
Ekspedisjon til verdens tak
Høyt i den chilenske ørkenen, over 6000 m.o.h., settes en tungt modifisert 911 på den ultimate utholdenhetsprøve.Porsche 911 her vært på høydetrening, og det setter fantasien i sving. Når Porsche gir et lite team ingeniører muligheten til å skape en «hyttebil» uten like av en firehjulsdreven 911 - mer enn 30 år etter at det dukket opp første gang - kan hva som helst skje. Med et hårete mål om å la Le Mans-råtassen Romain Dumas få kjenne på steiner og ødeland i 6007 meters høyde i Chile, ble to 911 Carrera 4S preparert med passende inngrep. Røslige hjuldimensjoner for å takle ekstremt terreng krevde modifisert karosseri, gevinsten er en markfrigang på heftige 35 centimeter. Drivverket og undersiden er beskyttet av Aramid-plater, og her inne bor også Porsche Warp-Connector som kommer fra motorsport. Funksjonen sørger for ekstrem fremkommelighet ved at alle fire hjulene arbeider uansett posisjon på bilen. Endret girutveklsing, karbonseter, vinsj, manuelle differensialsperrer, sjenerøs fjæringsvei og en urørt turbomotor på 450 hestekrefter skal visst by på flere eventyr i fremtiden, ifølge Porsche-sjefen Steffen Walliser.
Også notert
2
Bli med når vi overrasker 17 år gamle Herman Ulvin Bjerke med å gi han nøklene til en helt ny Porsche 911 Targa.
Flere saker