderens personlige preferanser – kjekt når man skal dele på bilen.

Ektemann Martin kommer inn med en evaluering på tampen:

– 356-en er jo den eldste Porsche-modellen, mens Taycanen er den nyeste.

Fra 820 kilo til 2200, det er nesten tre ganger vekten, og med seks ganger hestekrefter og 60 år med utvikling har det skjedd mye. De er jo ikke til å sammenligne. Taycanen er en utrolig kjøremaskin som byr på et skikkelig adrenalinkick når det gjelder både komfort og fart, men skal jeg cruise en fin sommerdag, vil valget lande på 356-en. Det er og blir drømmebilen min, men hver til sitt bruk, sier Martin.

Det Forste Motet 7
Det Forste Motet 8

Sundvoll-Norengs bil-CV

  • 2005 Audi A4
  • 2003 Porsche Cayenne Turbo
  • 2010 Volkswagen Passat
  • 2013 Volkswagen Touran
  • 2020 Porsche Taycan

Veteranbiler i garasjen

  • 1955 Volkswagen Boble – med Porsche
    Fuchs-felger og 356-ratt
  • 1958 Volkswagen Boble – brukt til
    dragracing på SCC Gardermoen
  • 1959 Porsche 356A Coupe
  • 1966 Volkswagen Panelvan
  • 1966 Volkswagen/Porsche Seeedster replica
  • 1969 Porsche 911T
  • 1986 Audi Coupé Quattro
    – Martins første bruksbil