Porsche 718 4.0 - med bildespesial

Porsche 718 4.0 - med bildespesial

Passende nok valgte Porsche selveste Col de Turini som lokasjon for bildene av den potente modellen. Fjellpasset over Monaco er kjent fra Monte Carlo-rallyene, med utallige svinger og utfordrende veier. Det er kort og godt et tegn på hvor Porsche mener en midtmotorisert og snerten sportsbil er best egnet.
Publisert: 16. januar 2020 Tekst: Eric Røkeberg Foto: Porsche AG

Kort fortalt får 718 GTS en tilpasset versjon av boxersekseren fra GT4 og Spyder på 4 liter. Effekten er oppgitt til 400 hestekrefter og 420 Nm. Maksimalt turtall er 7.800 omdreininger og den manuelle girkassen på 6 trinn er utstyrt med mellomgassfunksjonen ved nedgiring. Tanken er nok å skape en modell med vekt på maksimal glede for aktive sjåfører, i og med at den har klare kvaliteter av puristisk karakter. 0-100 km/t tar 4,5 sekunder uansett om det er Boxster eller Cayman, og begge veier 1.405 kilo. PASM-sportsunderstellet er 20 millimeter lavere og kan leveres med ytterligere 10 mm senking. Eksosanlegget som nå er basert på tydelig avstand mellom halene skal gi en særdeles vellystig klang, alternativt kan 4.0 også leveres med lydanlegg fra Burmeister. Hvis du syns at konseptet virker kjent, har det visse trekk av 911 GT3 Touring, en noe mer sivilisert modell basert på GT3.

Også notert

2

Isdans uten rekkeviddeangst
Levi, Nord-Finland: Med vinter og kulde halve året blir det ekstra interessant å sjekke nye Taycan i slike forhold. Det fikk Norsk Porsche anledning til langt nord hvor kulde og snø fortsatt er en del av hverdagen, og inntrykkene er mange og interessante.

3

Carrera Cup til Norge!
Korona ble mer seiglivet enn noen ante, men endelig løsner det også for motorsport. Dessverre kan ikke publikum se Carrera Cup på Rudskogen helgen 17-18 september, men det går på TV! Vi snuser dermed på en slags form for normalitet som mange har lengtet etter.

Flere saker