Porsche Junior

Porsche Junior

Modellbetegnelsen
Den er rød, liten, driftssikker – og unektelig ganske snerten. Der stopper også likheten mellom traktoren til Alf Annar Torbergsen og Porschene vi ser til daglig.

Utgivelse: Norsk Porsche nr. 5 Foto: Knut Åserud Tekst: Kjell Jørgen Holbye

Junior 2

For der de fleste av oss forbinder den tyske bilprodusenten med smekre sportsbiler i toppklassen, er Porschen til Alf en traktor. Nærmere bestemt en 1958-modell Porsche Junior med énsylindret dieselmotor med slagvolum på 875 cm3, ytelse på 15 hestekrefter og toppfart på 19,9 km/t.

– Faren min drev småbruk i Sør-Troms og kjøpte traktoren brukt i 1961, forteller Alf Annar. – Siden det har den gått jevnt og trutt i alle år, helt uten problemer, legger han til.

I sin tid hadde faren sauer, noen kyr og poteter i åkeren, og den røde arbeidshesten har fått prøve seg med både henger, harv og svanser av alle slag – utstyr Alf Annar fortsatt har på gården. De siste tjue årene har den tilårskomne traktoren imidlertid fått hvile seg på vinterstid.

Junior 4
Junior 3

Selvberget på berget. Noe eget merkeverksted var nok neppe å belage seg på i 50-tallets Nord-Norge. Da var en god instruksjonshåndbok gull verdt for en selvgående småbonde som måtte stå for alt vedlikehold selv.

– Jeg er på gården hver eneste sommer, og da er det rett ut for å starte traktoren. Den starter hver eneste gang og går som en klokke, sier Alf Annar, som bruker traktoren til forefallende arbeid som å sette ut båt, hente ved og lignende.

– Det er helt utrolig, men bortsett fra oljeskift og smøring har jeg ikke gjort annet enn å lakkere panseret og skjermene, siden de hadde falmet litt. Selvsagt i originalfargen, smiler den pensjonerte VVS-ingeniøren.

Noen ganger er historiens veier uransakelige. Det var nemlig det tyske nasjonalsosialistiske regimet som tok initiativet til at Porsche-traktoren så dagens lys.

De ønsket seg en enkel, effektiv traktor som kunne bidra til mekaniseringen av det tyske landbruket, og henvendte seg direkte til Ferdinand Porsche, som hadde konstruksjonen klar i 1940. Den røde Porsche-traktoren til Alf Annar ble produsert av Porsche-Diesel, som ble startet av stålkonsernet Mannesmann i 1956. Produksjonen ble innstilt allerede i 1962. Da var det produsert ca. 100 000 enheter.

Én av dem endte altså på Sandstrand i Sør-Troms. Der har det røde klenodiet vært i kontinuerlig drift i godt over femti år, etter at Alf Annars far kjøpte den på Felleskjøpet i Harstad. Et klenodium som fortsatt tikker og går.