Skodd for seier

Skodd for seier

Kjørestil
Flere og flere oppdager gleden ved å kjøre racing på bane. Og utstyret må være i orden.

Utgivelse: Norsk Porsche nr. 7 Foto: Marius Viken Tekst: Kjell Jørgen Holbye

– Jeg tror nok mange racingsjåfører aller helst ville foretrukket å kjøre barbeint, sier Stian Sørlie og ler.
– Det ville selvsagt blitt ubehagelig i lengden, og ikke minst ville foten være veldig ubeskyttet – men det sier likevel mye om hva som er viktig ved en kjøresko, sier han. Med lang erfaring bak rattet driver spydebergingen i dag Stian Sørlie Motorsport.

Perfekte kjøresko skal altså være lette, myke og likevel gi støtte til foten under kjøring. Skoene skal altså gi optimal kontakt med pedalene, samtidig som den støtter opp foten og hælen, som jo er den delen av foten som har mest kontakt med underlaget.

– Det er bare å innrømme det – kjøresko er ikke alltid de mest behagelige å gå med, sier Stian. Til det er de for lette og sålene for tynne. Når det gjelder materialet, må vi langt av gårde for å finne perfeksjon.

– Det absolutt beste materialet i kjøresko er faktisk kenguruskinn, forteller Stian. – Det er lett og mykt, faktisk er kombinasjonen slik at det ikke lar seg gjøre å lage en fullgod syntetisk erstatning, sier han. – De beste skoene vi har for den allmene bruker, er Alpinestars Tech-1 Z. Skoene har utrolig tynn og følsom såle, samtidig som den er trykket opp på hælen og stivet av der. Dessuten har skoen perforerte pustesoner for temperaturkontroll, og det spesielle lissesystemet er selvknytende, forteller Sørlie. – Lissene er dessuten festet i sålen, noe som gir ytterligere stabilitet, legger han til.

Sørlie kan også fortelle om enda grommere sko. Alpinestar Super Mono er lagd til bruk i Formel 1, og representerer det ypperste av det ypperste. Likevel vil ikke spesialisten anbefale den til vanlig banebruk.

– I Formel 1 trumfer fokuset på lav vekt så godt som alle andre hensyn, så her er det en del egenskaper som rett og slett er fjernet for å spare vekt. Det er det ikke behov for hvis man driver vanlig kjøring på bane, sier han.

Sørlie opplever stadig økende interesse for racing, og da særlig det han kaller Trackday-segmentet. Flere og flere benytter seg av muligheten til å ta med sin egen Porsche og teste den ut på bane – enten på Rudskogen, MotorCenter Norway i Sokndal, Våler-banen eller Arctic Circle Raceway. Både smak og stil varierer, og mange vil tilpasse utstyret til bilen, kan Stian fortelle.

«Det absolutt beste materialet i kjøresko er faktisk kenguruskinn.»

Skodd For Seier 2

– Vi har jo sko som for eksempel den klassiske P1 Mito, som nå er å få som replika. Dette er kanskje ikke den mest avanserte skoen hva gjelder ny teknologi, men en utrolig god racingsko som gir støtte og bevegelsesfrihet – og som gjør at man kan stige ut av en eldre Porsche med stil, sier Stian. – Det som er så kult med den nye bilkulturen i Norge er jo nettopp at det er plass til alle, og folk med veteranbiler og det nyeste av det nye kan møtes og ha det gøy side om side, sier han. – Samtidig ser vi jo at folk blir mer og mer bevisste på det de holder på med, og kravene om flammehemmende dress og sko gjør jo også sitt til at folk investerer i skikkelig utstyr, sier han.

Men hvor god sko trenger man egentlig for å drive hobbyen sin? Stian har et godt råd. – Man trenger i utgangspunktet flammehemmende utstyr som gjør jobben. Det gjelder å ikke prøve utstyr som man egentlig ikke har råd til. Med økende pris blir dresser og sko mer pustende og behagelig, uten at dette er helt nødvendig. Du merker det med en gang når du prøver – og da blir det lett å gå på en smell, smiler han. En god kjøresko koster fra 1000 kroner og oppover til ca. 3000 for en Tech-1 Z. – Og så finnes det selvsagt sko som er dyrere. Alt handler om stil og teknologi, sier Sørlie.

Skodd For Seier 3
  1. Snøring: Flere produsenter velger egne snøresystemer som QuickLock framfor vanlig snøring.
  2. Såle: Tynn såle sørger for god kontakt med pedalene.
  3. Kjerne: Kjernemateriale varierer fra produsent til produsent. God støtte i hælen er viktig.
  4. Fôring: Skoen skal være behagelig samtidig som den gir gode muligheter for å puste. De siste årene har produsentene innovert med nye materialer i fôringingen.
  5. Overflate: Tynt og lett bevegelig overflatemateriale er å foretrekke på kjøresko. Perforerte seksjoner gir økt ventilasjon.

Selv har spydebergingen tilbrakt mange tusen timer bak rattet, helt fra han klev opp på sin første ATV i treårsalderen til han som hittil eneste nordmann vant en EM-runde i Gokart og endte i det som tilsvarer dagens Formel 4. Da hadde pengene tatt slutt, og planene om enda gjevere Formel-klasser måtte legges på hylla. I dag følger han miljøet tett, og gleder seg over den økende bilsportinteressen i kongeriket.

– Motor- og bilsport er noe man kan sette pris på i alle livets stadier, og i alle aldre. Det er noe med kjærligheten til kjøremaskinene, til motor og mekanikk, som aldri vil gå av moten. Vi har kunder som fortsatt er aktive på banen langt etter pensjonsalder – og trenden er økende. Det er både moro og veldig gledelig, sier han.