Snabbsvenske med S i stil

Snabbsvenske med S i stil

Kjørestil
Sebastian Scharnke skrenser inn foran flaggskip-butikken til Cavour i Vikaterrassen i sin glinsende svarte Porsche 911 GT3. Et par bruksmerker foran forteller oss at denne raske herren er alt annet enn en «Sunday Driver» – verken på veien eller ellers i livet.

Utgivelse: Norsk Porsche nr. 9 Foto: Marius Viken Tekst: Hilde Marstrander

– Så mye av livet består av planlegging og prestasjon, men for min del handler det også om å ta meg tid til å koble alt annet ut. Blow some steam!

Men selv om Sebastian er vant til å komme seg fra null til hundre på litt over tre sekunder, har han lite til overs for moteindustriens såkalte «fast fashion»: bruk og kast-klær som er masseprodusert i lavprisland med kort holdbarhet.

– Vi satser på tidløs tailoring for kunder som vil ha kvalitetsplagg og accessoirer med en twist. Mange forhandlere satser på monobrands, men vi fører kun det beste i hver kategori, i materialer med lang levetid. Vi er et fullverdig varemerke, med hele spekteret av produkter, forteller han.

Festina lente
Siden 2015 har han og broren Richard åpnet to strøkne klesbutikker i Oslo sentrum. Begge har bakgrunn som innkjøpere for Høyer Luxury. Det var der de først begynte å «snuse litt på italienske håndverksprodusenter», som han sier. I dag står Sebastian og hans kone for henholdsvis herre- og damedesignet til deres eget label med nettopp merkenavnet Cavour. Damekolleksjonen er myk og feminin, med ledig, sval eleganse; det er tydelig at alle involverte har teft for god design. I tillegg selger de rundt 20 håndplukkede merker, der det meste kommer fra Italia og England. Felles for dem alle er utsøkte, håndlagede detaljer, som blant annet inkluderer målsydde dresser fra merker som har holdt på siden midten av 1800-tallet. Eller hva med et par luksussneakers i hanskemykt skinn: lyse, luftige, lette – og ikke minst nummererte – som et par Matisse-litografier? Eller et par mer formelle mesterverk fra Edward Green med såler som har ligget i et fargebad i ni måneder?

Snabbsvenske 2

Gentlemansgründer
– Det har vært ekstremt mye arbeid, men det begynner å lette nå. Ambisjonene var alltid å satse på netthandel, men likevel startet vi rett på butikk i 2017. Vi var sykt naive i oppstartsfasen. Men da pandemien kom, stod vi klare! Da var nettbutikken redo! I dag står den for 70 prosent av salget, og vi selger til 90 forskjellige land. Nå er det full galopp, blunker gentlemansgründeren fra Örebro, mens han åpner døren til den elegante butikken.

Det er som å entre en gigantisk drømme-walk-in-garderobe, der oppbevaringsbokser i sober colorblocking i nedtonede nyanser av turkis, racing green, midnattsblå og sennep strekker seg fra gulv til tak, innrammet av lyst treverk i kjølig skandinavisk stil. Selv er han ikledd sine egne favoritter:

Buksene er fra Ambrosi, en fjerdegenerasjons napolitansk skredder. Skjorten kommer fra indiske 100 Hands, hvor hver modell går gjennom hundre håndlagede produksjonsledd fra start til finish. Og både jakken og genseren er fra hans eget merke Cavour.

– Mmm ... liker kabelstrikken på genseren, som liksom fader ut mot halsen, kommenterer vi.

– Ja, ikke sant! De er en av mine favoritter. Vi prøvde med smalere kabler først, men det så ikke riktig ut. Kabler må være litt brede for å se eksklusive ut. Alt handler om små nyanser, forteller Sebastian.

Festina lente er latin og betyr skynd deg langsomt, il med måte!

– Store norske leksikon
Målsøm: I Cavour-butikkene kan du få tilpasset plaggene etter personlige mål.

Motor og mote
Han synes det å kjøre Porsche og være opptatt av kvalitetsklær er to ting av samme sak. Det handler om historikk, raffinert design og høy kvalitet.

– Alcantara-trekket på rattet i bilen min – et syntetisk semsket skinn – er et tekstil som jeg godt kunne ha brukt på en lommedetalj i en fremtidig Cavour-kolleksjon, for eksempel. Alt må være balansert og fungere! Jeg finner ikke opp kruttet på nytt, og jeg ønsker heller ikke å lage vanvittige ting som Balenciaga. Vi gjør vår egen greie, og heldigvis har vi truffet en nerve i markedet. Våre kunder er opptatt av innhold, bekrefter han. Med utgangspunkt i eviggrønne klassikere innenfor herregarderoben, kommer han opp med nye, små utbedringer som kan løfte et antrekk fra det tradisjonelle til det samtidige, uten å gå på bekostning av det som blir ansett for «korrekt».

– Jeg er veldig opptatt av stilhistorie og ser mye på plagg fra ulike epoker. Men så forandrer jeg litt på lommene, flytter noen sømmer og slike ting. Små finjusteringer kan utgjøre store forskjeller. Også følger vi også nøye med på markedet: Når andre kutter ned på chinos, øker vi produksjonen av disse. Dermed går salget vårt opp på disse varene. Under pandemien solgte vi enormt mange finere skjorter og V-gensere. Du kunne jo sitte i Teams-møte med de rette overdelene, med bare en shorts under! Ingen la merke til dét, ler han.

Snabbsvenske 12 Designspirer: Barna har plukket ut Peppa Gris-merket som dekorerer Sebastians kjøredress.

Drivers Club
Fra Vika i Oslo suser vi videre gjennom Bjørvikas legolandskap til bølgende åser og saftige svinger i Østfold, på vei til Rudskogen Motorsenter. Sebastian er medlem av Rudskogen Drivers Club, som stort sett møtes hver torsdag for å kappes om de beste rundetidene. Han trekker av seg egendesignet kabelstrikk og hi-tech ytterjakke, og sklir inn i en hvit og blå kjøredress som er dekorert med et Peppa Gris-merke: en blid, liten gris med rød T-skjorte og rosa ryggsekk, som barna har plukket ut.

– Jeg står opp seks om morgenen, løper før jobb, tar sønnene mine til fotball to ganger i uka mens lillesøster ser på, og tar «hand om kriget där hämma» sammen med kona.

Built for speed: For Sebastian Scharnke er bare «litt fortere» raskt nok.

I tillegg til arbeidet med Cavour og butikkene er han også fotballcoach for ungene. Sebastian spilte selv på høyeste divisjon som 17-åring i Östers IF, og jobber med å lære bort riktig innstilling, drivkraft og teamwork til barna sine. Det går i ett for «Snabbsvensken», som gutta på Rudskogen, kaller ham. – Å kjøre Porsche er en voksenting. En ny pasjon i livet. Den kommer når man får råd, men det har blitt en genuin interesse. Hva andre gjør på banen, gir jeg egentlig litt faen i. Men det er klart ... når noen med en lignende bil som meg kjører en viss hastighet, da blir jeg interessert i å kjøre litt raskere, smiler han og setter av gårde.

Han sneier over gresset utenfor markeringene i «Angsten» i 200 pluss, og sklir inn i «Slakterstrekket». Altfor sakte, synes han selv, men dette er bare oppvarming av dekkene – det skal gå jättemycket fortere etterpå, og i dag drar han i land en personlig rekord på 1,30 minutter. Tidligere i år var han på Nürburgring i Tyskland – motorsportens mekka – og kjørte første på 7,14 på den 20,8 kilometer lange banen. Men målet, som vi alle vet, er på sub 7 minutter.

– Hodet sier «nei, nei, nei ... ikke gjør det!», men jeg vet at bilen er god nok. Du gir full gass, du kobler ut deadlines og jobb. Det er nesten mindfulness. Å kjøre Porsche på bane er som en spa-dag for gutta, ler han.

Ordene blir hengende igjen i luften. Sebastian er allerede rundt neste sving, på vei mot neste rekord – trolig både på hjemme- og på bortebane.

«Å kjøre Porsche på bane er som en spa-dag for gutta»