Stille før stormen
I 2017 skapte Dennis Olsen furore med seiersrekken i Porsche Cup, og ble hanket inn som fabrikkfører. Så ble det stille før stormen.- Det er godt å høre at jeg er savnet, sier Dennis (23) med et bredt smil.
Norge har og har hatt sine storheter i motorsport, med en pen akselerasjon de siste årene. I merke-cuper, hvor alle stiller med identiske biler, er nivået ekstremt jevnt. Det var her Dennis Olsen leverte resultater få nordmenn har gjort før ham. Han var i verdenstoppen innen de lynraske Carrera Cup-seriene, hvor konkurransen er steinhard. Med seier i den tyske serien i 2017 etter knallharde fighter, og andre plass i den enda røffere Super Cupen, fikk selv Porsches talentspeidere pustebesvær, og fikk det travelt med å hanke inn den unge og fokuserte nordmannen. Dennis Olsen var som en norsk prins på racingbanen. Så ble det stille.
– I fjorårets sesong hadde jeg bare meg selv å fokusere på. I år er det annerledes. Når en fører blir tatt inn i varmen som lønnet sjåfør i fabrikksteamet, blir vi ambassadører som skal bidra på ulike fronter med kunnskap og erfaring. Fokuset ligger mer på teamet enn på meg selv, forteller Dennis.
Taktiske valg og suverene takter
La oss skru klokken noen år tilbake. Hvordan bygges en racingkarriere? Dennis kommer fra en bakgrunn med vesentlig mindre ressurser enn kanonene med dype lommer og store ord. Han har kjempet seg opp takket være talent og en enestående evne til skarpt fokus. Dennis begynte å kjøre gokart som 6-åring, og allerede i en alder av 10-11 år var han regnet som proff. Den unge sjåføren vant hyppig utenlandske serier og mesterskap, og ble også norgesmester. I 2012, 16 år gammel, vant han det prestisjefulle KF1-mesterskapet i Tyskland. Året etter tok han steget over i racing med formelbil. Dennis ble værende i ulike formelserier frem til sommeren 2015, da han satset på å bli juniorfører hos Porsche. Han utkonkurrerte like godt hundre andre søkere, og plutselig var han blant fire juniorførere som deltok i den tyske Carrera-cupen. Det gikk over all forventning. I 2017 ble han løftet opp til å bli lønnet fabrikksjåfør av Porsche som Young Professional. Det har vært en fantastisk karriere. Underveis har han hatt flere viktige støttespillere, med familien som den absolutte kjernen, med Frederik Brenna Lund som trener siden 10-årsalderen. Dennis gir ham mye kreditt for resultatene.
- Frederik er en utrolig positiv og løsningsorientert person som får det beste ut av idrettsutøvere. Han sørget for at jeg trente riktig og forberedte meg på hvordan det er å være en toppidrettsutøver, forklarer Dennis.
Det Dennis ikke forteller har vi fått høre fra andre: Unggutten har en utrolig stahet og vilje innebygget, krysset med et uhyre sterkt talent.
- Fokuset nå er å bygge videre på grunnlaget Frederik har lagt, ved å kort og godt bli en bedre Dennis.
Teamspiller med Patrick Dempsey
Det er akkurat det som skjer etter å ha havnet under Porsches vinger. Samtidig er det en ny rolle i at min jobb er å gjøre andre bedre.
- I stedet for å bare tenke på meg selv, bilen og neste løp, får vi oppgaver hos Porsche. Og det er utviklende på helt nye måter for meg. Jeg kan ikke bare tenke på meg selv, forklarer Dennis.
Han er fabrikkens utsendte i det profesjonelle Proton Competition-teamet som kjører den europeiske Le Mans-serien (ELMS) med verstingbilen 991 RSR, med skuespilleren, kjendisen og racerfører Patrick Dempsey som drivkraft.
- Førerne er dyktige, men ikke på fabrikknivå. Tanken er at jeg skal bidra med noe positivt både for førerne og apparatet, samtidig som jeg lærer å arbeide i team. Det er mye taktikk involvert og ett løp aldri er lik et annet. Samtidig har jeg oppgaver forbundet med å sette opp bilen utfra ulike parameterne knyttet til løpene og banene. Dermed går det mye tid på test og oppsett av løpsbilen, forklarer Dennis, som vet at han vil komme ut på den andre siden som en mer komplett racingproff.
Nøkkelperson for utvikling
De helt store resultatene i år har uteblitt. Han deltar ikke lenger i Carrera Cup-serien, og fokuserer på ELMS-serien. Dette er lagløp over vesentlig lengre distanser med flittige førerbytter, i motsetning til Carrera Cup som sprintløp uten bildeling.
- Nivået er skyhøyt blant teamene, og små marginer avgjør. Sesongen begynte på topp for vår del, hvor vi var raskest av alle med Pole Position på Silverstone. Det holdt ikke helt til mål, men vi vet at vi er konkurransedyktige.
Når Dennis ikke sitter i en løpsbil og kjenner på adrenalinet, er han med å utvikle fremtidens løpsbil et eller annet sted i verden.
- Nå må jeg passe meg og ikke avsløre hemmeligheter, sier han med en latter.
Utviklingen av løpsbiler for neste år pågår for fullt, og det går med mye tid i bilen. Når nyhetene kommer fra motorsportavdelingen er det mengder med praktisk jobb som venter. Hvordan bilene vil bli å kjøre i praksis neste år er opp til oss testutviklere, og det er et stort apparat som er i sving. Ta for eksempel demperne.
– Underleverandører bistår med å endre innstillinger og komponenter etter hva vi erfarer på banen, mens 3-4 ingeniører fra Porsche noterer alt som blir gjort der og da.
Dette gir Dennis ytterligere en oppside i yrket, nemlig verdifull opplæring i oppsett av løpsbiler. Floskelen om at godt verktøy er halve jobben er overførbar til racing.
Yndlinger og fremtiden
Dennis holder kortene tett til brystet i forhold til kommende modeller. Vi forsøker en annen taktikk, og spør om hva som er favorittbilen.
- Det må være RSR. Når den er satt riktig opp med perfekt balanse er den helgrom. Den oppleves nesten som en formelbil. Så rå er den. GT3 RS er langt på vei en light-versjon av RSR, også det er en bil hvor en rekke faktorer klaffer og gir enorm kjøreglede.
Vi prøver å spørre Dennis om den endrede motorplasseringen i RSR, som på lik linje med Cayman og Boxster er midtstilt.
- Jeg har knapt sett motoren selv. Den sitter godt skjult innunder, og med duse sidevinduer forblir RSR et lite mysterium. Jeg har heller ikke fått signaler om at det er et trekk som kan bli aktuelt for vanlige 911.
Samtalen dreier over på drømmer for fremtiden. Dennis trekker pusten dypt.
- Jeg vet at 2019-sesongen vil bli omtrent som i år med massevis av prosjekter, men når det kommer til hvilke løp jeg skal kjøre, er ingenting avklart før i høst. 24-timeren på Le Mans er øverst på ønskelisten. Langløpene Nürburgring og Spa er definitivt på listen. GT Masters-serien er også superspennende, sier Dennis på siste rest av pust.
Vi drister oss raskt til et siste spørsmål mens han fyller lungene, og spør hvem som er drømmemakkeren.
- Det er ikke lett å svare på. Jeg trives veldig godt i Proton Competition som er helproft, og med lang fartstid. Mentaliteten som ligger i langdistanseracing og valg av riktig strategi er viktig. Så svaret må bli det gode teamarbeidet vi utfører, avslutter Dennis Olsen diplomatisk.
Den unge racingprinsen er godt inne i varmen hos Porsche. Han har gått fra å være en individuell gullgrossist til å bli en lagspiller. Det har kanskje vært stille, men vi kjenner at det er noe på gang. Det er som stillheten før stormen. Det suser i sivet, og skjelver litt i bladene. Kanskje er det prinsen som gjør seg klar til å komme tilbake som konge.