Sømløs klasse
Regndråpene perler seg elegant på panseret, der den ligger og poserer utenfor Porsche Studio Oslo, som ifølge salgsdirektør i Porsche Center Oslo, Tormod Johansen (58), har «den beste kaffen i Oslo» – kanskje til og med i verden? Og dét er ikke helt lett å motstride. Den er både kompleks, rund og skarp, med et kraftig kick. Ikke ulikt de to hovedpersonene i dagens reiserute, bil og fører, som skal ta oss geografisk med fra A – for Aker Brygge – til et anekdotisk Å for Årvoll – Tormods oppvekststed. Årvoll ligger ved Bjerkebanen, hovedarenaen for travsport i Norge. Kanskje ikke så rart at det ble et fartsfylt liv av slikt. I skrivende stund har Tormod jobbet for Porsche Norge i 14 år. Egne hunder og katter har ikke Tormod tid til:
– Jeg jobber sju-til-sju hver dag. Når skulle jeg ha fått tid til dyr? spør han skrått.
«Jeg trives best med å handle hos de med passion for det de driver med.»
Petrol-heads
På Tormods Instagram-konto ligger et bilde av hockeyhansker med påskriften «Vet du hur de här luktar, har du haft en bra uppväxt». Sport og action har alltid hatt en stor del av Tormods liv:
– Min far var en stor inspirasjonskilde, og han stilte alltid opp for meg. Han var kjørelærer, noe jeg også var i flere år, før jeg begynte å selge biler. Før Porsche jobbet han for Hurtigruta Carglass som salgs- og markedssjef.
– Min yngste bror ble også kjørelærer, mens min midterste bror driver med forsikring.
– Det er vel bilforsikring, det, da? spør jeg ledende.
– Ja, blant annet dét, ler Tormod.
Drivkraften i dag handler om både kjøreglede og vellykkede kundereiser. Samtidig elsker han godt håndverk. Han er opptatt av solid fagkunnskap, design, kunst og funksjonalitet. Før han begynte med bil, var han som styremedlem i Inch med på å starte barbershopen i Grønnegata, en feel-good-salong som var én av de første i Oslo på sen-90-tallet. Her reintroduserte de barberersalonger som et frikvarter for travle menn med behov for pleie, prat og klipp. Noe slikt hadde Norge nesten ikke sett siden sekstitallet.
Over 1500 fornøyde kunder
På mange måter handler dét å koble rett kunde til rett bil om mye av det samme: å finne en luke i hverdagen for travle personer med en higen etter kvalitet og velvære.
– Lidenskapen min for håndverk smitter over i jobben, og den beste følelsen er å hjelpe hver og én kunde til å finne den bilen som er riktig for dem. Behovsanalyse er det morsomste i salgsprosessen, understreker han.
Personlig har han stått for mellom 1500 og 1600 leveringer av Porscher til fornøyde kunder, og på LinkedIn blir han blant annet beskrevet slik:
«Tormod er en menneskekjenner og besitter en utrolig fin kombinasjon av humor og glimt i øyet – og målbevisst lederskap. Tormod har en stor faglig pondus og en enorm kundeportefølje etter mange år i sportsbil-/luksusbilbransjen.»
I kaffebaren sitter Tormod på sitt ukentlige «kaffebarkontor» foran laptopen med en dokumentmappe slengt på siden – ulastelig antrukket i en sort og hvit hundetannsblazer, med en kashmirvest som Fargerike trolig ville kalt «Vitamin C». Han har matchende jeans fra Tramarossa og hvite sneakers, alt fra «hoffleverandør» Aspeli på Aker Brygge.
– Jeg trives best med å handle hos de med passion for det de driver med, sier han.
På Supreme Roastworks står det alltid en Porsche utstilt, baristaene
snakker bare engelsk, og klientellet er velkledd og høflig. Her er det lett å slå seg ned!
Men det skal vi selvsagt ikke. Vi er på vei til nedre St. Hanshaugen for å saumfare norsk skomakerkunst.
– Vi skal til Bislett for å besøke skomakermester Asbjørn Dagestad, som har reparert mange av mine håndsydde sko, forteller Tormod.
«Å ta godt vare på ting er en gjennom- gående holdning, enten det gjelder klær, sko eller kjøretøy.»
«The Tormod»
Når vi ankommer Dagestads skomakersjappe på Bislett, står Tormods sko i burgunderrødt øgleskinn utstilt på fremste rekke, en visuell godtebutikk av håndlagde kreasjoner i varme hudtoner, formet av plettfritt skinn. Som juveler står de utstilt på rekke og rad, blankpolerte og upåklagelige i samstemte toner av honning, rav, cognac og kjernet smør. Man blir både sulten og tørst, og samtidig bløt om hjertet. Dette er håndverkskunst av ypperste slag.
– Jeg har alltid vært glad i å ta vare på ting. Det ligger i familien. Farfars hytte ligger 950 meter over havet i Gudbrandsdalen, og er fremdeles i familiens eie. Og den er fylt av håndlagde møbler. Muttern stoppet sokker. Selv har jeg ikke noe imot grovarbeide eller møkkajobber. Jeg kan godt ta i et tak! forteller Tormod.
Å ta godt vare på ting er en gjennomgående holdning, enten det gjelder klær, sko eller kjøretøy. Han liker ikke bruk-og-kast-mentaliteten. Ting skal være laget for å vare
Vi møter skoskredder Morten Ervik i Dagestads skobutikk, en familie-
venn av Tormod Johansen.
– Er du klar over at Norge har bidratt til tre viktige ting til skomaker-
historien, spør han.
– Fortell!
– Beksøm, Norwegian Split Toe og Penny Loafers, forteller han.
– Men «penny» er vel ikke norsk?
– Nei, de skoene ble vist på en internasjonal messe, og så stjal britene idéen, forteller Morten. Men de blir fremdeles kreditert Norge og nordmenn i den internasjonale skohistorien, forteller han.
– Ikke glem den fjerde viktige tingen: «The Tormods», skyter Tormod inn og ler. Etter at Tormod og Dagestad co-designet et
par nærmest sømløse sko med blekgul pyntesøm rundt 180° av sålen, i motsetning til 360, har de blitt en etterspurt kuriositet
i Oslo.
– Norsk skinn er ettertraktet i utlandet, forteller Morten. Vi bruker lite piggtråd for å hegne om budskapen, har høye drikketrau for kyrne – som forhindrer strekkmerker på nakkeskinnet – og har få insektstikk på grunn av det kjølige klimaet vårt. Slikt blir det bra skinn av! sier han.
Oslo–New York
Fra Bislett suser vi videre via Brenneriveien og Blås graffiti over Mølleparken til Sagene. Vi er på Oslo-safari, og har øynene på stilk over fin, gammel trehusbebyggelse i symbiose med ny og frisk
arkitektur og urbane signaturer. Flere bydeler i Oslo har klart å smelte sammen det nye med det gamle, og det er jo dét vi liker best! Vi er enige om at New York er den kuleste byen i hele verden, men at Oslo ikke ligger langt etter.
– Når jeg er i New York, bor jeg ofte i 14. gate i Chelsea, forteller Tormod. Det er midt i smørøyet. Det er nærme West Village, Meatpacking, Soho, Tribeca ...
I Oslo har han funnet seg til rette i en leilighet i «Vinslottet» på Hasle, Vinmonopolets gamle fabrikk på til sammen 50 000 kvadratmeter. Den ble designet i 1932–33 av Juell og Scheen, som et industrianlegg for produksjon, lagring, tapping og distribuering av norsk brennevin, og senere videreutviklet av Kristin Jarmund arkitekter AS som et attraktivt boligkompleks med en rekke servicenæringer i de nederste etasjene. Der står den røde teglesteinsbygningen fremdeles med et digert «V»-monogram på toppen, som en brutal kjempe som har overvunnet både forbudstider og en tilfeldig byutvikling. Men Hasle kommer til å bli bra.
Upåklagelig service
– Det gir litt New York-feeling. Det er en gammel fabrikkbygning med 3,7 meter høy takhøyde. Her har vi kjøpesenter, frisør, apotek, helsestudio, kafé og et nærliggende hotell. Det tar meg 20 minutter å gå til Grünerløkka og 50 minutter å gå til sentrum. Rett under meg ligger den lille restauranten Sugar & Spice, som serverer streetfood. Det hender at eieren Mitch ringer meg og sier «Hei, hva gjør du? Kom over og prøv noen nye retter!». Det gir meg en følelse av å bo i New York, selv om det er Hasle i Oslo. Naboskapet og servicen er upåklagelig.
– Det er slik jeg liker å operere selv. Jeg liker å bli kjent med kunden, og gi dem det beste jeg kan tilby. Det handler om å dele av innsikten i det man har å bidra med, å innlemme folk, slik at man kan spre interessen for varige verdier, smakfull finish og godt håndverk, understreker salgsdirektør for Porsche Center Oslo, Tormod Johansen, mens han åpner en «Oak Green» dør for meg foran inngangen til Vinslottet.
Før Porschen tar et dypt innoverpust og senker seg velbehagelig på bakbeina ned over Hasle Torg.
Vi kjørte: 2024 Porsche Panamera Turbo E-Hybrid
Effekt: 500 kW/680 Hk kombinert effekt
0—100: 3,2 sek. med Sport Chrono-pakke
Topphastighet 315 km/t
Farge: Oak Green Metallic neo