Racingfrelst
Racingfrelst
Banekjøring
­– Det er helt utrolig å kjenne mestrings-følelsen som Cayman gir, sier racingfrelste Siri Yran etter en dag med 718-baneracerne på Rudskogen.

Utgivelse: Norsk Porsche nr. 3 Tekst: Eric Røkeberg Foto: Øystein Westlie

Er det slik at enkelte mennesker kort og godt er skapt for visse aktiviteter? Siri Yran er blant de heldige som har funnet sitt kall. Det er bak rattet i en Porsche. Hun har tatt racinglisens og har deltatt med sin Porsche 944 i løp – med suksess. Så ble bilen stjålet, og det satte en foreløpig stopper for racingen. Historien nådde våre ører samtidig som vi ble invitert til å teste de nye event- og løpsbilene fra Porsche på Rudskogen. Dermed så vi muligheten til å få en Porsche-entusiast fra utsiden til å fortelle om hvordan det oppleves å delta som «racerfører for en dag». Det er en av flere muligheter man kan oppleve med 718 Cayman på Rudskogen i Østfold.

Som skapt for racing
På kort tid i høst viste det seg populært å leie fullt baneriggede 718 Cayman. Det er ikke et tilfeldig valg av bil som er gjort. Midtmotoriserte Cayman byr på en sjelden balanse som passer både uerfarne og erfarne. Man blir raskt fortrolig med de gode og sporty kjøreegenskapene, samtidig som den moderne turbomotoren og den kvikke PDK-girkassen sørger for rikelig med skyv. Den er kort og godt en pakke som treffer.

Selvstendig
Men over til hovedpersonen. Interessen for fart og motorer kom tidlig gjennom en onkel som ga Siri en moped til konfirmasjonen. Mens andre ungdommer gjerne kjører slikt redskap ihjel, gikk Siri Yran motsatt vei. Hun ville holde mopeden i stand. Sammen med faren skrudde hun den ned i partikler, lakkerte og skrudde den sammen igjen. Slik fortsatte det gode forholdet til hennes første kjøretøy.

– Jeg tror nok at det var pappa som ønsket at jeg skulle klare meg selv og få selvtillit. Det har fungert bra, fordi jeg har sørget for utbedringer og vedlikehold av egen Porsche. Det stilles krav til en bil som skal være godkjent for racing og gi gode rundetider, avslører Siri. Hun stiller ikke alene denne dagen, mor, far og Siris nyfødte datter Agnes er med på Rudskogen, mens mannen pleier sin sport, som er sykling.

Kjenner adrenalin
– Det er ikke fritt for at jeg har hatt kjøreabstinens, etter at min egen bil ble borte. For å være ærlig kjenner jeg på en viss prestasjonsangst med det proffe apparatet og bilene vi skal kjøre, forteller Siri som ser rundt seg. Hun sikter til at det er påmeldt 11 andre på det samme kjørekurset, hvor ferdighetsnivået svinger fra novise til erfarne. Og ikke minst rammen rundt med kjøreutstyr, hospitality og profesjonelle instruktører som leder progresjonen gjennom dagen – slik at adrenalinet hele tiden strømmer i kroppen.

Nå må de bli med på førergjennomgangen, og dermed overlates den sovende datteren til foreldrene for pass. Vi føres inn i en av depotboksene som er omgjort til et miniauditorium for anledningen. Her går hovedinstruktøren gjennom de grunnleggende begrepene om banen, sporvalg og ikke minst sikkerhet.

Racingfrelst 4

«Det var interessant å kjøre med PDK som girer veldig riktig. Da blir det mulig å fokusere mer på sporvalg og bremsepunkter.»

Deler på sine erfaringer
– Med lisens til å kjøre løp er dette kjent materie for meg. Men jeg husker første gangen jeg stod her på Rudskogen og skulle kjøre. Da var jeg ikke spesielt høy i hatten. Jeg har ikke noe problem med å lese av enkelte ansikter her i dag. Det er andre her som har den samme aha-opplevelsen nå, men det skader aldri med en oppfriskning av banen og kanskje noen nye triks, innrømmer Siri. Deretter ledes gruppen ut i depotet til de ventende bilene. Her får de forklart rett seteposisjon og sittestilling for å kjøre effektivt.

Spartansk førermiljø
Der er nå det blir åpenbart at Siri kjenner drillen. Flesteparten av deltakerne nærmest stirrer stivt inn i Caymanens spartanske førermiljø, og øynene deres lyser av tanken på om de får plass i det slanke racingsetet. Siri trer støttende inn.

– Jeg skal hjelpe deg, tilbyr Siri. Før vedkommende hun deler bil med får summet seg, har hun satt firepunktsbeltene på plass i låsen, og forklarer hvordan beltene skal strammes riktig. Hun sørger også for å dele noen oppmuntrende råd. Etter siste sjekk av alle de seks deltakerne som skal kjøre først, er de klare for å følge instruktørens bil ut på Rudskogen.

Ble raskt frelst
Mens vi venter på Siris tur, blir vi bedre kjent med vår testpilot av 718 Cayman som banebil. Det viser seg at Siri virkelig hadde los på gode rundetider med sin Porsche 944.

– Bilen ble anskaffet da jeg var 25 år, og da ble den brukt mye en periode. Med interesse for motorer og evner til å skru på bil, dukket ideen med å teste Porschen på bane. Det tok ikke mange rundene før jeg hadde funnet mitt kall, og da falt det naturlig å ta lisens for å kunne kjøre løp. Fellesskapet i Porsche-miljøet er veldig inspirerende og inkluderende, det vekket lysten til å «tweake» bilen for å få ned rundetidene. Det sammenfalt med at det ikke var behov for å bruke den hver dag, og da kunne jeg få på plass raskere komponenter i ro og mak, forteller hun entusiastisk.

Sjekker rundetidene
Underveis i samtalen legger vi merke til at hun kikker ut på banen for å se på rundetider som måles, og førernes sporvalg når de passerer depotet. Øynene smalner.

– Det ser ut som vi har en liten nivåforskjell på de som kjører nå, utbryter Siri. Hun sikter til at enkelte ligger tett på andre, mens det er større luker mellom andre. Når de kommer inn etter sine innledende runder, oppstår en artig atmosfære. Med røde og svette ansikter triller de ut av bilene mens godordene, og andre ord, sitter løst.

– Jeg har aldri kjent så mye adrenalin. Selv om jeg kom hanglende sist inn i depot.

Eller:

– Det blir ikke mer morsomt med klær på!

Det er ingen tvil om at banekjøring engasjerer. De som har kjørt, stikker hodene ivrig sammen for å fortelle om sin erfaring, le litt av hverandres kjøring, og peppe opp stemningen til neste kjørepass.

– Det skal bli spennende å kjenne på en ny bil som ikke skrangler og bærer preg av et langt liv, sier Siri med et lurt smil når hun er på plass i bilen og lukker døren.

Racingfrelst 3

Siri Yran går god for at de nye Cayman-racerne på Rudskogen gir sanseløs underholdning. - De gir bilkjøring en ny dimensjon, selv med min erfaringen, sier hun.

Tydelig imponert
Det går fort opp for oss at hun nok har hatt adskillige runder på Rudskogen. Hun ligger nemlig limt fast i hekken på instruktørbilen. Kjøringen vitner om solid rutine.

– Dette var noe helt annet, utbryter Siri med et stort smil når hun kommer ut av sin Cayman etter innledende runder.

– Bilen er så tight å kjøre, helt fri for andre utakter som eldre biler gir. Dette var utrolig gøy, den er så lettkjørt og direkte. Målt mot 944 får man så mye mer fart på de ulike seksjonene av banen, det var faktisk fullt mulig å gi på mer med Cayman på steder der jeg ellers må gå av gassen. Det var interessant å kjøre med PDK som girer veldig riktig. Da blir det mulig å fokusere mer på sporvalg og bremsepunkter, det gir bedre rundetider, mener Siri.

Det har hun nok rett i, fordi instruktøren Christian kommer forbi, og smiler lurt med en tommel opp.

Hyggelig alvor
Etter ytterligere en runde med trening blir det klart for å kjøre på tid mot hverandre – litt som i virkelig racing.

– Nå gjelder det å tenke klart. Det er greit å sette en rask tid i kvalifikasjonen for et bra startspor, men når det står om mange runder, må fokus være på plass. Min taktikk blir å ta det pent, ikke gjøre feil og kose meg, forklarer Siri. Instruktør Christian gir tegn for å samle førerne, det er på tide å gi noen siste tips før tidene skal måles.

– Som dere sikkert har kjent, er det blitt noe varmere i luften, og det gir mer grep og feste for dekkene. Da er det mulig å gi noe mer, men de fysiske lovene gjelder fortsatt. Gruppen ler.

Den andre gruppen kjører om kapp på banen, og Siri har låst blikket på tidstavlen. Det er spesielt en av de andre førerne som kjører fort. Vi har ikke kjent henne lenge, men vi gjenkjenner et konkurranseinstinkt.

Arvelig belastet
– Det er nok litt arvelig belastning ute og går, sier hun og nikker til moren som står i depotåpningen med Agnes på armen.

Nå er det Siris gruppe som skal i ilden. Stemningen er noe mer alvorspreget, men fortsatt med lure smil. Det blir fort klart at flere har fått vekket konkurranseinstinktet på første runde. Feltet er tett og Siri pusher i tet. Men plutselig kjører hun til siden og stopper helt opp. Hva skjer? Det blir en hektisk stemning i depot, men før noen rekker å sende ut tauebil, skyter hennes Cayman fart og tar opp jakten på feltet. En kikk på foreldrene hennes viser hvor engasjert de er i datterens lidenskap. Vantro går fort over i håpefulle blikk, Siri kjører svært fort og kontrollert. Etter bare en halv runde passerer hun den første av sine fem konkurrenter, og slik fortsetter opphentingen. Det blir en spennende innspurt hvor Siri kjemper seg fremover i feltet og passerer målstreken. Foreldrene jubler.

Racingfrelst 5

Taktisk
Når bilene kommer inn i depot etter en avkjølingsrunde, er det liten tvil om hvem som har alles oppmerksomhet. Hva skjedde der ute? Hvorfor stoppet du?

– Sikkerhetsbeltet løsnet. Jeg må ha vært litt overtent, og ikke sjekket grundig nok at det satt. I stedet for å ta sjanser valgte jeg å stoppe der og fikse det. Hvis jeg hadde kjørt i depot ville det gått mer tid, og det var ikke nødvendig, smiler Siri lurt.

Vi tar det som et tegn på at hun er fornøyd. Smilet går over i et stort gledeutbrudd når moren kommer løpende, og forteller at hun har satt beste rundetid av alle med tiden 1 minutt og 46 sekunder.

– Det er knallbra! Det er helt utrolig å kjenne mestringsfølelsen som Cayman gir. I de siste rundene hadde jeg fart på områder av banen jeg ikke trodde var mulig, utbryter Siri som til slutt ender opp på en tredjeplass totalt. Etter en full stopp på banen!

Hun har allerede begynt å fundere på hva slags Porsche som skal anskaffes. Nå er det ingen vei tilbake.

Siri Yran
Alder:
33
Bor: På Fagerborg i Oslo
Yrke: Senior designer hos Designit
Racing-meritter: Beste plassering er en 3de plass i et 944 Cup-løp på Mantorp 2015, et særdeles vått race.

Racingfrelst 6
Siri og hennes trofaste 944 står for det mange tenker, men ikke gjør. Nemlig å bruke bilen slik Porsche ønsker at bilene skal brukes; til hverdag, turer og gjerne en svingom på bane.