Eventyr rundt hver sving
Stefan Bogner reiser verden rundt på jakt etter de ypperste Porsche-svingene. Med seg har han alltid kamera, en assistent og en god dose eventyrlyst.Prosjektet Curves omfatter en serie magasiner, bøker og kortfilmer. Hver utgave handler om en lengre kjøretur i et av verdens hjørner, og tidligere har skaperen og primus motor, Stefan Bogner, lagd reisereportasjer fra USA, Alpene, Thailand og Island for å nevne bare noen av reisemålene. Til daglig har han base i München, og i sommer gikk turen endelig til Norge. Med start i Tromsø og finale i Kristiansand er det en imponerende reiserute som ble dokumentert og presentert i Norges-utgaven av Curves som ble lansert i høst.
I en tid hvor man kan velge og vrake i lekkert innhold på Instagram, er det noe helt spesielt å bla seg igjennom de nesten 300 sidene i Curves. Motivene har vi nordmenn kanskje sett før, men ikke på denne måten. Stefans evne til å fange motiver fra nye perspektiver, alltid perfekt eksponert, skarpt og gjerne med finurlig god timing med tanke på lys, er ganske enestående. Formatet skriker etter å bli gjort ære på, på trykk i høy oppløsning og med en leser som tar seg god tid, og ikke bare swiper seg forbi, som Stefan selv sier. Den massive trykksaken på 1,2 kilo krever oppmerksomhet av leseren. Vår anbefaling er at du skaffer deg et eksemplar og tar deg god tid med å bla deg igjennom fra første til siste side. Om du velger den norske utgaven, vil du kanskje også se vår egen bakgård med nye øyne.
I møtet med et internasjonalt fenomen som Curves blir man også minnet om hvor heldige vi er her i Norge. Fantastisk landskap med snirklete veier – som selvfølgelig nytes best bak rattet i en Porsche – står høyt på listen for internasjonale kjørefantaster. Lykken er kortreist for oss nordmenn, selv i vårt langstrakt land. God tur!
Hva slags bakgrunn har du, Stefan?
Jeg studerte industridesign og stiftet et byrå på 90-tallet hvor vi gjorde mye industri- og grafisk design. Kundegruppen var ganske bred. Alt fra sportsutstyrsprodusenter til reisemagasin og champagne-produsenter.
Hvorfor skapte du Curves?
Jeg jobbet mye med reisemagasiner her i Tyskland og tilbrakte mye av fritiden min med å kjøre rundt i fjellene. Som designer ser man mye visuelt interessant, og jeg konkluderte med at det ikke fantes et magasin for sånne som meg, som nøt å utforske slike svingete veier. Hvis man henvender seg til et forlag og sier man vil lage bilmagasin uten at biler er det viktigste, blir man sannsynligvis fort avvist. Så jeg bestemte meg for å gjøre det selv. Jeg hadde ikke engang budsjett til fotograf, men som designer tok jeg mye bilder på hobbybasis og startet der. Underveis har prosjektet blitt utvidet med flere flinke folk, som min skribent Ben Winter.
Hvem består Curves-laget av?
Som regel er det kun meg og en assistent ute på veien. Vi har jobbet sammen i ti år nå, mens Ben skriver mye i etterkant. Vi er alltid et lite team.
Hva er din daily driver?
Jeg har et par eldre 911-er, men til daglig kjører jeg en Porsche 911 991.2 GTS med bøtteseter og en spesiell Aston Martin-farge som heter China Grey. Den er skikkelig flott!
Hvordan velger du hvilken Porsche du skal ta med på tur?
Porsche låner bort en demobil, og det er alltid en ny modell. På Norges-turen ble det en Macan GTS. Ute på tur møter jeg alltid lokale Porsche-entusiaster, og vi tar bilder og kjører et stykke med bilene deres.
«Formatet skriker etter å bli gjort ære på, på trykk i høy oppløsning og med en leser som tar seg god tid, og ikke bare swiper seg forbi»
Trykksaker har blitt kostbart å produsere. Hvorfor ikke bare utgi dette digitalt?
Jeg mener at alle livets goder i utgangspunktet er analoge. Samme om det er snakk om mat, musikkinstrumenter, kjøkkenredskaper eller annet. Vi er tross alt lagd av kjøtt og blod, og denne typen innhold trenger det fysiske formatet for å skinne. Du vil helst oppleve det i full kvalitet, bla deg igjennom – du vil nyte det og ikke bare swipe kjapt igjennom. Den første utgaven fikk veldig god kritikk, og responsen var enorm. Så langt har vi solgt over 300 000 eksemplarer, og flere av bøkene våre er utsolgt. Prisen på 19 euro per utgave er også overkommelig for de fleste.
Du har et distinkt bildespråk. Kan du si litt om hvordan det ble slik?
Jeg er først og fremst formgiver, så jeg ser veiene som vakre tilskudd i naturen. Det er mitt fokus. Det er alltid et grafisk element til stede. Ofte bruker vi helikopter eller småfly for å fange bildene ovenfra i et nytt perspektiv. På turen i Norge kontaktet jeg flyklubben i Lofoten og fløy sammen med dem i et Cessna for å fotografere. Med drone er det ofte strenge regler med tanke på hvor høyt man får lov til å lette, så da er fly eller helikopter tingen. Jeg reiser helst på våren eller høsten, når fargene er på sitt ypperste, men jeg bruker aldri HDR-foto eller kamerastativ. Som regel hopper jeg bare ut av bilen, løper opp på en høyde for å komme i posisjon og fanger bildet. Enkelt og greit.
Traff du noen lokale Porsche-entusiaster i Norge?
Vanligvis kommer jeg i kontakt med lokale entusiaster via Instagram eller Porsche-klubber. I Tromsø fikk jeg god hjelp av noen lokale entusiaster med et punktert dekk. Der møtte jeg også en fyr med en skikkelig fin 964 som vi tok noen bilder av. Og så klart var jeg innom Johannes på Lærdalsøren Hotel og traff på Knut med sin utrolige 917. Jeg hadde egentlig en avtale med Aksel Lund Svindal om å kjøre en tur med Taycanen hans, men tiden var ikke på vår side, dessverre.
Du har sikkert mange gode historier fra turene dine?
Det beste med å lage Curves er å treffe menneskene. Porsche-folk verden rundt deler mange av de samme verdiene. Porsche kaller det miljø, men jeg kaller det en familie. Du er aldri gjest, du er innafor med en gang. Jeg ser entusiaster med enklere 924-er ved siden av eksotiske 918, og de får en umiddelbar «connection». Jeg husker godt at vi var oppe og kjørte på fjellet kl. 7 om morgenen, og selveste Wolfgang Porsche dukket plutselig opp. Han stoppet opp og hilste på alle mens han spøkte og var der på helt lik linje med oss andre.
Hvor går din favorittrute?
Jeg bor i München, og vi har mange flotte veier i nærheten. Hvis jeg drar av gårde veldig tidlig om morgenen, kan jeg spise lunsj på Stelviopasset i Italia på grensen til Sveits. Mye er innen rekkevidde for en dagstur. Jeg liker best svingete veier i Alpene, og det var sikkert derfor jeg trivdes så godt i Norge.
Hvor går neste Curves-tur?
Jeg reiser til Malaysia neste uke, og så til Patagonia i november. Det blir en større produksjon med filming hvor vi skal gjennomføre turen i en 20 år gammel Cayenne. Etter det blir det New Zealand.
Til slutt, hvilke inntrykk hadde du av Norge?
Det var den lengste turen jeg noensinne har gjennomført. Jeg kjørte over 2 000 kilometer i Norge, og det tar virkelig lang tid. Jeg bodde i statene i noen år og kjørte mange lange turer der, men å kjøre i Norge er en helt annen opplevelse. Veiene er ofte knotete og avstandene store. Det er i hvert fall ikke for nybegynnere å legge ut på noe sånt med dårlig tid. Jeg vil gjerne komme tilbake på vinteren og lage en ny utgave av Curves i Norge på snø og is.