Fantom-Aksel trer inn i gjeve Carrera Cup

Fantom-Aksel trer inn i gjeve Carrera Cup

Aksel Lund Svindal slutter ikke å imponere. Tiden som verdens raskeste alpinist er byttet til å være aktiv fører i motorsport - igjen med oppsiktsvekkende resultater. Som debutant uten nevneverdige erfaringer i Porsche Sprint Challenge Scandinavia i våres, sørget han like godt for en sensasjonell seier i sin fabrikkspreparerte 718 GT4 Clubsport. Det mot garvede konkurrenter.
Publisert: 16. desember 2022

Man kan saktens lure på hvordan det er mulig å bare vinne sitt første løp i en kvikk racingserie. Hvis vi skal prøve en liten analyse er det flere mulige forklaringer. For det første er han ekstremt vant til høy fart med kroppen som innsats. Det krever ekstreme reflekser og reaksjonstider, alternativet er fall og skader. Videre må han ha en ekstra sans for G-krefter som er svært veltrimmet, og ikke minst tenke forover mot neste port elle sving. Nøling eller for mye trykk, vekt eller feilberegning, og det ender galt. Med andre ord gønne på, men ikke miste hodet. Og la oss huske evnen til å memorere isglatte løypetraseer med komplekse svinger og timing. Rytme. Flyt. Dermed, etter 4 pallplasser i -22, er det bare å konkludere med at han har en spennende fremtid i racing.

Slik har det seg at det blir mesterkapsbytte til verdens største cup-serie i den skandinaviske utgaven, Porsche Carrera Cup Scandinavia hvor det kjøres med 911 GT3 Cup som er bygget av Porsche Motorsport. Drømmebilen for entusiaster som driver med banekjøring.

Jeg har høye forventninger til neste sesong og mesterskapsbyttet. Jeg kan banene ganske bra etter årets sesong, men skal samtidig lære meg en helt ny bil og har stor respekt for det høye nivået som utøverne har i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Det kommer til å bli veldig kult, men også spennende, forteller Svindal.

Svindals avgjørelse bygger på erfaringen han fikk under Porsche-festivalen i september. Der fikk han prøve en 911 GT3 Cup med F1-håpet Dennis Hauger som coach.

– I ettertid kan jeg innrømme at jeg var veldig nervøs før jeg satte meg inn i bilen, sier Svindal. Mer kraft og ingen assistansesystemer slik som GT4 Clubsport har, og i en løpsbil som Dennis skulle konkurrere med like etterpå. Ingenting måtte gå galt. Men da jeg gikk ut av bilen, var det bare én tanke i hodet mitt – jeg skal kjøre løp i en bil som denne en dag! Da Porsche Sverige som drifter serien spurte om jeg ville ta motorsportsatsingen til neste nivå, nølte jeg ikke et sekund, forklarer Svindal.

Thomas Johansson som er sportsdirektør for serien, er tilsvarende spent.

– Å ha Aksel Lund Svindal i mesterskapet i 2023 føles helt fantastisk. Det skal bli utrolig interessant å følge ham i den kommende sesongen og se hvor langt ambisjonsnivået hans kan ta ham.

Debuten blir 12-13. mai på Scandinavian Raceway i Anderstorp.

Også notert

1

Porsche-utleie i majestetiske omgivelser
Hvorfor nøye seg med kjøreopplevelser kun i urbane områder med forutsigbare veier? Ta turen til Lærdalsøren Hotel og lei deres flunkende nye Porsche 911 Carrera. Bilen er som skapt for de fantastiske veiene som venter på deg i fjellheimen og den turtallsvillige 385 turbohestekrefters «Røde Baron» kan leies på time– eller dagsbasis. Med på kjøpet får du forslag til håndplukkede kjøreruter i nærområdet.

2

Boxster: 25 år og begjærlig til tusen
Tiden flyr. Boxster fyller 25 år og fortjener absolutt oppmerksomhet. Det sørger den nye spesialmodellen definitivt for. Eller hva skal man tenke om en midtplassert 4 liter med fartsressurser som GT4? La oss se nærmere på fenomenet Boxster.

3

Klokketro samarbeid
Porsche og motorsport er to sider av samme sak, og det samme kan sies om urprodusenten TAG Heuer. Ikke at sistnevnte har kjørt løp direkte, men på en måte har de det. Vi tenker på TAG Heuers rolle som offisiell partner for tidtaking opp gjennom historien, og selvfølgelig at mange utøvere har hatt urene på håndleddet. Så de har vært med.

Flere saker