Boxster: 25 år og begjærlig til tusen

Boxster: 25 år og begjærlig til tusen

Tiden flyr. Boxster fyller 25 år og fortjener absolutt oppmerksomhet. Det sørger den nye spesialmodellen definitivt for. Eller hva skal man tenke om en midtplassert 4 liter med fartsressurser som GT4? La oss se nærmere på fenomenet Boxster.
Publisert: 13. januar 2021 Foto: Porsche AG

I et historisk blikk var Porsches formative år tuftet på kvikke 2-setere med og uten tak. Ledende blant disse var 550 Spyder og 718 RS60 Spyder. Altså epoken før 911 med baksete kom på banen. Etter hvert som alle modellene hos Porsche hadde bakseteløsninger, tenk 924, 944 og 928, var det et hull i modellrekken etter at 914 forsvant som den siste 2-seteren. Det ble løst på bilmessen i Detroit i 1993 når Boxster-konseptet til Grant Larson ble vist for første gang, den skapte kort og godt furore med form og detaljer. Men faktum er at den ble påbegynt allerede i 1991 hvor Larsons sjef Harm Lagaay pushet på konseptmodellen. Blant baktankene med modellen, romsterte det amerikanske markedet hvor man ønsket en modell som kunne konkurrere med storselgeren Mazda Miata og dels BMW Z1.

Kvikk konkurrent: Porsche sørget for mye oppmerksomhet i motorsport med blant annet 550 Spyder.
Tar form: Etter visningen av konseptet ble det raskt et krav om å få den i produksjon, med færrest mulig endringer. Internkoden på denne blir 986.


Bør oppleves
Boxster ble satt i produksjon i 1996 og ble raskt en suksess blant de som setter pris på suverene kjøreegenskaper og vind i håret. Den optimale vektfordelingen ga nemlig en kjøreglede som måtte oppleves, og den tids tester vitner om at Porsche traff spikeren på hodet. Blant kjennere er Boxster midt i blinken, den går under radaren i forhold til 911, men byr på den udefinerbare følelsen av å være «helt rett». Dessuten er den praktisk, i tillegg til frunken foran som 911 har den også et bagasjerom bak. Salgstallene vitnet også om at den falt i smak, frem til lanseringen av Cayenne i 2003 var den storselgeren.

Gullklumpen: Et knippe ansatte i 1993 med konseptbilen, den er godt tatt vare på og er ofte å se på museet i Stuttgart.
Sjelden fugl: Den moderne tolkningen av RS60 Spyder, basert på andre generasjon, er en av favorittene blant spesialmodellene.


Snasne spesialmodeller
Modellen er nå inne i fjerde generasjon (internkoder 986, 987, 981 og dagens 718), og det er produsert mer enn 357.000 stykk Boxster. Som 911 Carrera leveres den i to versjoner, som standard eller S med mer krefter. Dermed er vi inne på modellpaletten og variasjoner som spesialmodeller. Genet som 2-seter og koblingen til de historiske storhetene som nevnt innledningsvis, har gitt spesialmodeller som Boxster 50 years of the 550 Spyder, RS 60 Spyder i 2008, Design Edition, flere generasjoner av Black Edition og Spyder i 2010 og 2015. Sistnevnte er ekstra interessant med tanke på jubileumsmodellen som er lansert i disse dager.

Fulltreffer: Tredje generasjon, det vil si 981, er svært ettertraktet på bruktmarkedet. Det er enkelt å forstå etter noen mil bak rattet.

Ny æra
Med fjerde generasjon som kom i 2016 som 718, dukket en stor nyhet opp i motorrommet. Boxster og Boxster S ble nå levert med en firesylindret boxermotor på 2 eller 2,5 liter med turboladning. Ytelsesmessig ga det enda kvassere fartsressurser, men med mindre forbruk og utslipp. Mens søskenmodellen Cayman med fast tak - det vil si en coupe - ble lansert i en råsint GT4-versjon med en 4-liters motor på 420 HK, ble det samme gjort med Boxster Spyder. Denne kombinasjonen er også å finne i GTS-modellen med en liten effektreduksjon til 400 HK. Mange tenker på 718 GTS som «GT4 light» – med rette.
Sinnatagg: Boxster Spyder er søskenmodellen av GT4. Den markerer toppnivået for Boxster-familen - inntil videre...


Blir synlig
Da har vi kommet til Boxster 25 years. En modell som vil bli produsert i et antall av 1.250 enheter. Passende nok spiller den på detaljene fra konseptet i 1993, det syns umiddelbart på kombinasjon av modellens eksteriørfarge i GT-sølv og den gjenskapte fargen Neodyme. Den finnes på felgene som i 1993, men med ny og spennende design og 20-tommers diameter. Neodyme går igjen på detaljer på fronten, luftinntakene på siden og modellogoer. Boxster 25 years kan også leveres i Tiefschwarz– og Carrera-hvit metallic.

Flere farger: Her er den nye modellen i mørk sort, en av tre farger som kan velges.
Unik: Midtkonsollen i konseptet var uhyre fremtidsrettet i 1993.

Selvfølgelig er interiøret fra konseptet fulgt opp i den grad det er mulig, 25 år etterpå. Skinntrekk og paneler lyser opp med fargen Bordeaux. Konseptmodellens spesielle midtkonsoll med viftene ble aldri satt i produksjon, og forblir et artig minne i dag også. Stofftaket er matchende rødt - selvfølgelig. Som ventet er det detaljer som forteller hvilken modell dette er, tankdeklset er fra Exclusive Design, innsteglister med modellbetegnelse, aluminium pyntelister og multifunksjons GT-ratt. Velger man PDK-girkassen er Sport Chrono-pakken standard, det aktive understellet PASM er standard med 10 millimeter lavere tyngdepunkt. Torque Vectoring (PTV) og en mekanisk diffsperre er også standard. Om det frister med å gire selv kan den også leveres med manuell girkasse, så får det være opp til hver enkelt å vurdere om det passer bedre til 4-literen. For tilfellet er effekten 400 HK, med PDK akselerer Boxster 25 years til 100 km/t på 4 sekunder. Modellen vil være tilgjengelig om kort tid.

Også notert

1

Ratt i lange baner
Jo mer sporty en bil er, desto viktigere er jobben til rattet. Høyst sannsynlig er rattets form og følelse for nye bilgenerasjoner mer magi enn vi forstår, at det klassifiserer under vitenskap. Åtte generasjoner 911-ratt viser teknologi- og tidsånden med tydelighet.

2

Aksel Lund Svindals nye liv og Taycan
Vårt skifantom og verdens råeste utforkjører Aksel Lund Svindal omtaler seg selv som "carguy". Det stemmer overraskende bra, til tross for at han har en drøss nye aktiviteter i livet sitt. Se videoen om hans nye liv og hva han tenker om Taycan.

3

Ny norsk suksess i Porsche Cup
Roar Lindland (41) kunne avslutte årets sesong som mester i ProAm-klassen som går sammen med Porsche Supercup. Han er den første nordmannen som vinner ProAm.

Flere saker