Ratt i lange baner

Jo mer sporty en bil er, desto viktigere er jobben til rattet. Høyst sannsynlig er rattets form og følelse for nye bilgenerasjoner mer magi enn vi forstår, at det klassifiserer under vitenskap. Åtte generasjoner 911-ratt viser teknologi- og tidsånden med tydelighet.
Publisert: 13. desember 2019



Feil ratt vil skape nøling og rynker på nesen, riktig ratt vil snakke direkte til senteret i hjernen som tenner kjøresuget. I hvert fall om man har et snev av bilinteresse.

Sett deg selv i posisjon til å konstruere rattet for en ny generasjon av 911, med forutsetning om at det skal være uten lånte impulser fra tidligere. Det er i hvert fall slik det oppleves når man kikker på rattene fra de åtte generasjonene av 911 som finnes. Ulikhetene er store innen tidsaksen på drøyt 50 år som 911 har eksistert, samtidig som detaljene ved hvert enkelt sender klare signaler fra hvilke tidsepoker de tilhører. Når bilene var enkle og analoge speiler rattene den tidsalderen, deretter kommer det digitale mer inn i bildet og rattene fylles opp med stadig flere funksjoner som kan styres. En annen og interessant betrakting er utviklingen i sportslighet. I stedet for tynne ratt med stor diameter har tykkelsen økt og diameteren gått ned. Og la oss for all del ikke glemme kollisjonsputen og dens utvikling. Fra relativt klumpete løsninger som tar mye plass i rattets sentrum, har de krympet til dimensjoner som ikke setter for mye preg på helheten. Dermed må det være lov å si at dagens ratt er både lekre for øyet, treffer sansene når de er i bruk og er svært funksjonelle.

Porsche 911-ratt
Første generasjon ratt fra 911 C-serien
Porsche 911-ratt
Andre generasjon ratt fra G-serien
Tredje rattgenerasjon, her fra ikoniske 964 RS
Porsche 911-ratt
Airbagen preger rattet i 993
Porsche 911-ratt
Rattet i 996
Porsche 911-ratt
Med 997 kom multifunksjonene
Porsche 911-ratt
Det er lite å utsette på formfaktoren i 991-rattet
Rattet i nye 992 bygger videre på formafaktoren fra 991
Også notert

2

Historisk for 991
Tørr statistikk sier mye interessant om 991 som de fleste neppe vet alt om, når den nå har tippet over i pensjonistenes rekker.

3

Lovende test for Formula E
Etter at Porsche trakk seg ut av WEC-serien med 919 Hybrid, ble det for alvor klart at neste racingsatsning blir i den elektriske Formel-klassen Formula E. Her blir de ikke alene, blant annet har Audi lagt mye tid og ressurser inn i miljøvennlig racing.

Flere saker
Kommentarer til saken