Reisebrev fra Namibia
Bilentusiasten Eirik Skeid var ikke vond å be da han i høst ble spurt om å kjøre en Porsche 911 Dakar gjennom den namibiske ørkenen. Jeg ble euforisk! forteller han.– Opplevelsen kan best sammenlignes med å leve ut en livslang drøm. Det lange internasjonale løpet Rally Dakar, som er åpent for amatører, har jo vært en av disse drømmene for meg – men de færreste har vel tid og penger til å bruke så mye ressurser på et løp, tror han.
For bilklassen må man regne med å bruke opp imot 200 000 USD på å fullføre hele ruten fra Dakar i Senegal i Afrika til Lisboa i Portugal. Derfor var kortversjonen Porsche Experience Namibia, som koster «én null mindre», det perfekte alternativ.
Bilder og videoklipp av bilene iscenesatt i ulike miljøer og landskap på YouTube, i reklamer og magasiner har gitt næring til guttedrømmen for mange entusiaster opp gjennom årene, også Eirik:
– Da det dumpet ned en invitasjon til Porsche Experience Camp 911 Namibia tenkte jeg «Fy faen, det der så gøy ut!» og ble rett og slett euforisk. Jeg måtte gripe sjansen! Mange drar nok på slike arrangerte turer nettopp på grunn av bilen, men underveis går det gjerne over til å handle om selve opplevelsen, forklarer Eirik.

Mad Max: Fury Road: Utfordringer og gleder i fleng på reisen i Namibia.
Slik ble det også for ham og hans reisefeller. Alt fra sakte sneglefart gjennom tørre elveleier, til toppfart i trygge omgivelser med sand på alle kanter og dyktige mekanikere parat. Komplett kjøreglede i maskiner som skapt for utfordringene i blendende vakre omgivelser. Eirik Skeid har fått et minne for livet.
Startskuddet for reisen gikk fra hovedstaden Windhoek i Namibia – et navn som kommer fra den tidligere tyske kolonialiseringen av landet (opprinnelig Windhuk 1884–1919) og senere oversatt til Windhoek på afrikaans. Hovedstaden ligger hele 1655 m.o.h., og har rett i underkant av en halv million innbyggere. Republikken Namibia grenser til Angola og Zambia i nord, Botswana i øst og til Sør-Afrika i sør. I 1990 ble landet selvstendig, men både stedsnavn og arkitektur henger igjen fra det tyske og senere sørafrikanske herredømmet. Ifølge Eirik er også maten overraskende europeisk-inspirert. Underveis på turen fikk de imidlertid oppleve en mengde kulturelle innslag som opplevdes autentiske og lokale – inkludert dans, sang og musikk av lokale band.


Dust Devil: Både Dolph Lundgren, Vince Vaughn, Tom Hardy, Tom Cruise og Patrick Swayze har lagd filmer på location i Namibia. På tide at vi fikk et par norske helter!
Reisedagbok
«Hvem deltar egentlig på en tur som dette? Folk fra hele verden med én ting til felles: Vi er bilelskere ... Porsche-elskere. Det jeg antok kunne bli litt tunge samtaler, blir spennende dialoger om alt fra de fineste kjørerutene i verden, tekniske betraktninger, spesialmodeller og innside-historier fra Frikadelli Racing der våre tre mekanikere nettopp stakk av med seieren i 24-timersløpet på Nürburgring med en Ferrari 269 GT3», skriver Eirik Skeid i sin reisedagbok fra turen.
Eirik Skeid er utdannet innen industriell økonomi fra NTNU, og jobber til daglig i firmaet Sharkcage, som driver med mobile lagringssystemer. Han har både studert og jobbet i USA i en årrekke, og har ifølge ryktene «flere kjøretøy enn garasjeplasser». Dette er ikke første gangen Skeid har kastet seg på eksotiske Porsche-turer, og flere av fremtidsplanene inkluderer skarpe kontraster til oktober-turen til Sørvest-Afrika. For øyeblikket er han med Porsche Experience på Norefjell og til neste år blir det isbaner i Finland. Han bruker også gjerne tid på å sette pennen til egne vågestykker, og synes det gir erfaringene en ekstra dimensjon.
I sin reisedagbok skriver han om filmatiske bilder fra Walvis Bay, med strender som tilsynelatende fortsetter inn i evigheten, sci-fi-landskap og Mad Max-vibber. En tur inn i naturreservatet Etosha National Park i 200 km/t og naturens råskap: synet av to løver som forsyner seg av nattens bytte under et skyggefullt tre.
«Hvem deltar egentlig på en tur som dette? Folk fra hele verden med én ting til felles: Vi er bilelskere ...»




«Vi setter oss inn i bilene etter en kort introduksjon til bilen, dagens rute og hvilken rekkefølge vi skal kjøre i. «Ivo» høres godt over radioanlegget, som vi har fått høre rekker så langt som ti kilometer. En rekkevidde som kan komme godt med når kolonnen slanger seg gjennom ørkenen, og bilene øker avstanden mellom seg for å se gjennom det som kan oppleves som en liten sandstorm generert av de kraftige Pirelli Scorpion All Terrain- dekkene.
Veiene tegner rette streker gjennom månelandskapet og fremstår endeløse. Heldigvis sitter vi i en bil og som går fort med sine 480 lydige hester bak ryggen. Ruten er tidvis markert med fartsgrenser, som fremstår nå som veiledende, men ikke rettledende. Hva skjedde med all praten om fartsgrenser og nasjonalpark på førermøtet?»
– Det var en stor opplevelse å kjøre på stranden med sandspruten stående som en hale etter bilene – og i horisonten forsvant himmelen ned i havet. Det var et vakkert syn! utbryter han.

«Det var en stor opplevelse å kjøre på stranden med sandspruten stående som en hale etter bilene – og i horisonten forsvant himmelen ned i havet.»
Porsche-basillen
Eirik har vært bilgal hele livet, men det var først for tre år siden at porsche-syken ble kronisk. Da skaffet han seg en Lizard Green 911 GT3 RS, som ga mye glede og positiv feedback. I dag har han byttet fra seg det reptilgrønne lynet, og eier en annen GT3 RS. Han har en stor interesse for isbaner, og kan også røpe at han etter turen har skaffet seg en Porsche Dakar. Tross stor tvil om bruksnytten i Norge i forkant – spesielt etter opplevelsene med den spreke racerbilen i den knusktørre namibiske ørkenen i et landskap med lite kupering og finkornede veier – har han troen på at Dakar-en kan bli en god vinterbil i Norge:
– Bilen er basert på 911 GTS. Med et utvidet frontliftsystem kan man heve hele bilen, både foran og bak, med fem centimeter, noe som gir ti centimeter mer bakkeklaring enn en vanlig 911 og nesten 20 centimeter luft under bilen. Hastighetsbegrensningen med bilen når den er hevet er 170 km/t – hvilket betyr at man i Norge alltid kan kjøre med hevet bil. Bilen har også blitt kraftig forsterket, fått nye kjøremodus Rallye og Off-road, kraftigere støtfangere, sidepaneler og plater under, forklarer Eirik Skeid.
Alle disse justeringene er egenskaper som ikke bare egner seg i sanddyner under den brennende afrikanske solen, men også på nordiske veier, der gode styreegenskaper, kraftig veigrep, høy bakkeklaring og et litt tøffere og mer solid tryne er store pluss.





Paris-Dakar 1984
Modellen, som er basert på 911 (953) og senere 959, henter sin inspirasjon fra rallybilene som René Metge
og Dominique Lemoyne kjørte under Paris-Dakar i 1984. Den nye modellen Porsche 911 Dakar finnes i kun et fåtall eksemplarer i Norge, og har bare blitt produsert i 2500 eksemplarer totalt. Den har allerede blitt et yndet samlerobjekt med sine spreke kurver og retro rally-look som elegant fusjonerer med de uovertrufne moderne kjøreegenskapene.

ØRKENFARER: En fornøyd Eirik Skeid foran kolonnen av Porscher.
Dakar gir kred
– Jeg har ombestemt meg vedrørende kjøreegenskapene i ørkenen versus Norge. Porsche Dakar er egentlig den bilen som er som «laget for Norge»! Jeg kjørte den litt i helgen, og den har utrolig gode kjøreegenskaper som passer forholdene her til lands.
Dessuten er det hyggelig å få positive tilbakemeldinger, både av andre bilentusiaster og av folk som er opptatt av godt design. Med mange biler kan man jo av og til kjenne litt på janteloven, og føle seg litt brydd. Men med denne spør folk meg gjerne hvilken modell det er, og om jeg har bygget den om selv. Og de som er entusiaster vet kanskje hvilken modell det er, og så får man en hyggelig prat. Det er veldig morsomt. Jeg kommer nok til å sette på et takstativ til ski, og gjøre den om til en slags hytte-sportsbil. Det er kanskje ikke så praktisk for barnefamilier, for det
er jo en toseter. Så da trenger man to biler ...
– Ja, nettopp. Som storfamilie er det jo mye tryggere å splitte foreldrene opp i to, og kjøre to ulike biler, ikke sant, spør jeg.
– Hehe. Takk. Det er et veldig bra argument! Det skal jeg bruke, smiler Eirik Skeid – en Porsche-entusiast som gjerne forserer både snø på Norefjell og ørkensand i Sør-Afrika med samme bil. Nå også som hyttebil med ski-rack på taket.
«The 911 is the only car that you can drive from an African safari to Le Mans, then to the theatre and onto the streets of New York.»
– Ferry Porsche