Vis meg hvilken farge du har ...
Utgivelse: Norsk Porsche nr. 1 Tekst: Kjell Jørgen Holbye Foto: Tom-Egil Jensen

Fargen

Vis meg hvilken farge du har ...

Farge har alltid vært et viktig moment for Porsche-eiere, og det er et stort utvalg å velge fra. I denne spalten tar vi for oss noen av de berømte Porsche-fargene. Første ute er Bahama Gelb.

Bahama Gelb ble tilbudt som originalfarge på 911 og 912 mellom 1965 og 1969 – kanskje inspirert av hippiopprør og flower power? Iallfall er den dypgule, nesten oransje valøren relativt sjelden kost, men Norsk Porsche har oppsporet en norsk representant for arten.

– Jeg kjøpte bilen i 2011 da jeg skulle ha pappaperm, gliser Håkon Andrè Solberg og lener seg mot den gule 67-modellen av 912-en som har vært familiens yndlingsbil siden. Bilen hadde gått i California da den ble tatt til Norge i 1997, forteller Håkon, som til og med kjenner navnet på den første eieren. – Bilen ble levert til Eng-Skell company og solgt til Philip Hartlaub i Burlingame, som ønsket seg en Porsche i Bahamas gul, med chrome-felger og med svart leatherette basket-weave interiør, fem gir og Blaupunkt-radio, forteller Håkon. Han er bilens femte norske eier.

Vekker oppsikt

– Den ble restaurert av eier nummer to, men er selvsagt et work in progress, sier den pasjonerte bilsamleren, som ellers er mest opptatt av VW. – Selv har jeg installert trepunkts-seler foran og bak, i tillegg til nakkestøtter. I sommerhalvåret er dette en skikkelig bruksbil for hele familien, sier Solberg.

Men hva med fargen? undrer vi. Håkon smiler bredt og stryker hånda over lakken. – Tilfeldigvis kjøpte jeg bilen i påsken det året, og det var jo ikke helt fritt for kommentarer, sier han. – Dessuten var lakken knusktørr, og bilen bar preg av å ha stått mye ute. Den flotte, dype gulfargen kom til syne da jeg fikk polert den opp, fortsetter han. Men Solberg har en innrømmelse å komme med. – Jeg var nok ikke egentlig ute etter en gul bil, men dette er en farge som virkelig vokser på deg. Dessuten vekker den oppsikt. Jeg har aldri fått så mange kommentarer om en bil noen gang, humrer Porsche-eieren.

Velbalansert

Folkevognentusiasten er stolt av 912-en sin. Små detaljer som de grønne instrumentene og kort hjulbase gir bilen et kjærkomment retropreg som virker tiltalende, synes Håkon. Dessuten er bilen perfekt balansert med motoren. – Jeg kunne ha oppgradert den til 911, men jeg er usikker. Den er nydelig å kjøre akkurat som den er, sier Solberg.

Om 912 var populær og dannet mye av grunnlaget for Porsches kommersielle suksess, var fargen Bahama Gelb ikke blant de mest attraktive, selv i California på midten av sekstitallet. Favoritten blant amerikanske hipstere i 1966 var Light Ivory White, med nesten 24 prosent av leverte biler, med Polo Red på en god annenplass. Bare 6,3 prosent av kjøperne ville ha gul bil. Mer overraskende er det kanskje at dagens populære sølv metallic og svart befinner seg helt nederst på lista.

– Sekstitallets amerikanere må ha vært glade i farger, konstaterer Håkon tørt og kaster et blikk på doningen. – Men det var mange som gikk glipp av noe da de valgte vekk denne.

Fargeprodusenter

Har du en 912 eller 911T fra 1965–69? Da finner du informasjon om den originale fargen på aluminiumsplaten på innsiden av den venstre fordøren ved hengslet, under headingen «Kunstharzlack» eller «Kunstharzlack Farbton». Bahama Gelb har koden 110, 6605 eller 6805, og bokstaven som følger etter fargekoden står for fargeprodusenten: L = Lechler, G = Glasurit , og H = Herbol.