
Sprekere og mer sporty Macan GTS
Macan har høstet mange lovord for suverene kjøreegenskaper og ditto glede bak rattet. GTS-versjonen kommer nå i en fornyet versjon som er ytterligere forbedret.Med nøye tilpassede grep er det gjort forbedringer som sørger for at GTS beholder forspranget. Motorkreftene er økt til 380 hestekrefter i V6-biturbomotoren på 2,9 liter, dreiemomentet på 520 Nm er tilstede fra 1.750 omdreininger. I samspill med en forbedret PDK-girkasse og Sport Chrono akselererer nye GTS til 100 km/t på 4,7 sekunder.

Interessante fartsressurser er likevel bare halve historien. Understellet er justert slik at modellen er blitt 15 millimeter lavere, med en ekstra betoning på sportslighet gjennom det aktive PASM-systemet. Velger man det adaptive luftunderstellet kryper GTS ytterligere 10 millimeter nærmere underlaget.
Den sporty Macan-modellens sportslighet er ivaretatt med grep som likner øvrige Porsche GTS-modeller har, blant annet et eksosanlegg som sørger for riktig lydbilde, 20-tommers hjul med felger i RS Spyder Design, store stålbremser (360x36 millimeter foran og 330x22 millimeter bak), karbonkeramiske bremser eller de nye PSCB-bremsene. Forbruket er oppgitt til 0,96 liter pr mil etter NEDC-normen.



Også notert
1
Kommende helg skulle egentlig bydd på ekte Le Mans 24-timers racing, og for Porsche ville helgen bli spesiell. Det er nemlig siden 50 år siden legendariske 917K vant totalseieren i løpet. Men Korona-epidemien medførte bråstopp i motorsportens globale racingserier, dermed ble team og førere satt på et ventespor i virkeligheten. Heldigvis har den digitale verdenen kommet til unnsetning.
2
3
De som syns det har vært stille om den norske Porsche-racingproffen Dennis Olsen har både feil og rett. Det er slik det blir når man blir hentet inn i godt, internasjonalt selskap hvor synligheten for det norske publikummet blir diffus. Realiteten er nemlig oppsiktsvekkende motsatt, han er nyslått mester i den tøffeste av alle GT3-seriene.
Flere saker