På tide å markere styrke i elektrisk racing

Porsches inntreden i Formel E har ikke vært et hasteprosjekt for å være med fra starten. I stedet valgte ingeniørene en vei hvor erfaring fra Le Mans-racing skulle spille en viktig rolle. Og en liten bonus: Vi byr på lekre bilder av 99X.
Publisert: 7. februar 2020

Den helelektriske, internasjonale racingserien for formelbiler ble etablert i 2012, og i 2014-15 ble den første sesongen avviklet. På mange måter som en mye yngre attpåklatt i en søskenflokk, hvor Formel 1 er eldst, mest muskuløs og sexy, har den høyeste stemmen og tar styringen i alle sammenheng. Men Formel E har vokst sakte og sikkert med det økende miljøfokuset og elektrifisering, og Porsche benyttet 2019 hovedsakelig til testing av sin første løpsbil for serien, 99X Electric. Den første innsatsen i serien, som forøvrig har avvikende kalender med sesongstart på slutten av året, ble gjort i november. Og som fullblods deltaker på alvor gikk det over all forventning for Porsche som kunne innkassere en 2. plass. I det andre løpet som gikk i januar satte tekniske utfordringer en strek over samme oppvisningen. Det tredje løpet blir kjørt i midten av februar i Mexico, med full fokus på pallen.

Men hvordan kunne Porsche kuppe pallplass i første forsøk? Mye kan tilskrives ekstremt grundig planlegging og langsiktighet – inkludert de drevne racingpilotene André Lotterer og Neel Jani. De har vært forankret hos Porsche siden 919 Hybrid-raceren feide konkurrentene av Le Mans-banen og beslektede løp. Erfaringen deres med taktikk og forståelsen av hvordan elektrisk energi skal brukes, har vært en viktig komponent. Den sentrale utfordringen for å kjempe mot Audi, BMW, Jaguar, Mercedes, Nissan og flere stod i å ha et driftssikkert og effektivt drivverk. For å utnytte effektiviteten optimalt var det ekstremt viktig å ha best mulig energistyring. Svært mye av erfaringene fra 919 Hybrid-programmet var tiltenkt en videre rolle i Formel E, siden den var bygget for å håndtere sammenliknbare utfordringer.

Valget av 800 Volt som driftsspenning er sentralt i Porsche E-Performance program på et bredt teknologigrunnlag. Det blir nå enda mer synlig etter hvert som Taycan rulles ut, også den med 800 Volt som systemspenning. Den som legger sammen 2+2 vil se at utviklingen av E-Performance og elektrifisering har pågått parallelt både for racing og sivilt bruk. Det blir videre forklart at 99X vil ha en rolle som pådriver og eksperimentell plattform for fremtidige produksjonsmodeller fra Porsche.

Løpsserien er i en interessant utvikling, både når det merker som deltar, stadig flere profilerte førere og reglene. Ved oppstart hadde ikke bilene stor nok batterikapasitet til å kjøre hele løp, derfor måtte man bytte bil halvveis. Dette blir gjerne kalt Formula E Gen 1. Nå er Gen 2 innført med stor nok batterikapasitet på 250 kW for teamene, egnet til å kjøre hele løp og oppleves mer adrenalinfylt. Aerodynamikken som gir et visst Batman-aktig inntrykk for Formel E er basert på regelverket for serien.

Tabellen viser endringene fra Gen 1 til Gen 2 som er innført nå.

Technical Specifications

Gen2

Comparison to Gen1

Overall length

5160mm

+160mm

Overall width

1770mm

-10mm

Overall height

1050mm

remains the same

Front track

1553mm

+25mm

Rear track

1505mm

+13mm

Ride height

75mm (max)

remains the same

Wheelbase

3100mm

remains the same

Minimum weight (inc. driver)

900kg (battery 385kg)

+20kg (battery +65kg)

Maximum power

250kW, equivalent to 335bhp

+50kW, +67bhp

Race Mode (maximum power available)

200Kw, equivalent to 270bhp

+20kW, +30bhp

Maximum power regeneration

250kW

+100kW

Maximum speed

280km/h (174mph)

+55km/h (+34mph)

Acceleration

0-100km/h (0-62mph)

-2.8s

Men navnet 99X, hvor kommer det fra? 9-tall er i og for seg historisk i modellsammenheng hos Porsche, valget av de to 9-tallene skal påpeke viktigheten av satsningen. X representerer fokus på fremtiden iblandet en porsjon prototyperacing.

Hvis du vil lese mer detaljert om 99X finnes det blant annet her: https://newsroom.porsche.com/en/2019/motorsports/porsche-99x-electric-formula-e-car-tag-heuer-18477.html

Også notert

2

Sprekere og mer sporty Macan GTS
Macan har høstet mange lovord for suverene kjøreegenskaper og ditto glede bak rattet. GTS-versjonen kommer nå i en fornyet versjon som er ytterligere forbedret.


Flere saker
Kommentarer til saken