Dennis Olsen er årets GT3-konge!

De som syns det har vært stille om den norske Porsche-racingproffen Dennis Olsen har både feil og rett. Det er slik det blir når man blir hentet inn i godt, internasjonalt selskap hvor synligheten for det norske publikummet blir diffus. Realiteten er nemlig oppsiktsvekkende motsatt, han er nyslått mester i den tøffeste av alle GT3-seriene.
Publisert: 29. november 2019

Motorsportverdenen er stor. Og svært internasjonal med mange løpsserier som går på ulike kontinenter. For et par år siden var det umulig å snakke om Porsche Carrera Cup uten at Olsen ble nevnt. Han eide serien, om vi skal bruke et ungdommelig uttrykk. Og Porsche Motorsport lot ikke sjansen gå fra seg, og vervet like godt pokalgrossisten til rekken av sine betalte, profesjonelle fabrikkførere. Dermed var Olsen styrt inn en helt ny og mye bredere motorsportvirkelighet som ikke omtales alt for ofte her hjemme.

Mye av hans fokus har vært plassert i prestisjetunge International GT Championship (IGTC). Det er den gjeveste serien for den store GT3-klassen, hvor Audi, Bentley, BMW, Ferrari, Honda, Mercedes, Nissan og Porsche deltar med store ressurser og de beste førerne. Men det mest utfordrende i serien er løpenes lengde. I motsetning til løp som strekker seg over 1-2 timer, er alle de 5 løpene i IGTC langløp. Bathurst i Australia varer i 12 timer, løpet i California på Laguna Seca 8 timer, Spa i Belgia er på hele 24 timer, Suzuka i Japan er på 10 og det siste på Kyalami i Sør-Afrika er på 9 timer. Det er med andre ord et helt annet nivå for teamene og bilene. Utholdenhet, taktikk og kløkt blir satt på prøve.

Dennis Olsen har kjørt for ulike team med GT3 R, det er vanlig at fabrikksførerne stepper inn på denne måten. Det er også slik at tre førere deler på bilen i langløpene, da også i ulike konstellasjoner. I årets sisteløp på Kyalami skulle han kjøre med proffene Nick Tandy og Mathieu Jaminet i Frikadelli-teamets Porsche – mange kjenner dette teamet som basen til Nürburgring-dronningen Sabine Schmitz. Allerede fra trening viste trekløveret farge, og Nick Tandy sørget like godt for Pole Position. Med det utgangspunktet og gode plasseringer i de fire foregående løpene, lå plutselig Olsen og Porsche an til en sensasjon. Ni nervepirrende timer senere kjører de først i mål, og norske Dennis vinner like godt hele 2019-sesongen for førere. I samme åndedrag vinner Porsche serien for merker for første gang.

Frikadelli-Porschen med trioen tok grep fra start til slutt
Også notert

1

5G-telenett gir uante muligheter
Du syns kanskje dagens 4G/LTE-nett er raskt nok? Det er slett ikke alle som tenker slik, Porsche er blant de som har store planer for neste generasjon telenett og hva det vil bringe for bilisme og trafikk.


3

Porsche 718 4.0 - med bildespesial
Passende nok valgte Porsche selveste Col de Turini som lokasjon for bildene av den potente modellen. Fjellpasset over Monaco er kjent fra Monte Carlo-rallyene, med utallige svinger og utfordrende veier. Det er kort og godt et tegn på hvor Porsche mener en midtmotorisert og snerten sportsbil er best egnet.

Flere saker
Kommentarer til saken