Stilikoner
– I koronatiden har jo camping og uteliv blitt populært, og Marcus Olsson og teamet vårt på Stockholm-kontoret lanserte ideen: Hva om vi lager et telt av Strøm – som kan settes på taket av en bil? Vi er jo vant til crazy ideer fra den kanten, og satte i gang med prosjektet, forteller gründer Truls Brataas, som fikk ideen til Db mens han reiste fra Sør-Amerika til Australia i et friår før masterstudiene.
– Jeg var aktiv som håndballspiller, og benyttet anledningen til å lære meg å surfe. Det var da jeg oppdaget hvor upraktisk det er å reise med et surfebrett i bagasjen, forteller han. – Det var overhodet ikke funksjonelt, og jeg tenkte at det måtte finnes bedre løsninger. Så da kan du si at Db ble født.
Å kunne reise i stil med utstyr er kjernen i Dbs filosofi. Blant selskapets mest kjente produkter er skiposen som kan trekkes som en trillebag, og en ny serie for fotografer er på trappene.
Med på laget: Aksel Lund Svindal har blitt sett med sekker og utstyr fra Db i flere år. Han er også aksjonær i selskapet.
– Det handler om å ta i bruk avansert produktutviklingsteknologi og løse problemer på en ny og bedre måte, forteller designer Benedicte Eggesvik inn. – Vi er opptatt av enkelhet og funksjonalitet, og så blir resultatet også estetisk tiltalende, sier hun. Skandinavisk design er en stor inspirasjonskilde.
– Det er noe med enkelheten og fokuseringen på funksjonalitet som er veldig tiltalende. Og så liker vi å trekke ting veldig langt, sier hun.
Vel hjemme traff Truls Brataas sin medgründer, skiproffen Jon Olsson. De første prototypene ble sydd på studenthyblene på NTNU i Trondheim, og skisekken The Douchebag ble lansert 1. januar 2012. Skibagen, som er patentert, ble en suksess, og siden er produktsortimentet utvidet betydelig. I dag selger Db sine produkter i 40 land over hele verden. 70 prosent av salget skjer utenfor Norge, med halvparten på nett og halvparten gjennom spesialforretninger og varehus. Men det er den samme filosofien som gjennomsyrer produktene. Bevisst og kompromissløst design, håndverk av skyhøy kvalitet og funksjonalitet tvers gjennom er viktige stikkord. I likhet med et visst bilmerke.
– «Strøm» er først og fremst inspirert av det gylne snitt og aerodynamikk. Flyvingen i en Dreamliner, kurvene i en Porsche – den moderne strømlinjeformen har vært viktig i utviklingen av «Strøm», forteller Truls. Designteamet ville kombinere duffelbagens enkelhet, ryggsekkens komfort og de smarte funksjonene til en avansert bag. Resultatet er en ryggsekk som kan brukes som bag, som står oppreist selv når den er tom, og som kombinerer et stort rom med full åpning med en enkel topplomme til ting man må ha enkelt tilgang til. Brataas legger ikke skjul på at Porsche er en attraktiv samarbeidspartner som også er en designinspirasjon.
– Porsche står for noe, og er lett gjenkjennelig, selv etter så mange år. 911 er et stilikon som blir oppdatert jevnlig, uten å miste identiteten sin, selve DNA-et. Det er det samme som vi ønsker å oppnå med våre produkter, sier Brataas. – Vi er i en konstant utviklingsprosess og skal tilpasse oss tiden, samtidig som våre produkter alltid skal være gjenkjennelige og utfordre innarbeidete markedsstandarder. Vi har ekstremt høye ambisjoner, sier han.
Men hvordan kommer man på ideen om å plassere en oppskalert versjon av «Strøm» på et biltak?
– Våre brainstorming-prosesser har ekstrem takhøyde, det er ikke noe som er for dumt eller umulig, sier Benedicte. Det må til for å komme på de helt spesielle ideene, mener hun. Så da Marcus luftet ideen med å ta opp temaet «travel at home», fikk han napp.
– Rooftop tenting er jo blitt en greie, og vi så at bagen formmessig ville fungere. Vi har jo tidligere kastet en kar ut av et helikopter, så det virket egentlig ikke altfor «far out». Så vi satte en systue i gang med å lage en oppskalert versjon av «Strøm». Materialet som er brukt i teltet ville nok holdt til mange titalls bagger, sier hun.
Men hvordan kommer man på ideen om å plassere en oppskalert versjon av «Strøm» på et biltak?
– Våre brainstorming-prosesser har ekstrem takhøyde, det er ikke noe som er for dumt eller umulig, sier Benedicte. Det må til for å komme på de helt spesielle ideene, mener hun. Så da Marcus luftet ideen med å ta opp temaet «travel at home», fikk han napp.
– Rooftop tenting er jo blitt en greie, og vi så at bagen formmessig ville fungere. Vi har jo tidligere kastet en kar ut av et helikopter, så det virket egentlig ikke altfor «far out». Så vi satte en systue i gang med å lage en oppskalert versjon av «Strøm». Materialet som er brukt i teltet ville nok holdt til mange titalls bagger, sier hun.
Foto: Db / Harald Kolltveit
Teltet er nemlig fire meter langt, og gir god plass til minst én person, samtidig som den passer fint på taket av en Taycan. Når bilen samtidig er foliert i nøyaktig den samme fargen, Raspberry, som teltet, blir resultatet ganske så lekkert. – Raspberry er i likhet med alle våre farger utviklet her hos oss. Denne gangen har vi latt oss inspirere av det norske høstfjellet, forteller Benedicte, som har bakgrunn fra Esmod. – Det er ment som en hyllest til høsten og det unike fargespillet som hører til den årstiden, sier hun.
Foto: Db / William Koitrand
– Om det er én ting vi har til felles med Porsche, er det viljen til innovasjon og læring, sier Truls. – De syntes ideen var spennende og interessant og ville være med. Det er gøy, og uten lekenhet og takhøyde er det vanskelig å komme noen vei. Det er viktig å holde fast ved, sier han.
Foto: Db / William Koitrand