Sprekere og mer sporty Macan GTS

Macan har høstet mange lovord for suverene kjøreegenskaper og ditto glede bak rattet. GTS-versjonen kommer nå i en fornyet versjon som er ytterligere forbedret.
Publisert: 17. desember 2019

Med nøye tilpassede grep er det gjort forbedringer som sørger for at GTS beholder forspranget. Motorkreftene er økt til 380 hestekrefter i V6-biturbomotoren på 2,9 liter, dreiemomentet på 520 Nm er tilstede fra 1.750 omdreininger. I samspill med en forbedret PDK-girkasse og Sport Chrono akselererer nye GTS til 100 km/t på 4,7 sekunder.

Interessante fartsressurser er likevel bare halve historien. Understellet er justert slik at modellen er blitt 15 millimeter lavere, med en ekstra betoning på sportslighet gjennom det aktive PASM-systemet. Velger man det adaptive luftunderstellet kryper GTS ytterligere 10 millimeter nærmere underlaget.

Den sporty Macan-modellens sportslighet er ivaretatt med grep som likner øvrige Porsche GTS-modeller har, blant annet et eksosanlegg som sørger for riktig lydbilde, 20-tommers hjul med felger i RS Spyder Design, store stålbremser (360x36 millimeter foran og 330x22 millimeter bak), karbonkeramiske bremser eller de nye PSCB-bremsene. Forbruket er oppgitt til 0,96 liter pr mil etter NEDC-normen.

Også notert

1

På tide å markere styrke i elektrisk racing
Porsches inntreden i Formel E har ikke vært et hasteprosjekt for å være med fra starten. I stedet valgte ingeniørene en vei hvor erfaring fra Le Mans-racing skulle spille en viktig rolle. Og en liten bonus: Vi byr på lekre bilder av 99X.


3

Isdans uten rekkeviddeangst
Levi, Nord-Finland: Med vinter og kulde halve året blir det ekstra interessant å sjekke nye Taycan i slike forhold. Det fikk Norsk Porsche anledning til langt nord hvor kulde og snø fortsatt er en del av hverdagen, og inntrykkene er mange og interessante.

Flere saker
Kommentarer til saken