Mye på kort tid
- I utgangspunktet er jeg utdannet mekaniker, med erfaring fra ulike verksteder og i ulike roller. Jeg har blant annet vært mekaniker hos Porsche Center Son. Så fulgte fem år som teknisk trener for bilbransjen med ansvar for videreopplæring av mekanikere. Deretter jobbet jeg et år for Hyundai Norge, før jeg begynte i Autozentrum Sport (Porsche Norge red.anm) i 2019. En jobb som ligger nærmere hjertet, sier Fritsch, som trives som plommen i egget med sine oppgaver.
Fra kontoret hos Porsche Norge skal han forvalte det klassiske segmentet blant norske Porsche-entusiaster. Det er store sko å fylle, men Jonas Fritsch er ikke redd for utfordringen. Vi ser hvorfor. Bakgrunnen hans er av det slaget som oser av entusiasme og erfaring med rullende gjenstander — og hvorfor de faktisk ruller.
Porsche-restaurering preget oppveksten
- Sett fra utsiden burde jeg kanskje havnet i Volkswagen-verden, da familien min og jeg har og har hatt litt usedvanlige modeller fra selskapet. Men det er ikke så langt fra VW til Porsche, og det var min far som sørget for å introdusere meg for Porsche ved å importere en Porsche 914 da jeg var 8 år gammel. Min tyske far eide en 914 i sin ungdom, som måtte vike grunnet plassmangel da familielivet ble et faktum. Da tiden var moden, var ønsket om å gjenoppta hans undoms-drøm mulig å gjennomføre. Det ble en relativt lang og oppslukende historie som jeg vokste opp med, i og med at han restaurerte den over en periode på 4 år.
Vi ser for oss et bilde av en voksen mann som sitter ved kjøkkenbordet, pussende på Porsche-deler mens unger løper rundt — og etter hvert blir involvert. Vi antar at dette var en viktig del av Fritsch´ hverdag som ung, og en solid push på den han er blitt.
Selvgjort er velgjort
Det ville være naturlig å bruke en ferdig restaurert bil som har vært flikket på så lenge. Jonas Fritsch blir lattermild når temaet tas opp.
- Nei, det er påfallende hvor lite en bil kan rulle mellom hver EU-kontroll.
Vi snakker om at milene kan telles på to hender. Til gjengjeld ble nytelsen større hver gang farens 914 så dagslys, mener han.
Fritsch’ søsken er også bilinteresserte. I tillegg til hans første bil, en VW Corrado G60 som fortsatt er i hans eie, besitter familien en svært sjelden Golf Rallye G60 og Golf Country.
- Det var ikke mulig å unngå å bli farget av faderns bilinteresse og innsats, forteller Fritsch, som innrømmer at han er blitt en fyr som gjerne tar mekaniske utfordringer av større kaliber på strak arm. I solid familieånd og tradisjoner skal mest mulig gjøres selv.
«Det var ikke mulig å unngå å bli farget av faderns bilinteresse ...»
FRA VERKSTEDET
Som utdannet mekaniker har Jonas solid grunnlag for sine Porsche-prosjekter. Foto: Tom-Egil Jensen
Ducati pynter hjemmet
Sortimentet fra yngre dager byr videre på en Volvo 240 som ble anskaffet som vinterbil for å lære hemmelighetene rundt vinterens friksjonskoeffisienter, og en Renault 19 som rullet på «semi-slicks» — noe som gjorde at han fikk testet den andre enden av friksjons-skalaen. Senere fulgte en BMW 5-serie, som også ble kjørt vidt og bredt, og endelig en Golf 1 kabriolet. Men det har ikke manglet på Porsche i Fritsch´ eie. Vi kommer tilbake til det.
- Golfen uten tak fikk konkurranse med motorsykkel, på den tiden ble jeg hektet på tohjulinger og kjørte mye. Jeg er like hektet på tohjulinger den dag i dag, når tiden tillater det.
Det finnes det flere beviser på. I tillegg til at han har en sen 90-talls Ducati 916 stående til pynt hjemme i gangen, fordi han elsker designet, er både han og samboeren stadig på vift i helgene og deltar i racing på motorsykler. Det bringer oss over til et område hvor Fritsch har hentet og fortsatt henter inspirasjon og kunnskap: som racingmekaniker i det vi kan kalle krevende sirkler.
«Det er som en tidsmaskin som blir med deg og forteller en historie»
Alt mellom hobby og proff racingmekanikk
Med dagens oppmerksomhet rundt Porsche generelt er det bra med påfyll av yngre energi, kombinert med erfaring, interesse og friske tanker som vil komme godt med i fremtiden.
- Stillingen som Teknisk support & Classic Manager gir utfordringer og stor variasjon i hverdagen. Når det gjelder forståelse for den mer tekniske siden, kommer erfaringen som mekaniker i alt fra små koseprosjekter med en vennegjeng i garasjen på Brobekk, til kompleks og travel mekanikergjerning i motorsport godt med. Jeg har jobbet for team innen skandinavisk asfaltracing samt EM i rallycross. Bredden er fra amatørbygg opp til rendyrkede fabrikkracere fra flere merker, avslører Jonas Fritsch.
Porsche for livet
Vi dreier temaet inn på det heftige ansvaret for å holde tak i Classic for nordmenn — en gruppe entusiaster med stor kunnskap og erfaring.
- Jeg har det overordnede ansvaret for at alle Porsche Classic-entusiaster her til lands skal ha et solid tilbud for å kunne kjøpe, eie, vedlikeholde og nyte sin klassiske Porsche. Jeg vil ha ansvaret for implementering av nye konsepter innen Porsche Classic og for reservedeler. I tillegg vil jeg bistå med teknisk support mot våre forhandlere, forklarer han.
Han vil også ta del i og være med på å utvikle eventer knyttet til Porsche Classic, slik som Fjordluft, Porsche Festival og andre arrangementer som bringer klassisk Porsche og entusiaster sammen.