Elektrisk kappløp

Elektrisk kappløp


Publisert: 14. november 2019

Den elektriske racingserien Formula E har en avvikende sesongstart for oss nordboere. I stedet for å gå i hi på denne tiden, drar serien i gang på ulike kontinenter når vi får snø. Første runde blir i Diriyah i Saudi-Arabia den 22-23. november.

Serien regnes for å være den utslippsfrie versjonen av Formel 1, og det må sies at arrangøren har gjort en solid jobb med å verve deltakere. Audi, BMW, Citroen DS, Mercedes, Nissan, Jaguar med flere er allerede på plass uten en dråpe bensin, når Porsche inntar plass i sirkuset med 99X Electric.

Serien har regler for det meste, inkludert antall testdager som er satt til 15 mellom 1. januar til 1. oktober. Årets testordning ble avsluttet med felles test for alle teamene på Circuit Ricardo-banen. Sammenlagt har Porsche rukket å rulle opp 5.000 kilometer med 99X.

Porsche har en svært omfattende erfaring med racing basert på elektrisk teknologi, det er bare å minne om seiersrekken til Le Mans-raceren 919 Hybrid. I arbeidet med å skape en rendyrket elektroracer har Porsche arbeidet systematisk, første del av testprogrammet var fokusert på driftssikkerhet. Etter hvert som bitene falt på plass, ble fokus dreid over til ytelser og rundetider. Tiden etter testen og simulatortester har vært brukt til å analysere alle data og danne seg et helhetsbilde, og alt tyder på at Porsche er klar for dyst i Formula E. Mer info finner du på fiaformulae.com

Også notert

1

Norske Tommy kjemper for Porsche på Le Mans
Kommende helg skulle egentlig bydd på ekte Le Mans 24-timers racing, og for Porsche ville helgen bli spesiell. Det er nemlig siden 50 år siden legendariske 917K vant totalseieren i løpet. Men Korona-epidemien medførte bråstopp i motorsportens globale racingserier, dermed ble team og førere satt på et ventespor i virkeligheten. Heldigvis har den digitale verdenen kommet til unnsetning.

2

70 år på armen
Tid betyr alt i racing. Porsche feirer med en helt spesiell klokke.

3

Dennis Olsen er årets GT3-konge!
De som syns det har vært stille om den norske Porsche-racingproffen Dennis Olsen har både feil og rett. Det er slik det blir når man blir hentet inn i godt, internasjonalt selskap hvor synligheten for det norske publikummet blir diffus. Realiteten er nemlig oppsiktsvekkende motsatt, han er nyslått mester i den tøffeste av alle GT3-seriene.

Flere saker