Boxster: 25 år og begjærlig til tusen
Tiden flyr. Boxster fyller 25 år og fortjener absolutt oppmerksomhet. Det sørger den nye spesialmodellen definitivt for. Eller hva skal man tenke om en midtplassert 4 liter med fartsressurser som GT4? La oss se nærmere på fenomenet Boxster.I et historisk blikk var Porsches formative år tuftet på kvikke 2-setere med og uten tak. Ledende blant disse var 550 Spyder og 718 RS60 Spyder. Altså epoken før 911 med baksete kom på banen. Etter hvert som alle modellene hos Porsche hadde bakseteløsninger, tenk 924, 944 og 928, var det et hull i modellrekken etter at 914 forsvant som den siste 2-seteren. Det ble løst på bilmessen i Detroit i 1993 når Boxster-konseptet til Grant Larson ble vist for første gang, den skapte kort og godt furore med form og detaljer. Men faktum er at den ble påbegynt allerede i 1991 hvor Larsons sjef Harm Lagaay pushet på konseptmodellen. Blant baktankene med modellen, romsterte det amerikanske markedet hvor man ønsket en modell som kunne konkurrere med storselgeren Mazda Miata og dels BMW Z1.
Bør oppleves
Boxster ble satt i produksjon i 1996 og ble raskt en suksess blant de som setter pris på suverene kjøreegenskaper og vind i håret. Den optimale vektfordelingen ga nemlig en kjøreglede som måtte oppleves, og den tids tester vitner om at Porsche traff spikeren på hodet. Blant kjennere er Boxster midt i blinken, den går under radaren i forhold til 911, men byr på den udefinerbare følelsen av å være «helt rett». Dessuten er den praktisk, i tillegg til frunken foran som 911 har den også et bagasjerom bak. Salgstallene vitnet også om at den falt i smak, frem til lanseringen av Cayenne i 2003 var den storselgeren.
Snasne spesialmodeller
Modellen er nå inne i fjerde generasjon (internkoder 986, 987, 981 og dagens 718), og det er produsert mer enn 357.000 stykk Boxster. Som 911 Carrera leveres den i to versjoner, som standard eller S med mer krefter. Dermed er vi inne på modellpaletten og variasjoner som spesialmodeller. Genet som 2-seter og koblingen til de historiske storhetene som nevnt innledningsvis, har gitt spesialmodeller som Boxster 50 years of the 550 Spyder, RS 60 Spyder i 2008, Design Edition, flere generasjoner av Black Edition og Spyder i 2010 og 2015. Sistnevnte er ekstra interessant med tanke på jubileumsmodellen som er lansert i disse dager.
Ny æra
Med fjerde generasjon som kom i 2016 som 718, dukket en stor nyhet opp i motorrommet. Boxster og Boxster S ble nå levert med en firesylindret boxermotor på 2 eller 2,5 liter med turboladning. Ytelsesmessig ga det enda kvassere fartsressurser, men med mindre forbruk og utslipp. Mens søskenmodellen Cayman med fast tak - det vil si en coupe - ble lansert i en råsint GT4-versjon med en 4-liters motor på 420 HK, ble det samme gjort med Boxster Spyder. Denne kombinasjonen er også å finne i GTS-modellen med en liten effektreduksjon til 400 HK. Mange tenker på 718 GTS som «GT4 light» – med rette.
Blir synlig
Da har vi kommet til Boxster 25 years. En modell som vil bli produsert i et antall av 1.250 enheter. Passende nok spiller den på detaljene fra konseptet i 1993, det syns umiddelbart på kombinasjon av modellens eksteriørfarge i GT-sølv og den gjenskapte fargen Neodyme. Den finnes på felgene som i 1993, men med ny og spennende design og 20-tommers diameter. Neodyme går igjen på detaljer på fronten, luftinntakene på siden og modellogoer. Boxster 25 years kan også leveres i Tiefschwarz– og Carrera-hvit metallic.
Selvfølgelig er interiøret fra konseptet fulgt opp i den grad det er mulig, 25 år etterpå. Skinntrekk og paneler lyser opp med fargen Bordeaux. Konseptmodellens spesielle midtkonsoll med viftene ble aldri satt i produksjon, og forblir et artig minne i dag også. Stofftaket er matchende rødt - selvfølgelig. Som ventet er det detaljer som forteller hvilken modell dette er, tankdeklset er fra Exclusive Design, innsteglister med modellbetegnelse, aluminium pyntelister og multifunksjons GT-ratt. Velger man PDK-girkassen er Sport Chrono-pakken standard, det aktive understellet PASM er standard med 10 millimeter lavere tyngdepunkt. Torque Vectoring (PTV) og en mekanisk diffsperre er også standard. Om det frister med å gire selv kan den også leveres med manuell girkasse, så får det være opp til hver enkelt å vurdere om det passer bedre til 4-literen. For tilfellet er effekten 400 HK, med PDK akselerer Boxster 25 years til 100 km/t på 4 sekunder. Modellen vil være tilgjengelig om kort tid.
Også notert
1
Porsche Center Oslo har åpnet Porsche Studio på Aker Brygge i samarbeid med Supreme Roastworks. Her kan du bli kjent med Porsche i en avslappet setting, eller bruke de ulike praktiske tjenestene som også vil by seg fra studioet.
2
Porsche og motorsport er to sider av samme sak, og det samme kan sies om urprodusenten TAG Heuer. Ikke at sistnevnte har kjørt løp direkte, men på en måte har de det. Vi tenker på TAG Heuers rolle som offisiell partner for tidtaking opp gjennom historien, og selvfølgelig at mange utøvere har hatt urene på håndleddet. Så de har vært med.
3
Hvorfor nøye seg med kjøreopplevelser kun i urbane områder med forutsigbare veier? Ta turen til Lærdalsøren Hotel og lei deres flunkende nye Porsche 911 Carrera. Bilen er som skapt for de fantastiske veiene som venter på deg i fjellheimen og den turtallsvillige 385 turbohestekrefters «Røde Baron» kan leies på time– eller dagsbasis. Med på kjøpet får du forslag til håndplukkede kjøreruter i nærområdet.
Flere saker