Når veien er målet
Utgivelse: Norsk Porsche nr. 10 Tekst: Are Bye Foto: Kimm Saatvedt / Hest Agentur

Made in Norway

Når veien er målet

To venner fra Drammen har skapt en folkebevegelse som handler om drivstoffpriser og markedsmakt. Vi ble med gutta bak DrivstoffAppen på roadtrip til Espa – på jakt etter boller og billig bensin.

Taket på en trippelsvart 911 GTS med knallrøde bremsecalipere felles ned, og det brummer lavt og forventningsfullt. To brede glis tar plass, og få sekunder etterpå er første sjekk på DrivstoffAppen et faktum. For hvor har de egentlig billigst 98-bensin akkurat nå, og hvor lenge skal man drøye med å fylle på?

– Se der, ja, Circle K satte opp prisen nå. Da kommer fort de andre etter. Vi fyller ved Esso, sier Sander Steiner Helgesen (24).

Få minutter etter har de tanket nær Porsche-senteret i Asker og Bærum.

– Prisen stemte med appen, ja. Nå gjorde vi et godt kjøp, sier Syver Orhagen (24) fornøyd.

De to kompisene har kjent hverandre siden barneskolen. Nå er de i ferd med å få et godt grep om markedet med sin app, og ambisjonene er å vokse videre langt utenfor landets grenser.

Selvlærte designere
– Vi startet i 2019. Da visste man aldri hva prisen var i pumpene rundt omkring. Vi måtte bare løse det på et vis, og vi er egentlig de første som får det til. Mye handler om timing, sier Orhagen.

De gikk hardt ut. «Dette ordner vi», tenkte duoen, men så lett er det ikke. Det har blitt mange sene kvelder, mye hardt arbeid, en hel del frustrasjon, men også noen herlige oppturer underveis. Mestringsfølelsen er tidvis enorm når læringskurven er bratt, og nå er de sterkere i troen enn noensinne.

– Vi har sittet med mye av dette selv. Vi er selvlærte på designbiten, og jeg har holdt på med Photoshop siden jeg var 12 år. Vi gjør grovjobben med looken for å få det slik vi vil ha det, og så ferdigstiller teamet vårt finishen, forklarer Orhagen.

De har lagt ned arbeid i appen tilsvarende to fulltidsjobber, selv om de lenge hadde annen jobb i tillegg. Da prosjektet begynte å vokse, fikk de med seg to utviklere som jobber på timebasis. Nå har de to gründerne gått “all in”, og duoen jobber nå med appen på heltid.

Drivstoffappen 2

Snøballeffekt
Orhagen forteller at starten av prosjektet fra 2019 til 2021 var vanskelig. De måtte bevise at dette fungerte, men da de fikk forbrukerne med seg, kom de også over kneika. Med høye drivstoffpriser gjennom 2022 ble det en snøballeffekt.

– Det er flere tusen som laster ned appen hver dag, og vi hadde nesten tjue tusen nedlastinger på én dag da fokuset på drivstoffpriser var størst. Noen faller fra, men vi har ett par hundre tusen aktive brukere. Det er også mange passive brukere, sier Orhagen.

Firmaet kommer med mye nytt fremover, og nylig lanserte de versjon 2.0 med flere nye funksjoner. Blant annet kan appen snart predikere pris basert på statistikk og data.

– Koster bensin 23 kroner literen, blir spørsmålet om man skal fylle, eller om skal vente til dagen etter. Da vil appen fortelle deg at det for eksempel vil være 78 prosent sjanse for lavere drivstoffpris dagen etter, forklarer Orhagen.

Prediksjonen er basert på foregående ukes pris og andre faktorer, som råoljepris og geografi. – At appen har fått markedsmakt, er åpenbart. Stasjonseierne kontakter oss så fort de mener noe kan være feil, og forbrukerne deler informasjon seg imellom hele tiden. Nå vet både forbrukerne og stasjonseierne til enhver tid prisen hos den andre stasjonen nede i gata, sier Orhagen.

«Prisen stemmer med appen, ja. Nå gjorde vi et godt kjøp.»

Betaler for informasjon
Informasjonen som er essensen i appen, er basert på såkalt crowdsourcing, hvor brukerne selv sørger for å spe på med data. Man får 10 øre for å legge inn en drivstoffpris, og 5 øre for å bekrefte en pris noen andre har lagt inn allerede. Det kommer mer nytt i premium-modellen av appen, der man kan skreddersy appen til eget bruk basert på sortering av stasjoner, prisvarsling og å legge til egne rabattkort hos kjedene.

– Da blir det lettere for deg som forbruker. Det koster 269 kroner i året for en slik premiumpakke, men om du oppdaterer i appen, betaler vi deg, slik at man kan få dette gratis ved å legge inn en innsats. Vil du bare se, uten å bidra med info og priser, koster det en liten sum for absolutt alle funksjonene, sier Orhagen.

«At appen har fått markedsmakt er åpenbart.»

Hele Skandinavia
Norge, Sverige og Danmark er allerede lagt til som markeder. Konseptet er lett å skalere opp utenfor landets grenser, og det er datainnsamling som er tingen. Noe som er unikt for Norge, er at prisene svinger enormt. Sånn sett er det lettere å predikere fremtidspris i utlandet.

I appen kan man også legge inn hva slags bil man kjører.

– De som kjører Porsche, vil gjerne ha 98-bensin. Det kan man enkelt finne, og da kan man sammenligne priser hos stasjonene som tilbyr dette i nåtid. Er man på et ukjent sted, slipper man å gamble.

Vi hadde faktisk en stasjonseier som tok kontakt fordi de hadde sluttet med 98. Få det vekk fra appen, sa han. Det viser jo litt av makten til appen, ler Syver.

Drivstoffappen 3

Utvider med ladestasjoner
Nå planlegges det også å utvide med info om ladestasjoner, for her er det også store prisforskjeller langs veiene. Det er realistisk å få til, mener duoen. Alt handler om å bli den foretrukne appen for både drivstoff og strøm.

– Da er det naturlig at vi også tilbyr informasjon om andre ting som er relevant for den som kjører. Det kan være hendelser i trafikken, kontroller, eller hva man tilbyr av varer hos de ulike stasjonene. Dette kan enkelt implementeres i appen, sier Orhagen når motoren skrus av ved ankomst Espa. Også her stemmer bensinprisene godt med appen, men noe annet har forandret seg for Sander på turen.

– Jeg må bytte bil nå, ja. Det blir bensin igjen, og Teslaen får fri. Dette var skikkelig gøy. Kabriolet er herlig, men en GT3 RS, den nye, det hadde ikke vært feil. Den er helt sinnssyk, sier Sander med et smil.