Fjong femtiåring

Fjong femtiåring


Publisert: 11. april 2019

Det er lett å glemme 914 i floraen av Porsche-modeller, og det er svært ufortjent. Det var på høsten i 1969 under IAA-utstillingen i Frankfurt at Porsche kunne overraske publikum med en helt ny modell. Den var fullstendig ulik 911 med tanke på hvordan den var bygget, var myntet på et yngre publikum, og hadde lavere pris. Det ble dels gjort gjennom at den skulle selges som en Volkswagen med firesylindret motor, og en sekssylindret som Porsche. Det ble heldigvis unngått på grunn av markedshensyn til det amerikanske markedet, og dermed ble den midtmotoriserte modellen en Porsche.

Nå fyller den altså femti år, og det vil markeres på museet i Stuttgart mellom 2. juni og 7. juli. Da kan utstillingen «50 years of the 914 – typically Porsche» nytes. Og la oss ikke glemme avsparket 2. juni, da er 120 privateide 914 invitert til å møtes ved museet. Historien om 914 med 914/6-versjonen kontra 911 er et aldri så lite eventyr om intern konkurranse.

Også notert

1

Porsche-utleie i majestetiske omgivelser
Hvorfor nøye seg med kjøreopplevelser kun i urbane områder med forutsigbare veier? Ta turen til Lærdalsøren Hotel og lei deres flunkende nye Porsche 911 Carrera. Bilen er som skapt for de fantastiske veiene som venter på deg i fjellheimen og den turtallsvillige 385 turbohestekrefters «Røde Baron» kan leies på time– eller dagsbasis. Med på kjøpet får du forslag til håndplukkede kjøreruter i nærområdet.

2

Lovende test for Formula E
Etter at Porsche trakk seg ut av WEC-serien med 919 Hybrid, ble det for alvor klart at neste racingsatsning blir i den elektriske Formel-klassen Formula E. Her blir de ikke alene, blant annet har Audi lagt mye tid og ressurser inn i miljøvennlig racing.

3

5G-telenett gir uante muligheter
Du syns kanskje dagens 4G/LTE-nett er raskt nok? Det er slett ikke alle som tenker slik, Porsche er blant de som har store planer for neste generasjon telenett og hva det vil bringe for bilisme og trafikk.

Flere saker