Farge på tilværelsen
Utgivelse: Norsk Porsche nr. 5 Tekst: Kjell Jørgen Holbye Foto: Einar Aslaksen

Made in Norway

Farge på tilværelsen

Da Porsche Norge skulle pusse opp lokalene, fikk farge-guru Dagny Thurmann-Moe i KOI fargestudio jobben med å sette sammen paletten. Hun hentet inspirasjonen fra Porsches egen fargekolleksjon.

– Det var utrolig gøy å bli kontaktet av Porsche Norge, særlig siden jeg har et sterkt forhold til Porsche fra før av, sier Dagny. Hun er ihuga fan av Porschene fra 1960- og 1970-tallet, og fikk med en gang ideen om å bruke Porsches egen palett i lokalene.

– Porsches farger er legendariske, og det finnes til og med en egen app som gjennomgår dem år for år. Det er mange farger å velge blant, og resultatet ble at hver avdeling fikk sin egen farge – det var så mange fine nyanser vi gjerne ville bruke, smiler fargekonsulenten.

Stor variasjon
Det var et viktig poeng at lokalene ikke skulle fremstå som monotone, og Dagny og KOI har tatt for seg av kulører. Mens arbeidsplassene er holdt i duse og forsiktige valører, har gjengen slått seg løs med sprakende farger i korridorer og andre deler av lokalene – og på toalettene.

– Vi har benyttet farger som spenner fra blått og grønt og til rosa og knall oransje. Det er utrolig flotte og raffinerte farger som har klare referanser til tidsepoken de ble utviklet i, men som i aller høyeste grad er relevante i dag også, sier Dagny. – Faktisk spår jeg at de er på vei tilbake for fullt, legger hun til.

For å ytterligere sette et Porsche-preg på lokalene gjennomførte KOI-teamet en serie foto shoots med fotograf Kimm Saatvedt der biler i forskjellige farger ble avbildet. Norske Porsche-eiere stilte villig bilene sine til disposisjon, og Dagny kan ikke få fullrost miljøet nok.

Farge 2

Støtte i miljøet
– Vi møtte bare velvilje og positivitet i Porsche-miljøet. Gode råd og tips, og ikke minst en utrolig kunnskap om bilene – og hvilke biler som går på veien – var til stor hjelp med å finne biler i de rette fargene, sier Dagny. – Det var skikkelig gøy.

Både 60-og 70-tallet hadde rike og varierte fargepaletter, og Porsche demonstrerte til fulle en vilje til å være lekne og boltre seg i kresne kulører. Det skiller Porsche fra andre bilmerker, mener fargeeksperten.

– Porsche skiller seg fra andre bilmerker med virkelig raffinerte, gode og myke farger, som Porsche-eiere fortsatt har et sterkt forhold til, sier Dagny. – I flere tilfeller inngikk de samarbeid med kunstnere for å få frem de rette fargene, som for eksempel Hubba Bubba-rosa. Og så har de jo så fine navn

Oppfordrer til fargebruk
Oppfordrer til fargebruk Koloristen i KOI fargestudio er svært skeptisk til dagens hang til grått, hvitt og svart, og etterlyser dristigere valg blant nye Porsche-eiere. – Mer leken fargebruk er med på å sette et personlig preg på bilen, gjøre den mer særpreget. Hvite, grå og sorte biler ser jo til forveksling like ut, og med så mange farger å velge mellom? Det ikke tvil om at en mer kreativ bruk av farger er på vei tilbake, det ser vi blant annet i arkitektur, påpeker hun.

«Porsche skiller seg fra andre bilmerker med virkelig raffinerte, gode og myke farger»

Go wild!
Som farge-ambassadør minner Dagny også om at Porsche tilbyr custom-farge som tilvalgsmulighet.

– Jeg skulle egentlig ønske at Porsche kommuniserte dette tydeligere, at man faktisk kan komme med sin favorittneglelakk og be om en bil i samme farge. Her er det bare fantasien som setter grenser, vær modig og sett ditt stempel på bilen! oppfordrer hun.

Dagny Thurmann-Moe har blinket ut noen favoritter. Kanskje en liste å skjele til om du går med planer om å kjøpe bil?

Dagnys topp fem Porsche-farger;

Olive, Irish Green, Prussian Blue og Sea Green.

– Og så må jeg ha med Bahama Gelb. Det er en virkelig legendarisk farge!