Tar innersvingen til seier
Bare 17 år gammel og allerede en formidabel racersjåfør. Navnet Rustad lyder kanskje kjent? Pappa Tommy har vunnet 18 mesterskapstitler både nasjonalt og internasjonalt. Han ble europamester i rallycross 2015, og er en av landets mest habile racingførere. Moren har også drevet med bilsport, Isabell har med andre ord fått racingen inn med morsmelken.Det hele startet ikke med racing. Isabell er et talent innen turn og driver på nasjonalt nivå. Turn gir henne god fysikk, mental konkurransetrening og ikke minst et skjerpet vinnerinstinkt. Disse egenskapene passer faktisk meget godt til motorsport også. Hun startet med gokart som tiåring, men gikk over til bil så snart hun fikk muligheten. Videregående utdannelse tar Isabell på Wang Toppidrett Romerike, et sted som stimulerer ambisjoner og gir evnen til å håndtere en idrettskarriere.
Testing av den nye bilen
Jeg møter henne og pappa Tommy på Rudskogen Motorsenter. De har nettopp tatt ut den nye bilen de har kjøpt, en tøff grå Porsche 911 GT3 Cup. Det er tydelig at Isabell er stolt av bilen. Hun gleder seg til å teste grensene i dag. Opprinnelig skulle hun ratte en Porsche 718 Cayman GT4, men så ble det en Porsche 911 Cup. Dette er en fullblods racingbil, og jeg kunne selv også tenkt meg å teste bilen et par runder.
«Denne er mye tøffere og billigere», sier hun. «Billigere enn hva?», spør jeg mistenksomt. Hun smiler lurt og forstår at jeg ikke helt tror på det hun sier. Hvordan kan en 911 GT3 Cup være billigere å drifte enn en Cayman? «På Cayman 718 GT4 finnes det mye karbonfiber, og hvis du kommer ut av banen og treffer sanden eller steinene, blir karbonfiberen fort ødelagt, og dyre deler må erstattes. Denne 911-en er mer hardfør, slik at du kan kjøre ut og bilen kan enklere repareres uten store regninger». «Men hva gjør du på grusen?» spør jeg nysgjerrig. Jeg kan se at Isabells øyne blir smalere og mer intense, hun ser rett på meg og sier: «Hvis du ikke kjører utenfor veien nå og da, satser du rett og slett ikke skikkelig. Det er gjennom feil man lærer, ikke sant?»
Et velsmurt team
Hun snur seg og roper til faren sin: «Rustad, har du strammet hjulene?» Tommy ser opp og svarer kort «Ja». Han har gått fra å være far til å være en profesjonell racingmekaniker. Tommy har skrudd mye på biler, så dette går rett og slett på autopilot. Teamet er velsmurt, og det sløses ikke med ord eller unødvendige forklaringer. Bilen blir løftet opp på luftjekkene, og et velbrukt sett med slicks monteres. Dette er en test, og Michelin-dekkene koster 25 000 kroner per sett. Bilen blir senket ned, og hjulene blir festet med riktig moment. «Brems», roper Tommy. «Ja, Rustad, jeg trykker så hardt jeg kan!» sier Isabell. De smiler lurt til hverandre. Det er god stemning. Isabell står på venstrepedalen mens Tommy strammer senterboltene med en gigantisk momentnøkkel. Med hele 580 NM tiltrekksmoment er det åpenbart at en vanlig nøkkel ikke hadde strukket til her. Rustad senior henter et par kanner racingbensin, og Isabell går for å skifte.
Hun kommer tilbake i fullt kjøreutstyr, en hvit kjøredress med sort, blå og rød dekor. Den rosa og lysegrønne hjelmen matcher speilene på Porschen. De har satt opp en stor mekanisk vifte for å kjøle henne ned. Foran viften gjør Isabell den beste Carola Häggkvist-etterligningen jeg har sett på lenge. Det eneste som mangler er «Fångad av en stormvind» på stereoen, mens Isabells lange hår flagrer i alle retninger.
Det er god stemning i pitboksen, men alvoret kommer raskt. Bilen blir startet med et sint brøl og står og murrer hissig på tomgang. Det virker som om den bare venter på å komme ned og ut på banen. Den avslappede stemningen har plutselig fått litt nerver. Det er nesten 30 grader ute. Inne i Porschen er det selv i skyggen over 50 grader. Hun har blitt taus og fokusert, men hun stirrer intenst på instrumentene. Blikket minner meg om den legendariske føreren Ayrton Senna. Hun er i «The Zone».
Temperaturmåleren på Porschen viser nå driftstemperatur. Bilen blir senket ned, hun setter bilen i første gir og kjører ut på banen. Vi hører Porschen idet den brøler ut av pitboksen, akselererer og forsvinner ut på banen. Det blir merkelig stille i garasjen. Vi går ut med Tommy og ser at han ser bekymret ut. «Det er ryggen hennes. Hun har en brist fra turningen som gjør det vanskelig å finne en god sittestilling bak rattet». En brist, tenker vi. Isabell er ingen pyse, farten på banen vitner ikke om plagene i racingbilen. Tidene kommer etter hvert opp på tavlen, Isabell har tredje beste tid blant de der ute.
Etter omtrent 20 minutter på banen er første økt ferdig. Bilen fungerer bra, men hun synes det er dårlig veigrep. Hun kjørte på 1.26,8 med de gamle hjulene. Pappa Rustad virker fornøyd, men ikke Isabell. «Jeg slo ikke Olsen, la oss bytte til de andre hjulene», sier hun. Med Olsen mener hun Erlend Juan Olsen, som er 22 år og kjører for Porsche Center Son. Konkurranse-instinktet hennes er absolutt på plass.
Ambisjoner
Team Rustad er realistiske. I 2022 inngikk Rustad et samarbeid med Porsche og ble en del av Porsche Motorsport Scandinavia. Hovedsponsoren HTB Racing
og teamet Fragus Motorsport har vært flotte støttespillere. Far og datter er utrolig takknemlige for sponsorenes hjelp. I år skal de kjøre 6 helger og 14 løp.
Hun vil delta i Porsche Sprint Challenge Scandinavia og Racing NM i GT5 — hvis løpene ikke kolliderer. Isabell debuterte i racingklassen GT5 i NM i 2021.
I 2022 fikk hun med seg to finaleseiere og en femteplass totalt i NM. Dette var i en klasse med hele
58 førere som tok NM-poeng.
Det er umulig å ikke bli litt imponert over 17-åringen. Vi vil følge med i kulissene og håper at hun viser konkurrentene hvor skapet skal stå. Én ting vet vi, hun kommer garantert til å gi gass!