Stopper alltid på rødt
Advokat Otto Roheim kan ikke risikere å råkjøre. Derfor er en Indischrot 1984 Carrera 3,2 helt perfekt. På svingete veier gir den herlige kjøreopplevelser – i lovlige hastigheter.Det er ikke noe registreringsnummer å se. «Flat 6» står det bare på skiltet, og 80-tallsikonet med de brede hoftene lengter nok etter å få prøvd sekseren sin på tørr asfalt. Nå står bilen trygt og tålmodig og hviler sine 231 hester i en tidligere stall i Lier.
– Mor jobbet på Bertel O. Steen. De importerte Peugeot og Mercedes. «De har tatt inn et nytt merke. En sportsbil. Den bør du se», sa hun en dag. Det var en rød Carrera, og det ble drømmen. En sånn skulle jeg ha, sier Otto.
Ble veldig overrasket
Han studerte på et tidspunkt juss i Tyskland. En kompis av ham hadde akkurat en slik bil den gangen, og så en dag kom en Carrera 3,2 til salgs hos en forhandler her hjemme. Den hadde gått 64 000 kilometer.
– Jeg kjøpte den egentlig både usett og ukjørt. Eieren ville ikke la noen prøvekjøre, men henviste til teknisk gjennomgang hos Porsche. De forsikret meg om at dette var et trygt kjøp. Da jeg hadde kjøpt den, og omsider skulle kjøre bilen, ble jeg veldig overrasket over hvor direkte følelsen var. Jeg hadde ikke god greie på Porsche, men da denne dukket opp, måtte jeg ha den. Indischrot er fargen jeg liker best, og jeg vil tro verdien på denne har doblet eller tredoblet seg de 19 årene jeg har eid den, sier han.
Indischrot eller Guards Red skal være inspirert av de røde uniformene britene brukte da de hadde styringen i India, og det er en velkjent Porsche-farge gjennom mange år. For mange er det den ultimate 80-tallsfargen, og den har blitt levert til langt flere modeller enn bare 911.
Holdt på å selge
– Kona og jeg har hatt mange fine turer i denne bilen på tørre og svingete sommerveier. På et tidpunkt kom jeg over den der, sier Otto, og nikker mot en sølvgrå 1997-modell 993.
Den siste luftavkjølte Porschen hadde bare gått 26 000 kilometer.
– Jeg kjøpte den, og skulle egentlig selge den røde. Da en potensiell kjøper kom for å se på den, hadde jeg en ut av meg selv-opplevelse. Kona mi forstod heldigvis hva som var i ferd i med å skje, og det endte med at vi beholdt begge to. De er veldig ulike som biler. 84 Carrera 3,2 er mer direkte på alle vis. Den veier under 1200 kilo, bråker mye, og gir en fysisk opplevelse selv i ganske moderat fart. Den krever litt turtall, og man må være konsentrert og jobbe med bilen. Man får lite hjelp, og må korrigere selv underveis. Ikke alle liker det, men for meg er en søndagstur en tidlig morgen ren nytelse, sier han.
To reparasjoner
Bilen til Otto har sportspakken som består av leppe foran, spoiler bak og 16 tommers felger. Den er levert uten elektriske seter og klimaanlegg for å spare vekt. Den lille røde har nå gått 131 000 kilometer. Den har fått sin service hos Steffen på Porsche Center i Oslo, og den har kun hatt to reparasjoner på alle disse årene. Det er blitt skiftet dynamo, og motoren i varmeapparatet er ny. Ellers har det kun vært vanlig service.
«Jeg har bestilt Taycan, og den blir nok også Guards Red.»
– Sånn sett er det den billigste bilen jeg har eid noen gang. Vi har jo høye timepriser i Norge, så deleprisene utgjør jo en forsvinnende liten del av en verkstedregning.
Bestilt Taycan
Otto skryter av det gode miljøet i Porsche-klubben og fremhever veldig gode relasjoner mellom entusiaster, forhandlere og mekanikere.
– Forhandleren lar klubben få bruke lokalene deres til treff. Det blir et helhetsbilde som jeg føler er unikt for Porsche, sier han.
Stallen er allerede full av tyske hester, men Otto har bestilt enda flere.
– Jeg har bestilt Taycan, og den blir nok også Guards Red. Jeg fikk samme følelsen da jeg så den som da jeg i ungdommen så Carrera 3,2 for første gang. Elbil som rendyrket sportsbil er tøft, særlig med Porsches historie og tradisjon, sier Otto Roheim.