Instruktør i særklasse

Proffen

Instruktør i særklasse

30 år gammel ble Christian Lauenborg lei av å selge annonser i mediebransjen. Etter en grundig tenkepause tok han kontakt med Harald Huysman og Rudskogen Motorsenter – der han i år kan notere seg for et imponerende 25-årsjubileum.

– Jeg har vært opptatt av bil helt siden jeg var en neve stor, sier Lauenborg. – Og etter hvert ble det til at jeg konkurrerte litt og dyppet en tå i racing-miljøet.


Som 25-åring sto jeg overfor valget mellom MC-lappen og racinglisens, og det ble bilinteressen som vant, forteller han. – Det ble racinglisens i 1994 fra Jim Russell Racing School, noe jeg aldri har angret på, sier Lauenborg, som i dag er Norges eneste sertifiserte Porsche-instruktør og har mer enn 50 000 runder på Norges råeste racingbane bak seg. – Det er jo en drømmejobb, og jeg føler meg veldig privilegert, sier han.

Lauenborg 2

Trafikksikkerhet
Men det var interessen for trafikksikkerhet som i første omgang førte Christian til Rudskogen. – På den tiden drev Harald med BMW Safety Driving, noe som absolutt var et viktig poeng for meg. Mange tenker ikke på det, men en bil på to til tre tonn kan plutselig bli en drapsmaskin om den ikke behandles på rett måte, sier racinginstruktøren alvorlig. – Og det ville jeg være med på å gjøre noe med.

Resultatet var en tid der han fikk vise hva han dugde til i salg og kursing, noe som ganske snart ble til en fast stilling og en tett relasjon til Harald Huysman og minst én finger med i spillet i utviklingen av Rudskogen Motorsenters produktspekter. Vi drister oss til å spørre hvem han tror ville vunnet en tvekamp mellom de to, og etter å ha tenkt seg om noen sekunder, svarer han. – Det kommer helt an på hvilken bil vi hadde kjørt. Harald er nok flinkere til å ta ut det aller siste av en avansert racerbil, men jeg tror nok jeg skulle holdt følge i de fleste andre biler, uten at jeg vet det helt sikkert, er det beskjedne svaret.

I anledning dagen stiller fotografen og undertegnede med en Macan Turbo i Aventurine Green Metallic med 30 mil på turtelleren – blant Porsches aller nyeste og ikke minst mest spennende modeller. Vi skal kjøre på bane, og vi skal en tur ut i det flotte landskapet som omkranser Rudskogen Motorsenter. Lauenborg er imponert. – Dette er virkelig en skikkelig Porsche, og en bil jeg innerst inne har en drøm om å eie, sier han og lar hånden gli over den feilfrie lakken. Etter noen sekunder i førersetet gliser han fornøyd.

«Dette er en bil som responderer brennkvikt. Herlig.»

Lauenborg 3

– Det første jeg gjør når jeg setter meg inn i en bil, er å sørge for at jeg sitter riktig. For meg er det helt avgjørende og sikrer maksimal kontroll over kjøretøyet. Det prøver jeg å få andre til å ta til seg, sier Lauenborg, som blant annet instruerer politiet og Forsvaret i høyhastighetskjøring. – Det skal ikke være for lang avstand til rattet, slik at man kan reagere hurtig. Her har Porsche virkelig overgått seg selv, sier han idet vi kjører ut på landeveien mot Furuholmen og Vedtørka kafé.

Idyll ved Glomma
Det tar ikke lang tid å finne riktig avstikker fra riksvei 22, og Christian tester forsiktig kreftene i elmotoren på 639 hk. – Her er det nok guffe, ja, humrer han fornøyd, og legger til: – Her har Porsche oppdatert bakhjulstyringen også merker jeg, gliser han. – Dette er en bil som responderer brennkvikt. Herlig, sier Christian mens vi forsvinner inn i de østfoldske skogene.

Og Furuholmen viser seg å være som forespeilet – ren idyll ved Glommas bredder. Her flyter elven bedagelig og bred forbi, og en gruppe pensjonister har benket seg ute i det fantastiske høstværet. Det blir tid til en kaffe og ikke minst en omvisning i det helt spesielle hotellet – som består av seks compact living-enheter på hjul(!) som er integrert i en større hovedbygning. Vi snakker om løst og fast mens fotografen knipser i vei.

Lauenborg 5
Lauenborg 4

Hva motiverer deg ved jobben din?
– De siste 25 årene har vært helt eventyrlige, særlig etter at den nye banen ble ferdigstilt i 2011. Det å jobbe med Porsche og få muligheten til å utvikle både meg selv og opplevelsene vi tilbyr, har vært en stor inspirasjon. Dessuten gir det å se andres progresjon meg stor glede. Når deltakerne mestrer kjøreteknikker vi lærer dem, får jeg en enorm energiboost. Men det er selvsagt et teamarbeid, og vi har et fantastisk lag her på Rudskogen som gjør det mulig, sier han. – Samarbeidet med Porsche har også gitt meg muligheten til å jobbe med profesjonelle instruktører fra andre land, og det å være en del av et slikt selskap får meg til å føle meg privilegert, sier Christian. – Det at vi i de siste årene har rekruttert dyktige kjøreinstruktører fra blålystetater som brannvesenet, politiet og ambulansen, med høyt utviklede sosiale evner, inspirerer meg også.

Når han ikke er å finne bak rattet med walkietalkie på banen i Rakkestad, jobber han på Rudskogens hovedkontor i Oslo med salg, planlegging, bemanning og Rudskogens ulike kjørekonsepter på snø og is, som har pågått siden starten av 2000-tallet. Med ny bygningsmasse på plass på banen i Rakkestad, vil flere vinteraktiviteter foregå der i fremtiden.

Og når han ikke jobber, er det natur og stillhet som står på programmet.

– Jeg elsker naturen, stillhet og å koble av. En seiltur på sjøen og en rolig dag i fjellheimen er kanskje den beste kontrasten til hverdagen min. Det gir en ro som er uvurderlig, sier Lauenborg, som også kan skilte med en fortid om gitarist i bandet Pico Pico. – Det gikk i jazzrock i en tid som var preget av disco og punk, gliser han. – Det var nær ved å bli platekontrakt, men det glapp, og bandet ble oppløst. I dag spiller jeg litt for moro skyld, men ikke noe alvorlig.

På vei tilbake til Rudskogen og banen, kan ikke Christian få fullrost omgivelsene – og bilen. Landeveien slynger seg gjennom skoger og åkrer, og bilen responderer akkurat slik Christian vil.

Lauenborg 7

Viktig Porsche-samarbeid
– Det er noe helt spesielt ved Porsche, det er biler som bare leverer, sier han. – Mine favoritter er 911 GT3 RS og GT2 RS, det er noe av det råeste jeg har kjørt med skilter. Men dette er nesten like rått, smiler han bak rattet. – Porsche har fått det til igjen, fastslår instruktøren som daglig har 10 718-er til disposisjon. – Samarbeidet med Porsche har betydd mye for Rudskogen. Dette er biler som tilbyr veldig gode opplevelser på bane, fastslår han.

Tilbake på motorsenteret er det tid for en tur ut på den 3237 meter lange banen fra 2011, tegnet av legenden Hermann Tilke. Christian kjenner selvsagt de 14 svingene som sin egen bukselomme, og tester kraftpakken under panseret. – Her var det mye å ta av, sier han fornøyd før han legger seg lydig bak fotografen og meg for banefoto. – Vi kan jo ta et bilde i Angsten, eller kanskje Slakteren, sier Christian spøkefullt og referer til kallenavnene som svingene har fått i miljøet. Etter et par runder til sier fotografen seg fornøyd, og Christian forsvinner ut av syne.

«Det krever interesse, presisjon og en grunnleggende følelse for bilen, den skal være som en utvidet del av din egen kropp.»

Hva er det viktigste for deg i motorsporten?
– Det handler om å temme kraften i bilen og mestre den kontrollen, samt å optimalisere den perfekte runden, sier Christian. – Det krever interesse, presisjon og en grunnleggende følelse for bilen, den skal være som en utvidet del av din egen kropp. Det å kjøre bil handler om mange detaljer, ratt-teknikk, sporvalg, selvsagt, men også det å bruke blikket riktig er svært viktig. Og så bør man jo ha en slags grunnleggende feeling, sier han, men legger til: – De aller, aller fleste oppnår stor fremgang på relativt kort tid. Noen bruker litt mer tid, men det er samtidig noe av det mest tilfredsstillende jeg vet, å se at det går fremover. Det er noe av det jeg liker aller best ved jobben min. Jeg er veldig opptatt av å bidra til folks mestringsfølelse, fastslår han.

Og hva ville Christian Lauenborg gjort dersom karrieren ikke hadde ført ham til Rudskogen?
– Hvis jeg ikke hadde jobbet med dette, kunne jeg sett for meg å drive en liten familierestaurant med fokus på gode råvarer og unike opplevelser. Det er noe spesielt med forholdet mellom mennesker og mat. Men jeg kommer nok til å holde meg her, smiler han.