Kjendis i bil-Norge
Det er en spesiell historie bak den svarte Porsche Roadster 1953-modellen i garasjen til Pål Anda Jansen. Bilen ble direktebestilt fra Tyskland av Kjell Holm og ble levert i Ålesund 20. mars 1953. Holm var arving i tranfirmaet Oluf Holm, et av landets største foretak. I årene etter krigen reiste han mye for å forretningene på fote, og blant reisemålene var USA, der han møtte Sonja Henie. Før krigen hadde hun slått seg opp som Hollywoods best betalte skuespillere og var en internasjonal superstjerne av format, med ledende roller i filmer som Isens dronning og oppfølgeren På glattisen på rullebladet.
Krigen skulle imidlertid komme i veien for Henies popularitet i Norge. Under vinterlekene i Garmisch-Partenkirchen gjorde hun Hitler-hilsen og ble mottatt av riksføreren i privat audiens – og Filmavisens opptak skulle forfølge henne resten av livet. Skaden ble ytterligere forsterket av at hun nektet å gi støtte til treningsleiren Little Norway under andre verdenskrig, under henvisning til sitt amerikanske statsborgerskap. Senere ga hun støtte da USA gikk med i krigen, men i Norge var det vanskelig å tilgi den negative holdningen hun opprinnelig viste.
Men Kjell Holm og Sonja Henie fant tonen, og ble etter sigende forlovet – til tross for at Henie var gift med amerikaneren Winthrop Gardiner Jr., som hun skilte seg fra måneden før hun giftet seg med nordmannen Nils Onstad i 1956. Uansett, Henie disponerte Holms Porsche og er avbildet med den flere steder, blant annet utenfor Granholtet på Landøya i Asker i 1953.
Da forholdet dem imellom tok slutt, ble bilen tilbakeført til Holm, som var en god venn av bestefaren til dagens eier. I 1975 kjøpte han både bilen og et landsted av Holm, og bilen ble på nytt gitt i gave, denne gangen til Jansens bestemor.
–Jeg husker godt at den sto i garasjen på Skodje, for mitt rom var tilfeldigvis i sjåførboligen som lå i samme bygning. Bestemor hadde ikke sertifikat, så det var faren og onkelen min som kjørte den, forteller Jansen. – Selv tok jeg den første kjøreturen i bilen som 16-åring, og dette var faktisk min øvelseskjøringsbil da jeg selv skulle ta lappen, sier han. Da sertifikatet var i boks, ble det til at han kjørte Porschen mest. –Jeg husker en gang jeg kjørte til skolen. En av lærerne kastet så lange blikk etter Roadsteren at han kjørte rett i skoleveggen, ler Jansen.
I 1991 ble bilen kjøpt av faren til Jansen, og det var igjen duket for en gaveoverrekkelse – i 2011 fikk Jansen bilen i førtiårsgave. –Så denne bilen har tilhørt to familier og er gitt i gave flere ganger, sier han.
I dag fremstår bilen i tilnærmet original stand. Det opprinnelige, røde interiøret er beholdt, og bilen er lakkert opp i den samme svarte fargen den ble levert med. Kalesjen er skiftet, det samme med bremsesylindre og clutch. Den originale motoren er restaurert av Ole Walsig.
–Dessuten er den karakteristiske stanga som deler frontruten, fjernet, forteller Pål Anda Jansen. Da de originale hjulene ble funnet farens garasje, fikk han laget nye dekk i Tyskland. – Det er moro å holde bilen i opprinnelig stand, sier han.
Med bare 50 000 på speedometeret har bilen mange gode år foran seg. Anda kjører den litt om sommeren, men holder seg unna langturer. Og han selger ikke under noen omstendigheter. –Jeg har fått mange tilbud oppigjennom, både lave og høye. Men denne bilen skal fortsatt tilhøre familien, sier han bestemt.
Porsche 356 Roadster
Sonja Henies Roadster «Pre-A» var en av bare 394 cabrioleter bygd av Porsche i 1953 – tidlig på femtitallet var over halvparten av produksjonen cabriolet-modeller. Året etter ble den billigere Speedsteren introdusert for å appellere til det amerikanske markedet. Produksjonen av Speedster var på det høyeste 1 171 biler på ett år (1957), før modellen begynte å selge dårligere og ble erstattet av «Convertible D» i 1958.
Prosjekt 356 ble startet i et gammelt sagbruk i Gmünd, og i mars 1948 var den første prototypen klar, den såkalte 356-001, bygd med VW-teknologi, med motoren montert foran bakakslingen. Omlag 50 «Gmünd-modell»-Porscher ble bygd med noe modifisert struktur, redesignet av Edwin Komenda. Bilene, som ble bygd i aluminium, fikk blant motoren flyttet bakover for å frigjøre plass i kabinen.
Produksjonen av 356 Cabriolet-modellene ble deretter flyttet til Gläser, og fra nå av var materialet stål. 356 ble presentert på en bilmesse i Geneve i 1949. Fra da av hadde modellen en lang utviklingshistorie:
Gmünd-modeller 1948–1951
Pre-A-modeller 1950–1955
356 A 1955–1959
356 B 1959–1963
356 C 1963–1965.
Porsche 356 blir ofte delt inn i noen få hovedgrupper. 356 coupé- og cabrioletmodeller bygget frem til 1954 er gjenkjennelige ved den delte (1948–1952) eller bøyde (1953–1954) frontruten. Mellom 1955 og 1965 produserte Porsche også 356 Carrera med fire overliggende kamaksler. Speedster-betegnelsen er brukt om Cabriolet-modellen produsert mellom 1954 og 1964 spesielt for det amerikanske markedet.
I 1955, da modellen fikk en rekke mindre, men viktige endringer, ble 356A introdusert. Den interne fabrikkskoden, «Type 1», sørget for at den fikk navnet «T1» blant entusiaster. Tidlig i 1957 ble en andre oppdatering av 356A produsert, kjent som «Type 2» (eller T2). Sent i 1959 fikk modellen en større oppdatering, og 356B var født. 1963-utgaven av 3356B ble ytterligere oppdatert med ny grill, ekstern bensinpåfylling i høyre forskjerm og større vinduer.