Tradisjonsrik luksus
Opplevelsesturisme er i vinden som aldri før, og spennende tilbud dukker opp over hele landet. På Nordvestlandet har tilbudene stått i kø helt siden tiden da britiske lakselorder, den tyske keiseren og tindebestigere fra hele verden satte hverandre i stevne i fjellandet mellom fjordene.Det er alltid en spesiell følelse å bli møtt på flyplassen med et skilt med navnet ditt på. Vi er på tur for å oppleve Electric Porsche Driving Experience, et opplevelseskonsept utviklet av reisearrangøren 62°NORD i Ålesund. Det familieeide selskapet har de siste årene satset stort på å tilby skreddersydde opplevelsesreiser med utgangspunkt i de tre unike hotellene Union Øye, Storfjord hotell og byhotellet Brosundet i hjertet av Ålesund.
For vår del settes kursen mot Storfjord hotell, ca. 45 minutters kjøring fra Vigra lufthavn. Solen skinner fortsatt, selv om det er meldt gråvær og regn de neste dagene.
– Sånn er det her på Sunnmøre, det går ikke an å være redd for litt vær, sier den smilende sjåføren, mens jeg beundrer landskapet som ruller forbi utenfor bilvinduet. Når skiltet med Storfjord på dukker opp, tråkler bilen seg oppover svingete skogsveier, helt til landskapet åpner seg og hotellet, med åtte sorte Taycan Cross Turismo-er oppstilt på parkeringsplassen, åpenbarer seg.
Storfjord
Tankene går uvegerlig til Ivo Caprinos filmatiseringer av norske folkeeventyr. Laftede bygninger med gress på taket gir inntrykk av å være en gammel norsk kongsgård, og i døren står en smilende resepsjonist og ønsker velkommen. Interiøret er svalt moderne og tradisjonelt norsk på samme tid. Siden klokken nærmer seg ni, er middagen rett rundt hjørnet etter at jeg får installert meg på det innbydende hotellrommet, der dype lenestoler er plassert slik at den spektakulære utsikten over fjorden kommer til sin fulle rett. Luksusfølelsen sniker seg innpå, og den blir ikke noe svakere av spisesalens intime peiskos og spredte samtaler på engelsk, fransk og italiensk ...
Tartar av røkelaks, skogssoppsuppe, hjortefilet og sitronkrem med marengs glir lett ned ledsaget av et glass rødt før det er tid for å krype til køys. Morgendagen bærer løfter om opplevelser utenom det vanlige, og det gjelder å være uthvilt.
Til frokost har vi avtalt å møte fotograf Marius og produktsjef i 62°NORD, Gareth Brauteseth. Det norskklingende etternavnet i kombinasjon med engelske Gareth har sin naturlige forklaring: Som oldebarn av utvandrere fra Brauteset på Sunnmøre til Sør-Afrika i 1883 har han vokst opp i et sørafrikansk miljø preget av stedsnavn som Oslo Beach og Stavanger Road – i Port Shepstone, 120 kilometer sør for Durban.
– Det var over 100 familier som utvandret sammen, og de har satt sitt preg på byen, forteller Gareth, som har lang erfaring fra opplevelsesbransjen, blant annet med å arrangere helikopterturer til Antarktis for opplevelseshungrige turister.
– Med Porsche Electric Driving Experience ønsker vi å tilby kjøreopplevelser i storslått, norsk natur, samtidig som vi vil vise folk som ikke tidligere har kjørt elbil, at det går an å ha førsteklasses bil- og kjøreegenskaper i en elektrisk drevet bil, sier han. – Familien Flakk, som står bak konseptet, vil tilby luksusopplevelser på en norsk måte, og vi henvender oss til et globalt publikum så vel som til nordmenn på jakt etter helt spesielle opplevelser, legger han til.
Gjennom nåløyet
Hårnålssvinger er det mange av på dissse breddegradene – til stor glede for gjestene som får grundig testet Taycanens kjøreegenskaper.
Kjør elektrisk i Sunnmørsalpene
Porsche Electric Driving Experience er et program som strekker seg over seks dager, der gjestene kjører Porsche Taycan Turismo på forhåndsplanlagte ruter, blant annet til Geiranger, Trollstigen og Atlanterhavsvegen. Frokost, middag og overnatting skjer på Storfjord og Union Øye, og gjestene blir utstyrt med rikholdige piknikkurver som inntas underveis på kjøreturene. Den siste dagen tilbringes i helikopter, der hele det naturskjønne området kan nytes fra luften.
– Det gir en unik mulighet til individuell utfoldelse, der gjestene kan utforske området på egen hånd, samtidig som de får hjelp og veiledning fra våre folk på hotellene, sier Gareth. – På mange måter byr vi på den helnorske opplevelsen, og folk kan selvsagt også velge å bruke en eller flere av dagene til å gå tur, fiske eller delta på en av våre andre aktiviteter, forteller han. – Samtidig som dette er veldig flotte natur- og kjøreopplevelser, er det mange av gjestene som ikke har kjørt elbil tidligere. Så da blir det en kombinasjon av å oppleve gleden ved å kjøre elektrisk og Porsche-erfaringen i ett, sier han.
Det er Trollstigen som står på programmet for fotograf Marius og meg denne første av to dager på Sunnmøre. Marius er kjentmann, og vi velger en rute som vil bringe oss til den spektakulære fjellovergangen på fylkesvei 63 mellom Valldal på Sunnmøre og Åndalsnes i Møre og Romsdal. Hele veistrekningen, som ble offisielt åpnet i 1936, er på 56 kilometer, men vi konsentrerer oss om det bratteste partiet fra Isterdalen og opp til Stigrøra, der elleve hårnålssvinger skal forseres i en stigning på 1 : 12. Bilen takler den krevende veien helt perfekt, og det er ren nytelse å kjenne responsen på gasspedalen og ikke minst de uovertrufne kjøreegenskapene. Som en nybegynner med elbil er jeg fascinert av lydbildet – og ikke minst kraften som utfolder seg når man setter Taycanen i Sport-modus.
Det blir tre–fire timer i Stigen, som veien også blir kalt. Det tar tid å få de gode bildene, og med ganske stor trafikk blir det mange turer opp og ned – noe som gir rikelig anledning til å bli virkelig kjent med veien.
Firmabilparken
62° Nord disponerer fem Porsche Taycan Cross Turismo som gjester kan benytte i fellesturer eller til utforskning av nærområdet på egenhånd.
Hotel Union Øye
Det er derfor blitt ettermiddagen når vi når Øye og ærverdige Hotel Union Øye, innerst i Norangfjorden. Den praktfulle bygningen i sveitserstil ble bygget for åpning i 1891, og er senere om- og påbygd i flere omganger, senest under de nåværende eierne.
Å komme inn i vestibylen er da også som å tre inn i en annen tid, vel vitende om at her har kongelige og aristokrati fra hele Europa satt hverandre i stevne siden åpningen. Gjestelisten teller navn som keiser Vilhelm 2. av Tyskland, dronning Vilhelmina av Nederland, kong Oscar 2., kong Haakon 7. og dronning Maud, men også kunstnere, forfattere og tindebestigere har brukt hotellet som utgangspunkt for utforsking av de omkringliggende Sunnmørsalpene. Og listen strekker seg helt frem til vår egen tid – på Hotel Union Øye risikerer man å støte på mange kjente ansikter.
Historien preger interiørene. Her er hvert rom unikt, og oppkalt etter en av gjestene som hadde det som sitt faste rom på hotellet. Stilen er klassisk, og hvert rom er innredet med utvalgte antikviteter. Man føler seg nær sagt – kongelig.
Vi møter far og datter Knut og Maria Flakk, eiere i Flakk Gruppen, i hotellets nyåpnete bibliotek. Omgitt av klatrelitteratur finner vi oss til rette i de dype sofaene for å snakke om familiens satsing på luksus-segmentet innenfor internasjonal turisme.
– Vi har vært opptatt av å skape utvikling og aktivitet i regionen, med utgangspunkt i at vi for en tid tilbake var tvunget til å flytte produksjonen av Devold ullklær utenlands, forteller Knut Flakk. – Her har vi muligheter til å skape noe nytt i en vanvittig flott og helt unik natur. Vi er opptatt av å finne det helt rette sporet og skape et reiselivsprodukt på et virkelig høyt nivå, sier han.
Senter for tindebestigning
Maria Flakk nikker. – Vi er også opptatt av bærekraft og miljø, og henvender oss derfor til et segment som kan betale godt, samtidig som de kan bli lenger og bli kjent med menneskene og stedet her, sier hun. – Å besøke våre hoteller skal ikke bare handle om å finne et sted å sove, men også om å høste nye erfaringer, sier hun. – Det er også en av grunnene til at vi har valgt elbil. Det er kjent i Norge, men mange kommer hit og opplever det for første gang. Det oppfattes nesten som eksotisk for mange, sier hun, – og bidrar ikke til å forringe det fantastiske landskapet som er i sentrum for vårt produkt.
– Samtidig er det viktig å understreke at ingen skal stenges ute, understreker Knut Flakk. – Det har vært mye fokus på de kongelige gjestene, og vi er stolte over den siden av historien. Samtidig er vi også opptatt av å løfte frem hotellets betydning for tindebestigere og andre naturelskere, sier han.
– Vi reiser jo mye selv, og vet at det kan være utfordrende å tilfredsstille kresne gjester. Vi er på vei og vet at det er nødvendig å forbedre seg hele tiden. Derfor skynder vi oss langsomt og føler oss litt frem, sier Maria engasjert. – Luksus på norsk handler om noe autentisk og ekte, selv om det må fungere på et høyt nivå. Vi er i en kontinuerlig prosess.
– Og det er alltid naturen som er den virkelige storstua her, legger Knut til.
Geiranger neste
Etter frokost med syndige Egg Benedict er det på tide å ta landeveien fatt. Målet for turen er Geiranger og den berømte Ørneveien, den første og bratteste strekningen fra Geiranger mot Eikedal på riksvei 63, også den med elleve hårnålssvinger fra Geiranger og Korsmyra 620 moh. Men først skal vi gjennom Norangsdalen, en av de flotteste strekningene på hele Sunnmøre, og av mange kalt Norges villeste dal. Her får man virkelig følelsen av å kjøre «inne» i fjellet – med bare et par–tre hundre meter mellom fjellveggene på hver side av veien. Vi gir gass opp langs dalen, som vi har så å si for oss selv denne tidlige morgenen. Vann, fosser og gamle setre er sådd ut over det spektakulære landskapet, som bærer preg av en vill fortid – med steinras som en kontinuerlig trussel. Etter at syv europeiske dronninger tok turen gjennom dalen i 1993, har den fått tilnavnet Dronningdalen.
Men det er Geiranger og Ørneveien som er vår destinasjon denne dagen, og når vi kommer frem til Korsmyra og den siste nedstigningen mot Geiranger, forstår jeg hvorfor. Her er det så bratt at jeg får dotter i ørene, der veien slynger seg ned mot dalbunnen innerst i Geirangerfjorden. Veien ble åpnet i 1955 og ga da Geiranger helårs veiforbindelse. Siden det er den blitt utstyrt med et utsiktsplatå i Ørnesvingen, der vi inntar en delikat lunsj pakket av hotellet i Øye mens vi beundrer den storslåtte utsikten.
Også her er det trafikk, og vi får, akkurat som i Trollstigen, rikelig anledning til å bli kjent med stedet og bilen, som bare fortsetter å levere. Med et fly å rekke samme ettermiddag må jeg nøye meg med å betrakte Dalsnibba på avstand – mens en tur opp til fjellet på 1500 moh. ellers ville vært obligatorisk.
Det får bli neste gang.