Elektrisk kappløp


Publisert: 14. november 2019

Den elektriske racingserien Formula E har en avvikende sesongstart for oss nordboere. I stedet for å gå i hi på denne tiden, drar serien i gang på ulike kontinenter når vi får snø. Første runde blir i Diriyah i Saudi-Arabia den 22-23. november.

Serien regnes for å være den utslippsfrie versjonen av Formel 1, og det må sies at arrangøren har gjort en solid jobb med å verve deltakere. Audi, BMW, Citroen DS, Mercedes, Nissan, Jaguar med flere er allerede på plass uten en dråpe bensin, når Porsche inntar plass i sirkuset med 99X Electric.

Serien har regler for det meste, inkludert antall testdager som er satt til 15 mellom 1. januar til 1. oktober. Årets testordning ble avsluttet med felles test for alle teamene på Circuit Ricardo-banen. Sammenlagt har Porsche rukket å rulle opp 5.000 kilometer med 99X.

Porsche har en svært omfattende erfaring med racing basert på elektrisk teknologi, det er bare å minne om seiersrekken til Le Mans-raceren 919 Hybrid. I arbeidet med å skape en rendyrket elektroracer har Porsche arbeidet systematisk, første del av testprogrammet var fokusert på driftssikkerhet. Etter hvert som bitene falt på plass, ble fokus dreid over til ytelser og rundetider. Tiden etter testen og simulatortester har vært brukt til å analysere alle data og danne seg et helhetsbilde, og alt tyder på at Porsche er klar for dyst i Formula E. Mer info finner du på fiaformulae.com

Også notert

2

Full fart på Porsche-festivalen 2018
Bli med når vi overrasker 17 år gamle Herman Ulvin Bjerke med å gi han nøklene til en helt ny Porsche 911 Targa.

3

Lindlands strake seiersrekke
Det er stor fokus på nordmenn som kjører racing i utlandet med suksess, og Porsche-føreren Roar Lindland er en av de som stadig gjør seg bemerket.

Flere saker
Kommentarer til saken