Unghesten
Historien om Porsche starter med elbil. Navnet på fremtiden er Taycan.Hvordan finne et helt nytt navn, som både peker inn i fremtiden og tilbake i historien, og som samtidig treffer den riktige følelsen? Navneprosessen bak Taycan tok ett og et halvt år.
Historien om Porsche starter med Ferdinand Porsches arbeid med elbil og hybrider for Jakob Lohner & Company i Østerrike. Så tok historien en enorm sving innom forbrenningsmotoren, før elbilens comeback. For Porsche markerer 2019 et tidsskille. Satsingen fikk først navnet Mission E Concept, før det endelige navnet ble lansert i juni i 2018. Taycan består av ordene «tay» og «can», som betyr «energisk unghest» på tyrkisk, på engelsk beskrevet som «soul of a spirited young horse». I prosessen satt Porsches PR-team igjen med følgende ord på blokka: Kraft, dynamikk, stamina, hurtighet, utemmet, vill og sjelfull. Taycan er essensen av dette.
Hesten står sentralt for Porsche. Unghesten er en tydelig referanse til Porsche-logoen fra 1952, som inneholder Stuttgarts byvåpen, en svart steilende hest mot gul bakgrunn. Som symbol har hesten enda lengre fartstid. Og her er det bare å spenne fast sikkerhetsbeltet for en reise tilbake i historien. Navnet Stuttgart er en omskrivning av Stutengarten, eller stutteri, altså et sted som driver hesteavl. Byen Stuttgart ble etablert i 950 for å avle frem de beste hestene til Otto den Stores kavaleri. I 1312 fikk byen status som hovedstad under Württemberg, og valgte å plassere to hester i seglet, en voksen hest og en unghest.
Stuttgarts byvåpen fra 1286.
Etter hvert som vi beveger oss opp gjennom historien fant byvåpenet sin nåværende form.
Symbolikken bak Taycan er klar. Unghesten sparker både bakover og fremover i historien. Hesten er en del av Porsches DNA i form hestekrefter, inspirert av kunsten å avle frem de mest energiske unghestene til kavaleriet. P1, den første bilen Ferdinand Porsche var med å designe for Jakob Lohner & Company i 1898 var elektrisk (Porsche graverte inn P1 på sentrale komponenter i bilene), etterfulgt av hybriden Lohner-Porsche i 1901. Samtidig peker Taycan frem mot en ny æra. De neste fem årene vil elbilen trolig dominere nybilsalget, ikke bare i Norge. Kunsten er å utvikle en helt ny bil, og beholde Porsches spesielle posisjon og særpreg. Taycan kommer med 600 hestekrefter, en rekkevidde på 500 km, 0-100 på 3,5 sekunder og 0-200 på 12 sekunder. Ladingen går i rekordfart, takket være valg av 800 volt, med 25 kilometer rekkevidde pr minutt med hurtiglading. Så langt har nesten 2600 nordmenn satt seg på venteliste for å kjøpe bilen.
Den enkleste måten å måle satsingen på elbil er å se på hvor mye et selskap investerer av tid og penger. Porsche investerer seks milliarder Euro frem til 2022 i Taycan hvor en halv milliard er satt av til forskning og utvikling av elbilplattformen, og 700 millioner til ny infrastruktur og mobilitet, inkludert ladestasjoner. Porsche har etablert en egen produksjonslinje for bilen, med en ny fabrikk.