5G-telenett gir uante muligheter

Du syns kanskje dagens 4G/LTE-nett er raskt nok? Det er slett ikke alle som tenker slik, Porsche er blant de som har store planer for neste generasjon telenett og hva det vil bringe for bilisme og trafikk.
Publisert: 10. januar 2020

Det blir ofte sagt at alt går fortere rundt oss, det gjelder også datatrafikken. Og definitivt mengden av den. Når det gjelder overføring av data over telenettet har forskerne og ingeniører for lengst definert 4G som mettet. Det er fordi nettet belastes med store mengder datatrafikk mellom maskiner av mer eller mindre intelligent grad. En del av denne kapasiteten går med til kommunikasjon mellom biler. Men med fremtidens selvkjørende biler og trafikkavvikling, er behovet for et nytt mobilsupernettverk med mye større kapasitet i aller høyeste grad påkrevd og påtenkt. Og det er blir 5G som vi nok får se mer av fra neste år.

De mest moderne bilene i dag som er tilknyttet nettverk, bruker i området av noen gigabyte for å utføre oppgaver og kommunisere. Slik utviklingen er tenkt for bil og bilisme, vil behovet være flerfoldige terrabyte fra 2025. Med 5G som vil kunne by på en mye høyere ytelse i området av 20 Gbit/s kontra dagens 1,6 Gbit/s, vil en del av behovet være løst. Samtidig som 5G kommer på banen vil også responstiden i systemene gå drastisk ned. I stedet for en generell kommunikasjonstid på forespørsel og respons på 10 millisekunder i dag, vil den være på 1 millisekund med 5G. Det blir sagt at dette er dataoverføring på nivå med realtid, noe som blant annet forklares videre med at 5G ikke nødvendigvis må gå via basestasjoner – men at f.eks biler kan kommunisere direkte med hverandre. I fart kan millisekunder utgjøre forskjellen på liv og død.

Bilene blir synske

Superfarten med 5G gir helt nye muligheter. I teknologisk sammenheng med for eksempel roboter eller automatiserte kjørefunksjoner hvor det er kritisk med kortest mulig responstid, er det her vilkårene endres dramatisk til det bedre. I dag regner man som hovedregel at bilens sensorsystemer er i stand til å «lese» 300 meter foran, sideveis og bakover. Hvis systemet som kan kommunisere mellom biler som går under navnet C2X-kommunikasjon implementeres i fremtiden, vil man for alvor kunne ta i bruk sofistikert og nyttig varsling. Ta for eksempel at du nærmer deg en blind sving i god fart hvor det er en klynge husdyr i veien som du ikke ser. Andre biler som har passert stedet og er tilknyttet C2X vil sende varsel til bilens systemer som sørger for riktig respons og inngrep for å unngå en ulykke.

Men det er bare en av mange funksjoner forskerne ser for seg med 5G. Noe så banalt som parkering kan plutselig endres til et minimum av stress. Kjør dit du skal – enten det er storsenteret eller bygaten din – og send bilen av gårde for å parkere seg selv. Når du skal bruke bilen igjen er det bare å kalle på den, og den møter deg der du er. Eller hva med slipstreaming på motorveien for å spare drivstoff eller strøm? 5G gjør det enkelt for flere biler å kjøre tett på hverandre i klynge. Eller for eksempel ved forbikjøring av større biler, der vil det være mulig å hente videostrøm fra bilen foran for å se hva som kommer mot dere.

Spår økt trafikkflyt

I et større og lengre perspektiv ser forskerne mye mer utviklede muligheter i trafikken. En av store utfordringene i rushtiden er å skape myke og effektive bevegelser for å dempe kødannelse. Med automatiserte biler som styres etter lynrask 5G-kommunikasjon antas det en helt annen flyt i trafikken uten alle fakter som skaper dagens køer.

Arbeidet med å få 5G er allerede i gang. Kina har utropt seg selv til ledende i arbeidet, og har allerede 350.000 master med 5G på plass. USA har også satt av store summer for rask ekspansjon av 5G. Tyskerne regner med å sitt første operative nettverk oppe 2020/2021. Det skal bli spennende å følge utbyggingen i Norge, hvor topografien alltid har stilt store krav til dekning. Det vil være utslagsgivende for selvkjørende biler med maksimal sikkerhet.

Også notert

1

Ratt i lange baner
Jo mer sporty en bil er, desto viktigere er jobben til rattet. Høyst sannsynlig er rattets form og følelse for nye bilgenerasjoner mer magi enn vi forstår, at det klassifiserer under vitenskap. Åtte generasjoner 911-ratt viser teknologi- og tidsånden med tydelighet.

2

Aksel Lund Svindals nye liv og Taycan
Vårt skifantom og verdens råeste utforkjører Aksel Lund Svindal omtaler seg selv som "carguy". Det stemmer overraskende bra, til tross for at han har en drøss nye aktiviteter i livet sitt. Se videoen om hans nye liv og hva han tenker om Taycan.

3

Ny norsk suksess i Porsche Cup
Roar Lindland (41) kunne avslutte årets sesong som mester i ProAm-klassen som går sammen med Porsche Supercup. Han er den første nordmannen som vinner ProAm.

Flere saker
Kommentarer til saken