GTS - mer av det du elsker

GTS - mer av det du elsker

Overskriften er faktisk Porsches egen definisjon av GTS-modellene. Vi har kikket litt nærmere på hva som gjør de tre bokstavene så magisk for de som nyter å kjøre bil.
Publisert: 26. august 2021


GTS-varianten har inntatt nesten alle modellrekkene hos Porsche. Hvis vi skal definere GTS er det en slags «best of». Det er mulig ved å hente ut de beste egenskapene i hver enkel versjon i hver enkelt modellrekke, som møtes i en GTS. Men la oss gå tilbake i tid og se hvordan de tre bokstavene oppstod som en hellig kombinasjon.

Det er mye mer morsomt å ha en vassekte 904 GTS enn aksjer eller malerier på veggen.

Konseptet traff umiddelbart

I 1964 var det blitt behov for en rask sportsbil som konkurrere i lange løp som ofte gikk på offentlig vei, hvor også komfort ble ivaretatt. Det var en nødvendighet for å hjelpe til med å holde konsentrasjonen oppe hos føreren. Med andre ord en bil som var rask, komfortabel og trygg. Dermed mente ingeniørene at bokstavkombinasjonen GTS var passende, en forkortelse for Grand Turismo Sport. Konseptet viste seg konkurransedyktig på Sebring og Le Mans, og ble prøvd for alt den var verdt i det legendariske Targa Florio-løpet som ble holdt på Sicilia. Den sølvfargede Porschen ble kjørt av grev Antonio Pucci og Colin Davies, og de oppdaget at tempoet på den 72 kilometer lange løypetraseen kunne holdes oppe, uavbrutt runde etter runde. Slik endte de opp med å vinne løpet etter å ha hatt klampen i bunn i strake 7 timer og 10 minutter.

904 GTS var ekstremt lett, men bød likevel på en viss komfort.

Ikoner i nyere tid

Deretter ble det stille på GTS-fronten frem til 1979, da dukket det opp en i form av 924 GTS i kjølvannet av 924 GT. Det var igjen en løpsbil hvor det var nødvendig å bygge et visst antall for å kunne homologere den til datidens Gruppe 4. Som et resultat av reglene måtte de kunne registreres for veibruk, og de som ble bygget er i dag ettertraktede samlerobjekter.

Det skal sies at 924 GTS tok konseptet ganske langt i forhold til i dag.

Utviklingen gikk deretter videre, og i 1992 skulle bokstavene endres til å definere mer enn en løpsbil med litt ekstra komfort. Da dukket nemlig siste utviklingstrinn av 928-serien opp, Porsches virkelig luksuriøse grand tourer på den tiden. 928 GTS fikk den sterkeste motoren, bredere skjermer, hekkvinge fargematchet bilens eksteriørfarge, 17-tommers Cup-hjul og speilhus i Cup-design. 928 GTS er en fantastisk kombinasjon av fart, sportslighet, detaljer og komfort. GTS-begrepet var definert for fremtiden og GTS´n er begjærlig til tusen. Så ble det atter stille.

Langturer blir en drøm med 928 GTS.

SUV. Som GTS? Å ja.

Dagens GTS-modeller har pågått i en uavbrutt rekke siden 2008, den ble initiert av Cayenne GTS. Med en ekstra sterk V8-sugemotor, sportsligere understell, raffinerte eksteriør- og interiørdetaljer ble den raskt lagt merke til av entusiaster. Fantastisk lyd, glimrende kjøreegenskaper og sportslig komfort lokket frem smilene – i en SUV! To år senere fulgte Porsche 911 GTS (997) og spikret levedyktigheten for GTS-konseptet.

Suksessen med disse to ga mersmak, og Porsche har siden rendyrket GTS-stilen med elementer som er blitt gjengangere og definerer modellen.

Med 911 (997) fra 2011 ble definisjonen av dagens GTS-versjoner spikret.

Oppskriften på å kjenne igjen en GTS

Kromlister hører ikke hjemme på en GTS. Se heller etter pynteelementer og en front som er gjennomgående sort – inkludert frontlysene. Det samme vil gå igjen i sideprofil, hvor også felgene er sorte – utstyrt med senterbolt-låsning i stedet for tradisjonelle bolter hos 911. Det er her elementer fra GT- og Turbomodellene skinner gjennom, de er utstyrt med samme type felger. Hekken preges av det sorte, oftest med eksoshaler som er eloksert sort. Aerodynamikken er mer aggressiv enn standard, og bikker designmessig mot sine mer motorsterke slektninger. Hvis vi tar 911 som et eksempel for GTS-forvandling, er den plassert mellom Carrera og GT3/Turbo, og leveres som coupé, targa og kabriolet med bredt karrosseri.

Skal det være en SUV som Macan med vekt på GTS-sportslighet eller en balansekunstner som midtmotorfantomene 718 Boxster og Cayman?

Subtil gjennomføring

Som sine forgjengere er også ytelsen økt mot standardmodellen, det er gjerne snakk om cirka 15-30 ekstra hestekrefter. Det er gjort med finesse for turtallsvillighet og snert, mange syns det ofte oppleves som mer enn oppgitt mereffekt.

Nå tilbringer man gjerne mest tid inne i bilen, noe som er adressert med kontrastsømmer i skinnkledningen på dører, dashbord og midtkonsollen. Setenes midtre flater har inntil nå vært overveiende kledd med sporty Alcantara, det går igjen på ratt, girkule og andre detaljer.

Løsrevet kan alle GTS-detaljene høres ut som plukk, men sett som en helhet, gjerne med rød som eksteriørfarge, byr modellen på slående uttrykk. Og vær trygg, det forsterkes i kjøreopplevelsen til et nivå som overbeviser stadig flere om magien i de tre bokstaveneAltså som overskriften antyder, «mer av det du elsker».

Etter en kjøretur i velvoksne Panamera GTS sliter de fleste med å begripe hvor dynamikken kommer fra.
Også notert

1

5G-telenett gir uante muligheter
Du syns kanskje dagens 4G/LTE-nett er raskt nok? Det er slett ikke alle som tenker slik, Porsche er blant de som har store planer for neste generasjon telenett og hva det vil bringe for bilisme og trafikk.

2

Porsche Studio Oslo X Supreme Roastworks
Porsche Center Oslo har åpnet Porsche Studio på Aker Brygge i samarbeid med Supreme Roastworks. Her kan du bli kjent med Porsche i en avslappet setting, eller bruke de ulike praktiske tjenestene som også vil by seg fra studioet.


Flere saker