Flere kvinner på banen
Kvinners bilinteresse har i flere år vært undervurdert. Mange har trodd at sikkerhet, brukervennlighet og fornuft har vært utløsende beslutningsfaktorer for kjøp hos denne gruppen, men er det egentlig slik?Hos Porsche er det fortsatt en overvekt av menn blant kundene, men det er et tydelig skifte på gang. Porsche ønsker en mer mangfoldig kundegruppe, og den tidligere kjente «guttedrømmen» er i dag omdefinert til «barndomsdrømmen». I de senere år har Porsche Norge lagt til rette for en egen dag på Rudskogen for kvinner, hvor de får mulighet til å føle spenningen av å kjøre på bane. Her arrangeres det ulike kjøreaktiviteter som «Launch control», slalåm og det å finne idealsporet på banen. For Porsche har det vært viktig å ikke tilpasse eller endre noe på kjøreaktivitetene som tilbys her – de kvinnelige deltakerne skal få oppleve akkurat det samme som andre på Porsche World Roadshow. Og med fasit i hånd etter tre år med arrangementer, har dette vist seg å være en ubetinget suksess. Vi har tatt en prat med tre kvinner og spurt dem enkelt og greit: Hvordan fant du veien til Porsche?
Legen
Hanne Cicilie Larsen (45 år) er til daglig allmennlege på privat klinikk. – Egentlig er jeg en idrettsjente med sterkt konkurranseinstinkt. Det var sykling som var greia mi, men en skade satte stopper for syklingen, og jeg fikk prøve Porsche 718 på Rudskogen. Snakk om å bli frelst! Jeg elsket lyden og følelsen jeg fikk på banen. En venn av familien lot meg prøve en Porsche 911 GT3, da visste jeg at jeg måtte ha en selv. Da jeg fikk levert min Porsche Cayman GTS var det som hundre julekvelder på en gang. Jeg simpelthen elsker å kjøre bil. I fjor var jeg på alle kjørekurs til Porsche Norge. Galskapen tok meg helt til ACR Arena (Arctic Circle Raceway red. anm.) rett under Polarsirkelen. Det var verdt hver eneste mil, både kjøreturen opp dit og ikke minst på banen. Det er en enorm glede i det å prøve noe nytt og mestre det. Jeg nyter alt ved Porsche. På Rudskogen pleier jeg, når jeg ikke kjører, å sitte og nyte motorlydene og lukten av varme biler. Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle finne meg en slik lidenskap i førtiårene. Porschen har gitt meg mange nye venner, i et miljø som er både sjenerøst og inkluderende.d
Merkevarebyggeren
Ida Broen (28 år) lever av å bygge merkevarer. I tillegg til å ha en solid plattform på Instagram, er hun PR & community agent hos Arcteryx – og er et friskt pust i en mannsdominert bransje innenfor sneakers og streetwear.
På sosiale medier lever hun som hun lærer bort. Stilsikkert har hun i over åtte år skapt sitt eget univers. Bilinteressen kom tidlig. – Jeg har vært opptatt av bil siden jeg var liten. Min farfar startet et bilfirma i Bodø som jeg ofte besøkte. Dessuten elsket pappa å kjøre bil. Derfor har jeg fått fart og spenning i blodet. Etter at han gikk bort, brukte jeg kjøreturer som terapi og fikk en glede som jeg ikke har funnet andre steder. Jeg fikk raskt lidenskap for bil selv, og har alltid brukt tid på å «researche» bil, design og teknologi. Historien og verdiene bak de tingene jeg jobber med, er alltid viktig.
Porsche er for meg en drøm, og formidler et design og en arv som er unik og tidløs. Selvsagt ønsker jeg meg min egen Porsche, men jeg har ikke kjøpt en enda. Det må føles rett. Jeg vil ha akkurat den bilen som skriker navnet mitt. Noen av mine favoritter er Porsche 911 Turbo, 911 Carrera 4S, 718 Boxster og Spyder. Det å jobbe med det man elsker, gir enorm glede. Hadde jeg fortalt fem år gamle meg at dette var det jeg skulle holde på med, så hadde jeg aldri trodd det. Jeg mener at jobber man hardt for noe, og legger hele hjertet sitt i det, kan man få til det meste man vil.
«Porsche gjør simpelthen livet ditt litt bedre!»
Eksperten
Maren Helgestuen (34 år) er Brand Experience Manager i Porsche Norge. Hun mener at faren hennes har skylden for hennes Porsche-interesse. Han var meget detaljfokusert, og historiene om ingeniørarbeidet og designet smittet over på den unge damen. – Min reise inn i bilverdenen startet med BMW Group Norge og Koenigsegg CC8S. Hva har så de to til felles? CC8S husker jeg at jeg så på en bilmesse, og har aldri glemt den siden. Den trigget noe i meg, kanskje mest fordi den var hundre prosent uoppnåelig?
BMW var min første arbeidsgiver i bilbransjen. Her ble virkelig min «passion» dyrket. Jeg jobber i en mannsdominert bransje – et yrke hvor jeg tidlig forsto at det å være en motpol er en viktig nøkkel for å overleve. Menn trenger kvinner, og vice versa. Det har heldigvis tilkommet flere damer i bransjen min siden jeg startet. Bil og Porsche er for meg en tilhørighet. Allerede tidlig satte jeg meg et mål om å eie en Porsche 911. For meg var og er dette selve symbolet for selvstendighet og råskap. Den drømmen ble realisert for noen år siden. Med god hjelp av avdøde Egil Haugen, en Porsche-legende og en enestående kollega, fant vi Walter – en 1976-modell 911 Targa.
Det å utfordre seg selv til å nå et mål, for deretter å tillate seg å være stolt av egne prestasjoner, er for meg synonymt med følelsen av å kjøre en Porsche. Nå har jeg satt meg nye mål, og symbolet på at det nås, er å gå til innkjøp av en Porsche 718 Spyder. Det er noe med Porsche som gjør at en dårlig dag momentant blir bedre bare ved å sette seg bak rattet. Du blir litt uovervinnelig på en god måte. Jeg elsker å kjøre på bane og svingete veier i Alpene, og blir overentusiastisk over at folk tør å velge farger fremfor sort, grått eller hvitt. Det er ikke mange forbruksvarer som i beste tilfelle øker i verdi, men også tilfredsstiller alle sansene på én og samme tid. Jeg likte å si at Walter var en morsom pensjonssparing. Porsche gjør simpelthen livet ditt litt bedre!