Aksel Lund Svindals nye liv og Taycan

Aksel Lund Svindals nye liv og Taycan

Vårt skifantom og verdens råeste utforkjører Aksel Lund Svindal omtaler seg selv som "carguy". Det stemmer overraskende bra, til tross for at han har en drøss nye aktiviteter i livet sitt. Se videoen om hans nye liv og hva han tenker om Taycan.
Publisert: 21. februar 2020

Enkelte idrettsutøvere blir allemannseie ut fra en varm og positiv personlighet. Svindal er definitivt en slik, etter fem minuter på tomannshånd oppleves han som en venn man har hatt lenge. Det kan for vår del skyldes at det blir usedvanlig mye bilsnakk, slik det gjerne blir mellom bensinhoder. Men det er mye mer ved Svindal. Årene som toppidrettsutøver har gitt store porsjoner livserfaring og et åpent sinn for mennesker og miljø. Det spiller inn på virkelysten nå som han er pensjonert fra toppidrett. Med energien fra idrett som fortsatt er i kroppen, har han kastet seg med iver over oppstartshjelp for små foretak. Blant annet.

Men tilbake til bil og fascinasjon for fart, teknologi og dynamikk. Svindal nyter blant annet tid til egne bilprosjekter hvor han ikke er redd for olje på hendene. Hans kunnskap om gravitasjonskrefter og konsekvensene av sporvalgene i utforløypa, blandet med tusenvis av mil på landeveien, har gjort han til en habil sjåfør som også liker banekjøring.

Årene som lett gjenkjennelig verdensmester har gitt et solid nettverk, det førte han til Porsche som lurte på om han kunne tenke seg å være ambassadør. Møt Aksel og hans tanker om Taycan i videoen som ligger på 9:11 Magazine - hvor det også finnes en interessant beskrivelse av hvordan Porsches elbil er skapt for våre nordiske forhold.

Også notert

1

Magiske Nürburgring og menneskene der
Vi er rimelig trygge i følgende påstand: Ingen som har kjørt på Nürburgring og fått kjenne på atmosfæren, har dratt derfra uten å sitte igjen med lengsel etter mer og sterke inntrykk. En viktig komponent i magien skyldes menneskene der, her kan du bli bedre kjent med noen av de.

2

Høy spenning
Nesten 2600 nordmenn står nå i kø for Taycan. Vi spurte en av de første i køen om forventningene, og dro til Stuttgart for å se nærmere på hva som venter.

3

Ratt i lange baner
Jo mer sporty en bil er, desto viktigere er jobben til rattet. Høyst sannsynlig er rattets form og følelse for nye bilgenerasjoner mer magi enn vi forstår, at det klassifiserer under vitenskap. Åtte generasjoner 911-ratt viser teknologi- og tidsånden med tydelighet.

Flere saker