Oslo Blau
Hva får en mann til å velge en såpass modig og uvanlig kulør på en ny bil? Dette er så langt unna «resale gray» som man kan komme. Når man ser bilen i virkeligheten, faller tingene på plass: En grå himmel virker mer levende med en Oslo Blau 911 GT3 i kameraobjektivet.
Vi parkerer bilen foran porten på Frognerparken, et av Norges sterkeste symbol på Oslo. Axel kommer seg nesten ikke ut av bilen, før skuelystne er på plass. Monolitter blir for noen sekunder glemt, og sinnatagg får være sinnatagg for en kort stund. Godt voksne lutryggede turister forvandlet seg til entusiastiske gutter og jenter på et øyeblikk. Mobiltelefoner og kameraer sloss om plassen. Den knallblå Porschen har denne effekten på folk, og de engelsktalende turistene fra Canada er heller ikke noen ferskinger.
Et par medlemmer fra den kanadiske Porsche-klubben er nå ute av bussen. De kjenner til Miami- og Mexico Blue (Blau), men Oslo Blue har de aldri hørt om. Kunnskap finner du på de merkeligste plasser, og et par mannfolk fikk seg en dose bilentusiasme og ny viten på et heller uventet sted. Porsche entusiaster blir kamerater på et øyeblikk.
Hvor fant egentlig Porsches designere fargen Oslo Blau, fargekode 6203? Blåfargen ble først benyttet på modellen 356 i 1952. Var det kanskje en ansatt i Porsche som besøkte OL i Oslo i 1952, og lot seg forføre av det blå i Oslos kommunes byvåpen? Fantes et enklere svar i himmelen over Nordmarka, som virker så uvanlig klar og blå mot den kritthvite snøen? Én teori går ut på at fargen er inspirert av Oslo bunaden lansert i 1947. Ullstoffet som benyttes i bunaden har en nyanse som slett ikke er ulik fargen lakkert på Axels 911, så mulig at teorien holder vann. Dessverre har ingen et entydig svar på fargespørsmålet. Noen i en liten tysk småby vet sikkert svaret, men for oss er det enda et mysterie.
På detaljnivå. Interiøret er nøye tilpasset Axels behov.
Axel er en visuell person. Eiendomsutvikleren som også er produsent og filmfotograf av yrke, har et blikk for detaljer. Han sier med trykk: - Farger gjør noe med deg, de brukes bevisst for å påvirke sinnsstemninger i fengsel og på sykehus. Oksen blir sint når en ser et rødt tøystykke, og kvinner blir mer elegante og tiltrekkende med leppestift med koloritt som rosens kronblader. Derfor er lakken på en bil, og da en spesiell bil svært viktig. Oslo er byen i mitt hjerte og favorittfargen min er blå og grønn. Jeg har en grønn Volvo. Det å ha den samme fargen på bilene mine blir for kjedelig, derfor valgte jeg en blå.
Vi forstår at fargen var viktig, men fantes det andre kulører du vurderte? – Det å kjøpe en ny Porsche må bety noe. Jeg har et ønske om å se tilbake på bilen min når jeg går fra den. Sort og sølv ville ikke hatt denne effekten. Imidlertid var det ikke bare blå som var på radaren, farger som British Racing Green, Oak Green metallic, Arrow blue og Voodoo blue ble vurdert. Til slutt falt valget ned på Oslo Blau. Valget gir gevinsten av en farge, men er allikevel er diskret. En Porsche 991.2 er ikke ganske stor bil og Oslo Blau gjør den nettere.
Det viste seg at når først valget var tatt, så var det ikke like enkelt å få frem lakkprøver. Porsche Center Oslo hadde ikke prøver tilgjengelig, så et lakkert panel ble sendt opp fra Tyskland. Eller som Axel selv sier: - Du må se Oslo Blau i sollys for at den virkelig kommer til sin rett.
Det er kjøreopplevelsen som fascinerer Axel med GT3en mest. I garasjen står også en klassisk Fiat Abarth 595 fra 1967 og en Peugeot 205 Rallye fra 1988. Hans første bil var en Peugeot 206 GTi. Axel elsker fart og ikke minst kjørepresisjon. Egentlig er det klassiske biler som står han nærmest. Slik snakker bare et skikkelig petrolhead.
Porschen er spekket opp som et skreddersydd verktøy for banekjøring. - Det beste ved den er at turtallet går til 9000 rpm og at girkassen er manuell. Den taktile følelsen av å gire selv er unik. Den har en fantastisk girkasse, sier Axel entusiastisk. - Den har faktisk gått flest mil til og fra garasjen på Frogner og Motorsenteret Rudskogen. Det er der den kommer til livet. På bane er det irrelevant med koppholdere og store stereoanlegg. Der vil du høre hver hundrende omdreining på turtelleren. Kjenne draget på fjerdegir og lukten av varme bremser i neseborene. På banen bak rattet i Porschen finnes det ikke problemer. Tar jeg med meg jobben på asfalten vil jeg gjøre dyrbare feil. Bak rattet på bane er for meg den ultimate harmoni, et sted som gjør meg til et helt menneske.
«Du må se Oslo Blau i sollys for at den virkelig kommer til sin rett»