Skodd for kjøring

Skodd for kjøring

Kjørestil
De har hjerte for bilkjøring og leverte sine første par sko i en 911 fra 1966. Ideen om Dundas startet på bilverkstedet.

Utgivelse: Norsk Porsche nr. 2 Tekst: Audun Aagre Foto: Audun Aagre

Det er en travel dag i det lille utsalget på Rodeløkka. Dundas Footwear er godt kjent blant kunder som jakter på kvalitet i alle ledd, også under ankelleddet. Jungelekspressen fører stadig flere i retning Dundas. Liam Edward Rode-Hæhre og Helge Mamen tar seg god tid til kundene.

– Hele dette prosjektet ble til i garasjen mens vi mekket på vår Alfa Romeo Giulia GT, og forsøkte å finne ut hvorfor vi var så glade i gamle biler. Kortversjonen er at vi liker kvaliteten, patinaen og kjærligheten som ligger bak, sier Rode-Hæhre.

De tegnet en skomodell over samme lest. Det skulle være kompromissløs kvalitet, og et produkt som skulle bli finere jo mer man brukte det. De produserte først tre par til seg selv. Skoene, Type 01, var vandrende reklameplakater som genererte interesse. Først fra venner, så fra venners venner, og deretter via jungelekspressen og sosiale medier.

– Vi skjønte at vi kanskje kunne skalere opp, og så vokste Dundas skritt for skritt, sier Mamen.

Dundas holdt i starten til i en bilgarasje, som var i overkant rustikk. Derfor brukte de en oransje Porsche 911 fra 1966 for å frakte skoene ut til kundene. Responsen var overveldende.

– Det var moro å se kundene når vi kom. En kom løpende fra et bryllup. En var båtkonstruktør på Kongen i Oslo. En var student. Alle syntes det var stas å få levert skoene i en klassisk Porsche. Og så var det fantastisk gøy å kjøre rundt i den gamle bilen med fronten full av sko.

Dundas 2

Sko for McQueen
I likhet med en bil er det ikke tilfeldig hva man er skodd med. Dundas skal være kvalitet i alle ledd. Går man skoen etter i sømmene, finner man vegetabilsk lær som puster bedre, formes etter foten og utvikler seg i skoens levetid, sammenlignet med kromgarvet lær. Dundas bruker lær fra de beste garverier i Europa, med røtter tilbake i romertiden. Type 01 er flaggskipet. Type 02 er finskoene. Type C er selskapets sykkelsko. Fjellsko er rett rundt hjørnet. Type 03 er en lett sko i suede, flate sko med myk naturgummisåle inspirert av racingikonet Steve McQueen.

– Dette er sko tilsvarende de han brukte mellom løpene. Det er Steve McQueens pitsko. Vi kommer til å produsere egne kjøresko når vi blir enige om hvordan de skal se ut, sier Rode-Hæhre.

– De må være kompromissløst bra. Fallhøyden er stor. Hvis skoene ikke er gode nok, får vi garantert høre det fra gutta i garasjen, sier Mamen.

«Det er bedre å investere i kvalitetssko som varer i ti år og kan repareres i det uendelige, enn å kjøpe dårlige sko som må byttes hvert år.»

Bilinteressen er det ikke noe å si på. De to gründerne har brukt utallige timer på å pleie biler, og stiller i løp i Norge og utlandet. Jekkeklubben er med på turene. Det som skjer utenfor banen, er like viktig som resultatet. De har laget reklamefilm med en gammel Bentley. For å illustrere dette intervjuet skaffet de en 911 fra 1974 og en helt ny 911T, for å illustrere at de ikke bare ser seg i bakspeilet.

– Vi tror kvalitet og bærerkraft er fremtiden. Dette er ikke et retroprosjekt. Skoene er håndlaget av folk som får skikkelig betalt for jobben. Det er bedre å investere i kvalitetssko som varer i ti år og kan repareres i det uendelige, enn å kjøpe dårlige sko som må byttes hvert år, sier Mamen.

Skotsk mønster
Dundas-navnet er hentet fra familienavnet til moren til Liam Edward Rode-Hæhre, en av de eldste skotske klanene, som forøvrig er samme slekt som Petter Dass (en fornorsking av Dundas). Familien hadde en topp med Henry Dundas på 1700-tallet, som ble ukronet konge av England. Deretter gikk det bratt nedover, inntil en norsk skoprodusent blåste liv i navnet. Hempen på skoene er det skotske familiemønsteret.

Dundas 3
Dundas 4

Helge Mamen og Liam Edward Rode-Hæhre