Den første turen
Utgivelse: Norsk Porsche nr. 2 Tekst: Audun Aagre Foto: Even Thon Aagre

Kjøreglede

Den første turen

Når starter en drøm? For 72 unge bilister startet drømmen om Porsche en helg i september på Rudskogen.
Den Forste Turen 2 En helt spesiell dag for unge sjåfører. En spesiell dag på jobben for kjørelærerne.

–Er det noen av dere som har kjørt en Porsche før?

Åtte overtente ungdommer står foran de tre Porschene på gokart-banen. Ingen svarer. De har trafikalt grunnkurs og er andre pulje ut av 72 heldige som skal øvelseskjøre en Porsche. Arrangørene av Porschefestivalen hadde regnet med at det ville ta en halvtime å fylle opp plassene. Det tok et par minutter. Køen for registrering var over hundre meter lang. Tenåringene visste hva de kom for. Porsche 911 Carrera GTS har 450 hestekrefter, et dreiemoment på 550 Nm og toppfart på 312 km/t. Kjørelærerne fra Svein Svendsen kjøreskole har også en helt spesiell dag på jobben.

– Vet dere hvorfor nøkkelen er på venstre side i en Porsche?

En lyshåret gutt svarer.

– Det er for å få motoren raskere i gang, så man kan skrur på tenningen utenfra.

– Helt riktig. Nøkkelplasseringen sparte et par viktige sekunder, som kan være avgjørende i et billøp.

Instruktøren ber de første tenåringene gjøre seg klar. Det er like før de setter seg inn i bilen, trykker på gassen og kjenner kroppen blir presset bakover. Hvis det finnes ett øyeblikk drømmen starter, er det akkurat her.

Den Forste Turen 3

Svidd gummi
La oss skru tiden tilbake til oppropet i Pit 1 på Rudskogen. Mathias Ellefsrød fra Tønsberg og Lise Marie Johansen fra Steinberg er to av de heldige. Vi slår følge over broen som går over racingbanen og ned på gokartbanen. Under raser kampen mellom sjåfører i verdensklasse. Roar Lindland er her. Mark Webber. Harald Huysman. Lukten av svidd gummi henger i lufta.

– Jeg har vært opptatt av biler så lenge jeg kan huske. Å kjøre en Porsche er jo drømmen, sier Mathias.

Lise Marie kjører gokart og er vant til høy akselerasjon og risiko. Hun har hatt noen avbrekk i karrieren.

– Først brakk jeg håndleddet. Så var det noen ribbein. Og så ryggen. Jeg krasjet i en vegg 110 km/t. Det er sånn man må regne med. Det er bare å komme seg bak rattet igjen.

Vi nærmer oss det Alcantara-kledde rattet på GTS-en, en bil de aller fleste med trafikalt grunnkurs kan se langt etter. Instruktøren viser Mathias og Lise Marie i retning av den bakerste bilen.

– Yes! Vi fikk den grå. Det er helt klart den fineste bilen.

Etter en kort instruksjon, og en runde som passasjer er det Lise Marie og Mathias sin tur.

Den Forste Turen 5

Det kommer til å bli sykt kjedelig å kjøre elbilen hjem.

Runde
De første svingene går forholdsvis rolig, men lyden av GTS-en vitner om et angrepsvillig eksemplar av arten. På oppløpssiden får de lov til å klemme til. De to gliser bredt i takt med brølet fra motoren. Selvtilliten stiger i takt med antall runder på banen. På den tredje runden begynner det å gå riktig fort, hvor maksgrensen på 50 kilometer i timen ble utfordret opptil flere ganger.

– Wow. Det er utrolig gøy. Jeg ble dratt ned i setet av g-kreftene flere ganger, og så var det fint at jeg fikk lov å gasse litt på i svingene, sier Line Marie.

De to har parkert bilen, men er fremdeles full av adrenalin.

– Det er helt klart den fineste bilen jeg noen gang har kjørt, sier Mathias.

Line Marie går mot utgangen sammen med faren.

– Pappa. Det kommer til å bli sykt kjedelig å kjøre elbilen hjem. Vi må nesten kjøpe en GTS.

Faren smiler litt anstrengt. Kjøreturen er over, men drømmen lever videre.

Den Forste Turen 4