Elektrisk kappløp


Publisert: 14. november 2019

Den elektriske racingserien Formula E har en avvikende sesongstart for oss nordboere. I stedet for å gå i hi på denne tiden, drar serien i gang på ulike kontinenter når vi får snø. Første runde blir i Diriyah i Saudi-Arabia den 22-23. november.

Serien regnes for å være den utslippsfrie versjonen av Formel 1, og det må sies at arrangøren har gjort en solid jobb med å verve deltakere. Audi, BMW, Citroen DS, Mercedes, Nissan, Jaguar med flere er allerede på plass uten en dråpe bensin, når Porsche inntar plass i sirkuset med 99X Electric.

Serien har regler for det meste, inkludert antall testdager som er satt til 15 mellom 1. januar til 1. oktober. Årets testordning ble avsluttet med felles test for alle teamene på Circuit Ricardo-banen. Sammenlagt har Porsche rukket å rulle opp 5.000 kilometer med 99X.

Porsche har en svært omfattende erfaring med racing basert på elektrisk teknologi, det er bare å minne om seiersrekken til Le Mans-raceren 919 Hybrid. I arbeidet med å skape en rendyrket elektroracer har Porsche arbeidet systematisk, første del av testprogrammet var fokusert på driftssikkerhet. Etter hvert som bitene falt på plass, ble fokus dreid over til ytelser og rundetider. Tiden etter testen og simulatortester har vært brukt til å analysere alle data og danne seg et helhetsbilde, og alt tyder på at Porsche er klar for dyst i Formula E. Mer info finner du på fiaformulae.com

Også notert

1

Magiske Nürburgring og menneskene der
Vi er rimelig trygge i følgende påstand: Ingen som har kjørt på Nürburgring og fått kjenne på atmosfæren, har dratt derfra uten å sitte igjen med lengsel etter mer og sterke inntrykk. En viktig komponent i magien skyldes menneskene der, her kan du bli bedre kjent med noen av de.

2

Høy spenning
Nesten 2600 nordmenn står nå i kø for Taycan. Vi spurte en av de første i køen om forventningene, og dro til Stuttgart for å se nærmere på hva som venter.

3

Ratt i lange baner
Jo mer sporty en bil er, desto viktigere er jobben til rattet. Høyst sannsynlig er rattets form og følelse for nye bilgenerasjoner mer magi enn vi forstår, at det klassifiserer under vitenskap. Åtte generasjoner 911-ratt viser teknologi- og tidsånden med tydelighet.

Flere saker
Kommentarer til saken