Helt Grønn
– Det er en sprø historie.
Frode Nilsen må ta det fra begynnelsen. Han har drømt om en 911 så lenge han kan huske, men var ingen «porschemann». I garasjen hadde han en forholdsvis ny SUV, som han bestemte seg for å bytte ut med en Porsche Macan. I butikken falt han for fristelsen, og testet en 911 Turbo i Irish Green. Det var 17. mai, og gatene var dekket av rødt, hvitt og blått. Frode Nilsen valgte seg grønt.
– Det er ikke mange biler som hadde kledd Irish Green, men en 911 tåler farger. Bilen og fargen er mye finere i virkeligheten enn i brosjyrene. Jeg tror den neste bilen blir i samme farge.
Frode Nilsen har på kort tid gått fra null til hundre, fra å aldri eid en Porsche til å snakke om bil nummer tre. Han innrømmer at han er i ferd med å bli over gjennomsnittlig interessert i Porsche.
– Bilen er like kjekk å kjøre sakte som fort, og så er det så rart når vi er ute og kjører. Folk stopper opp og kommenterer bilen og fargen. Grønn skiller seg ut, sier Nilsen.
Vital historie
Grønn symboliserer vitalitet, fertilitet og ungdom. Historisk sett var ulike farger knyttet til ulike samfunnsgrupper. Rødt symboliserte adelen. Grønt var handelsfolkenes farge. Derfor har det engelske overhuset rødt som symbol og underhuset grønt. Symbolikken står godt til en vital 911, og har vært blant standardfargene siden tidlig på 1960-tallet. Fargenavnet var forøvrig et stikk i siden til britene, siden grønnfargen ligger tett opp til British Racing Green. Ferdinand Porsche valgte å løfte frem det irske. Ryktene sier at en av de aller første 911-ene, om ikke den aller første, var lakkert i Irish Green. En oversikt i Christophorus fra 1967 viste at Irish Green var den tredje mest populære fargen.
14 prosent av Porsche-modellene var irskgrønne, bare slått av hvit (Light Ivory) med 24 prosent og rød (Polo Red) med 19 prosent. Da 911 nummer en million trillet ut av produksjonslokalene i 2017 ble Irish Green valgt, som en hyllest til fargen som har vært med gjennom hele historien til 911. I dag er det vanskelig å forestille seg Porsche uten 911.
– Jeg har lest meg opp på historien, og fargen har en mye lengre historie enn det jeg var klar over. Jeg har lest at det var en av Ferdinand Porsches favorittfarger. Han hadde god smak, sier Frode Nilsen.
Til anklene
Frode Nilsen forteller mer enn gjerne om kjøreopplevelsene i bilen. Det å kjøre på tur og lytte til musikk på Burmester-anlegget. Man kan kose seg i 50 km/t, for å brøle litt innimellom, og få bilen opp i hundre på få sekunder.
–Ingen bil jeg har kjørt når denne bilen til anklene. Jeg er ydmyk som har anledning til å kjøre den, og kona liker den heldigvis like godt som meg. Ikke minst på grunn av fargen, sier Frode Nilsen.