Norske våghalser i årets Le Mans

Norske våghalser i årets Le Mans

Årets 24-timersløp på Le Mans er forsinket i forhold til normale år, men denne helgen er det ingen bønn. Vi vil følge ekstra godt med på livesendingen siden det er et norsk team som skal i ilden med heftige Porsche RSR.
Publisert: 20. august 2021

Det er ikke et nybegynnerteam pr. definisjon. Derimot er deltakelsen preget av første sesong for teamsammensetingen i en knalltøff serie, hvor mye som skal prøves før man håper på store resultater. Selv i helhjertede fabrikkinnsatser blir det gjort slik ved inntreden i nye racingserier, man bruker det første året på å finne formen og lære. Slik Porsche gjorde i Formel E.

Team Project 1 stiller med to potensielt råkvikke Porsche RSR. Sammenlagt stiller Porsche med 12 stykk av disse i ulike team og klasser, og håper på klasseseirer med dette. Men allerede under denne ukens tester og kvalifisering er det klart at flere av konkurrerende merker også har fått ferten av gull og heder, noe som vil sette stort preg på kjøringen uavbrutt i 24 timer.

Dennis Olsen i bresjen

Mange vil nikke gjenkjennende når vi nevner Dennis Olsen. Som profesjonell racingfører er han engasjert hos Porsche for å trå til i ulike team og serier etter behov. Tanken bak dette er å dele på hans ferdigheter der det er behov for en «Porsche-klarert» ekspert som kan bidra. Det har gitt han mye tid i team som likeverdig blant store førernavn. Mange nordmenn forstår eller vet kort og godt ikke om hvilken bragd dette er. Ordningen med utlån til team som Team Project 1 gir dessuten Olsen enda mer erfaring med forskjellige team, oppsett av bil, baner og førere. For helgens team er det en gave å få han og Le Mans-erfaringen med på laget, hvor Anders Buchardt er den andre nordmannen i teamet som skal i ilden på Le Mans. Han har ikke erfaring fra løpet, og møter en bratt læringskurve.

Dennis Olsen til venstre og Anders Buchardt til høyre.


Anders Buchardt
Når det er sagt, Buchardt har likevel romslig erfaring i løpsformen. Fra flerfoldige 24-timersløp på Nürburgring og andre løp og baner som krever utholdenhet. Nå følte han at tiden var inne for å prøve noe nytt, og etter samtaler ble han og Olsen enige om å slå seg sammen hos Team Project 1. Med seg i helgen som tredje sjåfør, har de amerikaneren Robert Foley som har fungert bra sammen med nordmennene.

Mye tøffere for førerne
Forløpet i langdistanseracing har endret karakter de siste 10-15 årene, og Dennis Olsen forteller hvordan.

- Tidligere var en stor del av utfordringen å få bilene til å holde så lenge. Ofte måtte førerne spare på kruttet for å holde helt inn. Slik er det ikke i dag, bilene tåler belastningen i mye større grad, dermed er tempoet skrudd opp for å vinne. Mange mener at langløpene i dag minner mer om sprintløp hvor det kjøres mye fortere fra første runde. Det er ikke uten risiko, fordi det knives tett og ulykker forekommer dessverre, forteller Olsen på telefon fra treningsdagene i forkant av løpet.

    Han forklarer videre at det har vært jobbet dag og natt i kulissene med oppsettet av bil nummer 46. Innledninsvis var det mye som ikke stemte mot hvordan den skulle være, først sent torsdag kveld falt mye på plass.

      - Da fikk vi fart og troen! Et eksempel: En knøttliten slakk i opphenget av diffusoren foran sørget for elendig grep bak. Med fiks av det og annet plukk ser vi frem til å hevde oss i løpet av 24 timer. Vi er forøvrig ikke de eneste som har kjent på frustrasjon, flere team har hatt stygge krasj allerede og må bygge opp bilene på nytt før løpet. For oss gjenstår det å legge endelig strategi - med detaljer som hvem som starter og så videre, avslutter Olsen fra Le Mans.

      Mange klasser, høy fart
      Totalseier blir det neppe for Porsche i år, i motsetning til tidligere da de kjempet og vant flere sesonger med ekstreme 919 Hybrid for inntil et par år siden. Porsche RSR og klassekonkurrentene er ikke like raske som toppklassene Hypercar og LMP2 hvor 919 Hybrid hørte hjemme. Ingen av disse er tuftet på modeller som stammer fra produksjonsbiler, de er rendyrkede løpsbiler bygget i knøttsmå serier for akkurat denne typen langdistanseracing. Dessuten deltar vesentlig mer jordnære RSR i to ulike klasser, hvor LMGTE Pro er den raskeste, med LMGTE AM rett etter. Det er i denne klassen Team Project 1 stiller. Vi krysser fingrene for Olsen og Buchardt i helgens tøffe test, og vil poste innlegg på Instagram under @porsche_norge fra løpsstart lørdag klokken 16.00 med warm-up før det. På nettsiden www.fiawec.com finner du praktisk informasjon om strømming av løpet og live timing.

      Også notert

      1

      Viderefører norsk Porsche-racing
      Hos Porsche Norge er det blitt tradisjon med motorsportlunsj uken før jul. For tredje gang på rad ble sesongresultatene oppsummert, og de første dryppene for neste års planer avslørt for presse og fremmøtte. Og ja, det blir endringer fra 2019, mens satsingen generelt ruller på med nordmenn som blir raskere og raskere. En gledelig utvikling med andre ord.

      2

      Klokketro samarbeid
      Porsche og motorsport er to sider av samme sak, og det samme kan sies om urprodusenten TAG Heuer. Ikke at sistnevnte har kjørt løp direkte, men på en måte har de det. Vi tenker på TAG Heuers rolle som offisiell partner for tidtaking opp gjennom historien, og selvfølgelig at mange utøvere har hatt urene på håndleddet. Så de har vært med.


      Flere saker