
GTS - mer av det du elsker
Overskriften er faktisk Porsches egen definisjon av GTS-modellene. Vi har kikket litt nærmere på hva som gjør de tre bokstavene så magisk for de som nyter å kjøre bil.
GTS-varianten har inntatt nesten alle modellrekkene hos Porsche. Hvis vi skal definere GTS er det en slags «best of». Det er mulig ved å hente ut de beste egenskapene i hver enkel versjon i hver enkelt modellrekke, som møtes i en GTS. Men la oss gå tilbake i tid og se hvordan de tre bokstavene oppstod som en hellig kombinasjon.

Konseptet traff umiddelbart
I 1964 var det blitt behov for en rask sportsbil som konkurrere i lange løp som ofte gikk på offentlig vei, hvor også komfort ble ivaretatt. Det var en nødvendighet for å hjelpe til med å holde konsentrasjonen oppe hos føreren. Med andre ord en bil som var rask, komfortabel og trygg. Dermed mente ingeniørene at bokstavkombinasjonen GTS var passende, en forkortelse for Grand Turismo Sport. Konseptet viste seg konkurransedyktig på Sebring og Le Mans, og ble prøvd for alt den var verdt i det legendariske Targa Florio-løpet som ble holdt på Sicilia. Den sølvfargede Porschen ble kjørt av grev Antonio Pucci og Colin Davies, og de oppdaget at tempoet på den 72 kilometer lange løypetraseen kunne holdes oppe, uavbrutt runde etter runde. Slik endte de opp med å vinne løpet etter å ha hatt klampen i bunn i strake 7 timer og 10 minutter.

Ikoner i nyere tid
Deretter ble det stille på GTS-fronten frem til 1979, da dukket det opp en i form av 924 GTS i kjølvannet av 924 GT. Det var igjen en løpsbil hvor det var nødvendig å bygge et visst antall for å kunne homologere den til datidens Gruppe 4. Som et resultat av reglene måtte de kunne registreres for veibruk, og de som ble bygget er i dag ettertraktede samlerobjekter.

Utviklingen gikk deretter videre, og i 1992 skulle bokstavene endres til å definere mer enn en løpsbil med litt ekstra komfort. Da dukket nemlig siste utviklingstrinn av 928-serien opp, Porsches virkelig luksuriøse grand tourer på den tiden. 928 GTS fikk den sterkeste motoren, bredere skjermer, hekkvinge fargematchet bilens eksteriørfarge, 17-tommers Cup-hjul og speilhus i Cup-design. 928 GTS er en fantastisk kombinasjon av fart, sportslighet, detaljer og komfort. GTS-begrepet var definert for fremtiden og GTS´n er begjærlig til tusen. Så ble det atter stille.

SUV. Som GTS? Å ja.
Dagens GTS-modeller har pågått i en uavbrutt rekke siden 2008, den ble initiert av Cayenne GTS. Med en ekstra sterk V8-sugemotor, sportsligere understell, raffinerte eksteriør- og interiørdetaljer ble den raskt lagt merke til av entusiaster. Fantastisk lyd, glimrende kjøreegenskaper og sportslig komfort lokket frem smilene – i en SUV! To år senere fulgte Porsche 911 GTS (997) og spikret levedyktigheten for GTS-konseptet.
Suksessen med disse to ga mersmak, og Porsche har siden rendyrket GTS-stilen med elementer som er blitt gjengangere og definerer modellen.

Oppskriften på å kjenne igjen en GTS
Kromlister hører ikke hjemme på en GTS. Se heller etter pynteelementer og en front som er gjennomgående sort – inkludert frontlysene. Det samme vil gå igjen i sideprofil, hvor også felgene er sorte – utstyrt med senterbolt-låsning i stedet for tradisjonelle bolter hos 911. Det er her elementer fra GT- og Turbomodellene skinner gjennom, de er utstyrt med samme type felger. Hekken preges av det sorte, oftest med eksoshaler som er eloksert sort. Aerodynamikken er mer aggressiv enn standard, og bikker designmessig mot sine mer motorsterke slektninger. Hvis vi tar 911 som et eksempel for GTS-forvandling, er den plassert mellom Carrera og GT3/Turbo, og leveres som coupé, targa og kabriolet med bredt karrosseri.

Subtil gjennomføring
Som sine forgjengere er også ytelsen økt mot standardmodellen, det er gjerne snakk om cirka 15-30 ekstra hestekrefter. Det er gjort med finesse for turtallsvillighet og snert, mange syns det ofte oppleves som mer enn oppgitt mereffekt.
Nå tilbringer man gjerne mest tid inne i bilen, noe som er adressert med kontrastsømmer i skinnkledningen på dører, dashbord og midtkonsollen. Setenes midtre flater har inntil nå vært overveiende kledd med sporty Alcantara, det går igjen på ratt, girkule og andre detaljer.
Løsrevet kan alle GTS-detaljene høres ut som plukk, men sett som en helhet, gjerne med rød som eksteriørfarge, byr modellen på slående uttrykk. Og vær trygg, det forsterkes i kjøreopplevelsen til et nivå som overbeviser stadig flere om magien i de tre bokstavene. Altså som overskriften antyder, «mer av det du elsker».

Også notert
1
Porsche Center Oslo har åpnet Porsche Studio på Aker Brygge i samarbeid med Supreme Roastworks. Her kan du bli kjent med Porsche i en avslappet setting, eller bruke de ulike praktiske tjenestene som også vil by seg fra studioet.
2
Porsche og motorsport er to sider av samme sak, og det samme kan sies om urprodusenten TAG Heuer. Ikke at sistnevnte har kjørt løp direkte, men på en måte har de det. Vi tenker på TAG Heuers rolle som offisiell partner for tidtaking opp gjennom historien, og selvfølgelig at mange utøvere har hatt urene på håndleddet. Så de har vært med.
3
Hvorfor nøye seg med kjøreopplevelser kun i urbane områder med forutsigbare veier? Ta turen til Lærdalsøren Hotel og lei deres flunkende nye Porsche 911 Carrera. Bilen er som skapt for de fantastiske veiene som venter på deg i fjellheimen og den turtallsvillige 385 turbohestekrefters «Røde Baron» kan leies på time– eller dagsbasis. Med på kjøpet får du forslag til håndplukkede kjøreruter i nærområdet.
Flere saker