Porsche-utleie i majestetiske omgivelser

Porsche-utleie i majestetiske omgivelser

Hvorfor nøye seg med kjøreopplevelser kun i urbane områder med forutsigbare veier? Ta turen til Lærdalsøren Hotel og lei deres flunkende nye Porsche 911 Carrera. Bilen er som skapt for de fantastiske veiene som venter på deg i fjellheimen og den turtallsvillige 385 turbohestekrefters «Røde Baron» kan leies på time– eller dagsbasis. Med på kjøpet får du forslag til håndplukkede kjøreruter i nærområdet.
Publisert: 4. juni 2021 Tekst: Eric Røkeberg Foto: Marcus Valeur

Sakte og sikkert har primus motor Johannes Einemo på Lærdalsøren Hotel bygget en herlig og høyst unorsk destinasjon for motorfrelste på Vestlandet. Fra en sped start i den lille bygda, har det på få år utviklet seg til en snakkis i entusiastmiljøer. Hit kan du reise fra sentrale deler av sør-Norge og bo i flotte, rustikke omgivelser med nydelig forpleining.

Gunstig leie, og interessen er stor
I indre Sogn, nærmere bestemt i det lille tettstedet Lærdalsøyri i Lærdal kommune, har tilskuddet til hotellets bilpark brått gitt en helt ny dimensjon for et besøk. Midt oppe i alt det ur-norske som er satt inn i en ramme som favner om bil- og MC-miljøer, er det umulig å ikke bli klar over den ildrøde Carreraen som er ny av året og kan leies per time eller for hele dager.

- Det tok ikke lang tid før de første kom for å leie 911 i vårløsningen, ryktet må ha spredd seg fort. Siden har det vært et jevnt tilsig av utleie, og vi ser at helgene fremover fylles opp av bookinger på den, forteller Einemo. Det har vært en hovedvekt av menn i 40-årene hittil, de går gjerne sammen i tospann og blir borte hele dagen. Vi håper flere har lyst til å realisere drømmen om å kjøre Porsche i fantastiske omgivelser, alder er ingen hindring. Leie koster 1.000 kroner timen, eller en hel dag for 5.500 kroner. Vi har kikket litt på tilsvarende leie i utlandet som Alpene, og der blir det raskt dobbelt så kostbart.


Utprøvde kjøreruter med fornøydgaranti
Som nevnt er det opp til den enkelte å bestemme leietid. Det enkleste er å få oversikt over Einemos anbefalte ruter i området.

- Etter hvert er det blitt 6 forskjellige turer av ulik karakter. De varierer i lengde mellom 20-35 mil og tar alt mellom 4-5 timer eller 6-7 timer. Hvis det frister å stoppe ofte for å nyte utsikten vi har lagt inn i rutene, tar det lenger tid. Eller om man finner ulike veistrekninger «bare må oppleves en gang til», fortsetter Einemo. Han forsikrer at det også går an å leie den røde baronen for korte turer på en time som er lagt opp i nærområdet.

Leie forutsetter at føreren er 25 år og at man følger spillereglene, og da sikter vi ikke til trafikklovverket. Det sier seg selv at de må følges. Einemo har lagt inn sine egne forhåndsregler, og det innebærer at bilens stabilitetsystemer ikke skrus av. For å være på den sikre siden er det en egenandel ved skade på 40.000 kroner.


Som skapt for stedet
- Vi har gjort det slik for at leietakerne skal forstå hva dette dreier seg om. Med ekstremt turtallsvillige 385 turbohestekrefter på bakhjulene er Carrera 2 en rakett. Vårt eksemplar er satt opp med utstyr som fremhever det sportslige for å oppnå maksimal kjøreglede. Og PDK-girkassen fungerer gnistrende godt på de veien her oppe, kommer det entusiastisk fra Einemo.

Superlativene har da heller ikke manglet når leietakerne har kommet tilbake etter sine turer.

- Jeg har kjørt stort sett alle Porscher med ulike venner og gjester på hotellet, og hatt flere selv. fortsetter han. Men hva Porsche har gjort med 911 er et mirakel hva kjøreglede angår. Tilbakemeldingene spenner utrolig bredt for å være en sportsbil, det er nærliggende å tenke multitalent. Noen fremhever komforten som bor i den, andre har tydeligvis valgt en mer aktiv kjørestil og koker av godord for super sportslighet. Derfor er det blitt en slags regel om at man er pliktig til å ha det kjekt og smile ombord i Porschen. Vi fleiper med at om de ikke kommer tilbake med brede smil, dobler vi prisen på leien, gliser Einemo.


Elektrisk tilrettelagt
Det vil være pinlig å ikke nevne at turen opp til Lærdalsøren med fordel kan oppleves i din elektriske Porsche. Fordi når du kommer frem etter turen gjennom majestetisk norsk natur, kan elbilen lades på den snedig utplasserte Porsche Destination Charging-hurtigladeren. Andre merker får også bruke den, men Porscher har førsterett. Mens du og følget inntar en velsmakende lunsj lades elbilen, og vil være klar for å utforske området mer. Eller om du lar den stå, og heller tar fatt på vestlandsveier med en turtallsvillig boxermotor i hekken?

Også notert

1

Ny norsk suksess i Porsche Cup
Roar Lindland (41) kunne avslutte årets sesong som mester i ProAm-klassen som går sammen med Porsche Supercup. Han er den første nordmannen som vinner ProAm.

2

Porsche Design piffer opp julegleden
Hvis det er behov for å finne gaven til den "som har alt", kan det være mulig at svaret finnes hos Porsche Design. Bredden og utvalget ranger fra smått til stort.

3

Norske Tommy kjemper for Porsche på Le Mans
Kommende helg skulle egentlig bydd på ekte Le Mans 24-timers racing, og for Porsche ville helgen bli spesiell. Det er nemlig siden 50 år siden legendariske 917K vant totalseieren i løpet. Men Korona-epidemien medførte bråstopp i motorsportens globale racingserier, dermed ble team og førere satt på et ventespor i virkeligheten. Heldigvis har den digitale verdenen kommet til unnsetning.

Flere saker