A trackday keeps the doctor away
Utgivelse: Norsk Porsche nr. 1 Tekst: Eric Røkeberg Foto: Johan Wildagen

Banekjøring

A trackday keeps the doctor away

For mange er det den samme følelsen i magen som første skoledag, når de møter opp til Porsche Driving School. Heldigvis går det mye raskere å smelte isen når man er voksen og bak rattet i en Porsche, veiledet av proffe instruktører, slik Elling Heiberg fikk oppleve.

Det er ikke alltid like lett å referere fra hendelser som definitivt oppleves best som deltaker, der og da. På mange måter er det som å lese om en vilter klassefest du ikke var til stede på – det hadde vært mye bedre å være der og smile av minnene. Helt tilfeldig dukket Elling opp på Rudskogen – ikke for å være med på en fest – men for å se på Porsche Driving School som hadde rykket inn og tatt over baneanlegget noen dager i høst. Ellings bil fanget umiddelbar interesse, selv blant de mange moderne bilene som var medbragt. Han kjører en 930 Turbo fra 1979 som kjøres mye om sommeren, og som han har hatt siden 2009. Om han kunne tenke seg å være med på kurset, mot at Norsk Porsche fikk henge på og følge ham den dagen? Dermed var terningen kastet.

Sikre rammer og drømmer
– Jeg har aldri vært med på noe sånt, krever det ikke mye erfaring å kjøre fort på bane? Tenk om jeg kjører ut? Det var Ellings første reaksjon da skjønte hva han hadde gått med på. Men instruktørene beroliget ham ved å fortelle at han slett ikke var den eneste som skulle debutere på bane i egen bil, og at opplæringen ble gitt i forhold til elevenes egen progresjon, pedagogisk tilrettelagt og under sikre forhold.

– Jeg tror nesten alle har drømt om å være astronaut eller racerfører i løpet av livet, og akkurat nå føler jeg at den ene drømmen er innenfor rekkevidde. Elling er oppspilt som alle oss andre over det store antallet ulike biler som er møtt opp for å delta, toppet av Porsches medbragte skolebiler fra Tyskland.

På skolebenken: Porsche Driving School er et omfattende tilbud fra Porsche, med et stort spenn i nivåene. Elling Heiberg stilte som rookie med sin egen 1979-modell 911 Turbo, og fikk først innføring i grunnleggende kunnskap om kjøredynamikk.

Terper til svingene sitter
Det pedagogiske er bygget opp etter en velprøvd modell. Gruppen som deltar i slike kurs blir delt opp i mindre grupper med to instruktører. Dermed blir instruktørene i stand til å følge elevene tettere med konstruktive tilbakemeldinger. Deretter blir banen delt opp i sekvenser som de ulike gruppene blir utplassert på. Alle bilene får en walkie-talkie som de to instruktørene bruker til å formidle beskjeder og tilbakemeldinger gjennom. Det er alltid en instruktørbil som kjører først og leder an gjennom partiet som terpes. I tillegg skiller instruktørene ofte lag, ved at den ene går ut av bilen og følger elevene fra sidelinjen og gir instrukser med walkie-talkie. Gjennomføringen er total ved at elevene rullerer med å ligge først bak instruktørbilen, slik kan nivået og farten tilpasses for hver elev.

– Den seksjonsvise treningen kom uventet på meg. Først forstod jeg ikke helt konseptet, men å bryte banen ned i partier og trene intensivt viste seg å være effektivt. På den måten satt de godt i kroppen når vi til slutt skulle sy alt sammen og kjøre banen i hele strekk, forteller Elling. Til og med de som søker seg inn på avanserte kjørekurs på ikoniske Nürburgring, vil oppleve at undervisningen følger samme mal.

– Noen ganger tenkte jeg at det ville vært greit med en instruktør i bilen min, men etter hvert fant jeg ut at det var fint å analysere egen innsats. Det gikk greit å finne nøkkelen via de tydelige meldingene på sambandet, fortsetter Elling.

1 Trackday 5

Ut av komfortsonen
Banekjøring handler om flere faktorer. Det er innlysende at bilen må være i god stand, blant annet må dekk og bremsevæske tåle en teknisk kontroll. Selvbeherskelse kommer godt med, og kjennskap til egen bil og kontroll over den hjelper mye. For å gi elevene en puff i forbindelse med det siste punktet, har kurset øvelser i ferdighet utenfor banen også.

En av disse er å kunne drifte egen bil i sirkel, mens fronten hele tiden skal peke mot en liten sirkel av plastkjegler man kjører rundt. Det blir gjort på våt asfalt, og det blir raskt synlig at mange må utfordre seg selv i noe de ikke har gjort før. For Elling sin del med en eldre Turbo-modell som byr på en viss ketsjuprespons på gassen, blir øvelsen en prøvelse på flere måter. For det første må han holde nok damp for å få hjulene til å slippe og fortsette å spinne i en akkurat passende dose, pluss at han må hanskes med bilens vekt, som ligger bak.

– Bra jobbet, roper instruktøren med Ellings stigende innsats og hell. Dekkene ryker, og det står stikkflammer ut av eksosen på turboen. Læringskurven er bratt. – Nå er jeg gira. Noe så sanseløst lærerikt for å forstå bilens balanse bedre, utbryter Elling når han tumler ut av Porschen.

«Jeg har aldri vært med på noe sånt, krever det ikke mye erfaring å kjøre på bane, fort? Tenk om jeg kjører ut?»

Trent øye: Porsche bruker profesjonelle løpsførere som instruktører, og de arbeider i en form som gir oversikt og konstruktive innspill. For øvrig er mangfoldet av ulike modeller nesten en opplevelse i seg selv, og praten går flittig i pausene.

Heftig og lærerik slalåm
Instruktørene på Porsches kjørekurs er uten unntak svært drevne, av ulik alder og bakgrunn. Felles for alle er at de har tilbrakt mye tid på bane, enten som entusiaster eller motorsportutøvere, slik at de har kommet gjennom nåløyet for å lære bort knepene. Noe som kommer godt til syne når elevene skal teste ferdighetene på en slalåmbane med høyere fart.

– Hopp inn, roper Elling etter å ha kjørt seg varm i trøya. Norsk Porsches utsendte flakker først med blikket, men vil ikke bli oppfattet som pysete av instruktøren som står ved siden av. Elling sprudler, det er tydelig at han har funnet ut hvordan klassikeren skal håndteres, vi slynges fra side til side og kjenner en gryende kvalme. Samtidig er det fascinerende å sitte på med en bil helt befridd for hjelpesystemer, og høre turbosekseren i hekken puste av vellyst når Elling befaler.

– Hvis jeg skal peke ut en favorittøvelse i dag, så stiller slalåmkjøringen sterkt. Her ble bilen og eier satt på prøve som aldri før, under trygge forhold med veiledning. Denne erfaringen blir med ut i trafikken som et ledd i å være en bedre fører, slår Elling fast med et smil.

Svimlende runder
Hva med slitasje på egen bil? Elling bedyrer at han kjenner turboen godt og vet hva den tåler.

– Det har nok gått mer bremsebelegg enn i løpet av en hel sommer, og jeg ser at dekkene har fått kjenne på iveren min. Men det er en liten pris å betale, det er genialt å kunne møte likesinnede uformelt som i dag og få påfyll på alle måter, sier han. Det er mulig Elling sikter til nivået på skravlingen i depotet, etter at elevene har fått noen runder på banen med instruktørene bak rattet, såkalt hot-laps som går i høyst ubeskjedent tempo med Porsches egne biler. Én etter én setter deltakerne føttene på bakken igjen med store smil og kvikke kommentarer, gjerne om misforholdet til egne rundetider. Eller at fysikkens lover knapt kan gjelde instruktørene. Men også at det er godt å ha noe å strekke seg etter når man velger et Porsche Driving School-kurs for viderekomne neste år. Kanskje med ny og raskere Porsche?

«Nå er jeg gira. Noe så sanseløst lærerikt for å forstå bilens balanse bedre»

1 Trackday 10