Smakfulle klassikere

Smakfulle klassikere

Vi anbefaler
De tider er definitivt forbi da det norske bilfolk satt benket foran tv-skjermene til fast angitte tider for å få et glimt av en fin bil på Top Gear, Autofil eller Fifth Gear. I dag kan man velge og vrake i et helt enormt utvalg bilvideoer på nettet. Alle lineære TV-kanaler med respekt for seg selv har også en nettløsning med mulighet for å streame eller laste ned offline, men enda flere produsenter har gått helt bort fra tanken om å være på TV via dekoder. De lever sine liv på nettet, og stadig flere bilinteresserte seere begynner å få øynene opp for kvalitetsnivået hos en del aktører der ute. 

Utgivelse: Norsk Porsche nr. 3 Tekst: Are Bye Foto: Petrolicious

I alle kanaler
En av de mest populære i bransjen er Petrolicious. Det er altså hva du får ved å trekke sammen petrol og delicious, og resultatet er imponerende. På få år har dette blitt den foretrukne kanalen for mang en bilfrelst nettsurfer, og trafikken (pun intended) har økt enormt. Størst er kanalen faktisk på Facebook, der 897 000 mennesker følger dem. YouTube-kanalen har 700 730 abonnenter, men det er rimelig å anta at mange, mange tusen flere følger kanalen regelmessig uten å være abonnenter. På Instagram har de 549 000 følgere, og på mer tekstbaserte Twitter er det 24 500 følgere som leser om bil og klikker på lenker.

Kone uten førerkort
Mannen bak alt dette heter Afshin Behnia. 48-åringen er vokst opp i California, og der bor han fremdeles – nærmere bestemt i fasjonable Beverly Hills. Som lidenskapelig Alfa Romeo-fan savnet han virkelig gode, videobaserte nettsteder for bilinteresserte. Så da laget han det like godt selv. Med seg på laget har han mye flinke folk, men aller viktigst er kona Kiko Vigo-Behnia som fungerer som executive creative director. Hun brenner for selskapet i like stor grad som ektemannen, men den kreative lederen som vasser i klassiske biler har ikke førerkort selv!

«Petrol heads»
Fordi Petrolicious er på så mange plattformer, dekkes et enormt spekter med innhold, og de er flinke til differensiere, slik at ikke alt bare kopieres fra plattform til plattform. På nettsiden er det lekre stillbilder, og lange lesesaker – noen skrevet av redaksjonen, og andre sendt inn av lidenskapelige bilentusiaster. Også flere norske bidrag, både i form av tekster og videoer, er å finne i det rikholdige bilarkivet på nettsiden. De tar for seg kjøreruter, restaureringer, portrettintervjuer og bilkultur for øvrig. Her finnes også en nettbutikk med klær, sko, klokker, plakater, bøker og memorabilia som appellerer til «petrol heads».

Faksimile fra petrolicious.com

Hollywood
Det viktigste de produserer og markedsfører, er allikevel videoene som først og fremst publiseres via YouTube. De korte (5-15 minutter) minidokumentarene om én bil og én fører er fascinerende. Alle bilene er klassiske i en eller annen forstand, og vi snakker om påkostede produksjoner med flotte bilder, interessante ildsjeler og nydelige kulisser. Teknisk er det høyt nivå på de beste filmene med vinkler, lyssetting, klipping og utsnitt som tatt ut av en påkostet Hollywood-film. I neste øyeblikk er det som å være i en fransk film fra den nye bølgen med sobert uttrykk, landlige omgivelser og nysgjerrige menn med hatt.

«Seriøst. Skal du bare ha én bil, så er 911 veien å gå»

«Drive tastefully»
En typisk «shoot» varer faktisk ikke mer enn én dag i de fleste tilfeller, og redigering, klipping og klargjøring for web gjøres unna på to, tre dager i postproduksjon. Det er fort, og det forklarer hvordan de klarer å holde siden full av nye videoer. Flertallet av videoene er laget på helt uavhengig entusiastbasis. Noen få er sponset og merket, men det er historiene, og ikke budsjettene, som har mest å si for sluttresultatet. Petrolicious-mottoet «Drive tastefully» oppfordrer til stilig, fornuftig kjøring i biler man får vann i munnen av.

Alle trenger en Porsche
For Porsche-folket er det mye snadder her. Knapt noe annet bilmerke er representert så mange ganger i arkivet som Porsche, og filmene er svært ulike i uttrykket. Fra racere via custombygg, til petimeterbygde «matching numbers»-prosjekter. Selv Afshin Behnia selv, som eier flere klassiske Alfaer, er svak for Porsche: «Alle trenger en Porsche. Seriøst, hvis du bare skal ha én bil, så er en 911 veien å gå», svarte gründeren en fan via sin egen Quora-konto.