Sprekere og mer sporty Macan GTS

Sprekere og mer sporty Macan GTS

Macan har høstet mange lovord for suverene kjøreegenskaper og ditto glede bak rattet. GTS-versjonen kommer nå i en fornyet versjon som er ytterligere forbedret.
Publisert: 17. desember 2019

Med nøye tilpassede grep er det gjort forbedringer som sørger for at GTS beholder forspranget. Motorkreftene er økt til 380 hestekrefter i V6-biturbomotoren på 2,9 liter, dreiemomentet på 520 Nm er tilstede fra 1.750 omdreininger. I samspill med en forbedret PDK-girkasse og Sport Chrono akselererer nye GTS til 100 km/t på 4,7 sekunder.

Interessante fartsressurser er likevel bare halve historien. Understellet er justert slik at modellen er blitt 15 millimeter lavere, med en ekstra betoning på sportslighet gjennom det aktive PASM-systemet. Velger man det adaptive luftunderstellet kryper GTS ytterligere 10 millimeter nærmere underlaget.

Den sporty Macan-modellens sportslighet er ivaretatt med grep som likner øvrige Porsche GTS-modeller har, blant annet et eksosanlegg som sørger for riktig lydbilde, 20-tommers hjul med felger i RS Spyder Design, store stålbremser (360x36 millimeter foran og 330x22 millimeter bak), karbonkeramiske bremser eller de nye PSCB-bremsene. Forbruket er oppgitt til 0,96 liter pr mil etter NEDC-normen.

Også notert

1

Boxster: 25 år og begjærlig til tusen
Tiden flyr. Boxster fyller 25 år og fortjener absolutt oppmerksomhet. Det sørger den nye spesialmodellen definitivt for. Eller hva skal man tenke om en midtplassert 4 liter med fartsressurser som GT4? La oss se nærmere på fenomenet Boxster.


3

Viderefører norsk Porsche-racing
Hos Porsche Norge er det blitt tradisjon med motorsportlunsj uken før jul. For tredje gang på rad ble sesongresultatene oppsummert, og de første dryppene for neste års planer avslørt for presse og fremmøtte. Og ja, det blir endringer fra 2019, mens satsingen generelt ruller på med nordmenn som blir raskere og raskere. En gledelig utvikling med andre ord.

Flere saker