Historisk for 991

Tørr statistikk sier mye interessant om 991 som de fleste neppe vet alt om, når den nå har tippet over i pensjonistenes rekker.
Publisert: 30. desember 2019

Målt mot de andre tyske bilgigantene i volum, er Porsche fortsatt den lille spesialisten som skaper drømmebilene. I overført betydning er de kanskje størst på drømmer?

Uansett har noe skjedd hos Porsche, det produseres flere modeller enn noen gang tidligere og dermed flere biler totalt. Her kommer også 911 i 991-versjonen svært godt ut. Modellen ble introdusert i 2011 og har vært i produksjon helt frem til nå. Den siste tiden er det naturlig nok vært spesialmodellen Speedster det har dreid seg om, siden 992 har overtatt rollen som aktuell 911. Samlet har det rullet ut 233.540 av ulike 991-modeller, noe som gjør den til mest produserte 911 gjennom tidene.

Den aller siste 991 som er blitt produsert. I Speedster-versjonen

Samtidig legger Porsche til at den også har scoret stort på andre måter, historisk sett. Da den ble skapt av ingeniører og designere i Stuttgart, endte de opp med en generasjon som bestod av 90 prosent nye deler eller som hadde vært gjenstand for større endringer. Det har gitt 991 en status som modellen som har bydd på størst utviklingsarbeid av alle 911. Blant innovasjonene er lettvektkonstruksjonen av stål/aluminium som gjorde 991 lettere enn forgjengeren 997. Det til tross for en økt akselavstand på 100 millimeter. Det nyutviklede PDCC-systemet (Dynamic Chassis Control) ga også et helt nytt nivå for de dynamiske kapasitetene for 911.

Apropos dynamikk; 991 i Carrera-versjonen bød forøvrig på en unik evolusjon ved midtlivsoppdateringen, da den gikk fra sugemotor til turbomotor. Det er første gang i historien noe slikt har skjedd.

Konstruksjonen for taket i 991 Targa

Videre har 991 satt store avtrykk for de ulike modellversjonene den har vært basis for. Først på plass var en helt ny Targa som bød på en svært elegant design, med en mekanisk løsning for heving/senking av taket som tok pusten fra de fleste. Deretter dukket en ny Turbo-modell opp, for første gang med aktiv aerodynamikk. I 2013 banket 50-årsjubileet for 911 på døren, og vi fikk spesialmodellen 911 R i 1.963 eksemplarer som mimret over 60-tallets racingmodeller. Så dukket det opp interessante versjoner som 911 GT3 Touring, 911 T, 911 Turbo S Exclusive Series, "nye 935", GT2 RS og GT2 RS Clubsport som alle har interessante personligheter. Rekken av spenstige spesialer er nå rundet av med Speedster som i grunn og bunn er en takløs GT3 med 4-literen på 510 HK.

GT3 Touring

Likevel: Kirsebæret i 991´s omfattende livsløp må være at den havnet midt i markeringen av milepælen for Porsche 911 nummer 1.000.000. Millionen ble markert med en unik 991 bygget for Ferry Porsche i Irish Green med Pepita-mønstret stoff - bilen var en moderne tolkning av hans første 911 firmabil. Et lite hurra er på sin plass.

Gaven til Ferry Porsche i anledning av 911 nummer 1 million
Aller siste 991 - en Speedster på vei ut av døren
Også notert

1

Viderefører norsk Porsche-racing
Hos Porsche Norge er det blitt tradisjon med motorsportlunsj uken før jul. For tredje gang på rad ble sesongresultatene oppsummert, og de første dryppene for neste års planer avslørt for presse og fremmøtte. Og ja, det blir endringer fra 2019, mens satsingen generelt ruller på med nordmenn som blir raskere og raskere. En gledelig utvikling med andre ord.


3

Historisk for 991
Tørr statistikk sier mye interessant om 991 som de fleste neppe vet alt om, når den nå har tippet over i pensjonistenes rekker.

Flere saker
Kommentarer til saken