Viderefører norsk Porsche-racing

Hos Porsche Norge er det blitt tradisjon med motorsportlunsj uken før jul. For tredje gang på rad ble sesongresultatene oppsummert, og de første dryppene for neste års planer avslørt for presse og fremmøtte. Og ja, det blir endringer fra 2019, mens satsingen generelt ruller på med nordmenn som blir raskere og raskere. En gledelig utvikling med andre ord.
Publisert: 20. desember 2019


Det er nok neppe feil å hevde at det aldri har vært så mange dyktige norske utøvere i asfaltracing på fire hjul. Porsche internasjonalt og i Norge har som uttrykt mål å være tydelige på at motorsport er en del av hverdagen. Noe som blant annet innebærer å hjelpe unge talenter frem, være en pådriver for at etablerte førere utvikles riktig og være medansvarlig for å arrangere løp. Porsche Norge er en aktiv partner i Carrera Cup Scandinavia og har sørget for at to av løpene går på norsk jord på Rudskogen.

Carrera Cup er et ypperlig utgangspunkt for å bli rask i bil. Slik som det unge stjerneskuddet Emil Heyerdahl har opplevd i 2019.

- Dette har vært min første sesong i serien, da som junior i klassen Driver Development Programme. Første del av sesongen bar preg av å finne ut av saker og ting, deretter løsnet det når alt falt på plass. Vi fikk såpass gode resultater at jeg ble utnevnt til Rookie Champion. Neste år er fortsatt ikke helt på plass, men jeg kan si at det er en fortsatt satsning underveis, sier han fornøyd.

    Erfarne Roar Lindland har hatt en annen innfallsvinkel for den samme cupen. Han har rukket å være innom hjemlige utfordringer når ikke andre løp internasjonalt har vært avviklet.

    - Jeg er fornøyd med pallplasser i halve sesongen. Og det må absolutt nevnes at jeg syns det er artig å se hvordan det blomstrer med unge talenter, i kjølvannet av satsningen som Porsche i Norge viser. Nå det gjelder den internasjonale ProAm-klassen i Carrera Supercup hadde jeg egentlig bare et alternativ som tittelforsvarer, nemlig å vinne igjen. Så det føles absolutt godt å med to strake seire i en beintøff klasse. Neste år er fortsatt ikke helt spikret, men det mangler ikke på ambisjoner, avslutter Lindland med et lurt smil.

      Marius Nakken er en rask herre på lik linje med de andre, og har kjørt i Carrera Supercup i 2019. Da gikk han også over til Project 1 Motorsport.

      - Byttet av team henger sammen med ambisjonsnivået, sier han – og avslører at suget etter større utfordringer ikke slipper taket. 2019 begynte med en del innkjøring før brikkene landet, deretter gikk det bra. Jeg har også vært på test hos Porsche med tanke på å være sjåfør i de lengre langdistanseløpene, og må ærlig innrømme at det fristet etter 10 lynraske runder i Bahrain nylig. Tidene mine er bedre enn mange store navn, så jeg følger nøye med på telefonen om dagen for flere tester. Videre lokker det med mer Supercup i 2020, innrømmer sunnmøringen.

        Det utrolige Porsche Supercup-fantomet fra tidligere av, Dennis Olsen, fikk definitivt smake på større utfordringer med langløp i verdens tøffeste GT3-klasse i 2019.

        Der sørget han like godt for å bli uoffisiell mester for førere i den anerkjente International GT Challenge-serien. Toppet av å gi Porsche sin første VM-tittel i serien, i en aldeles nervepirrende thriller i siste løp.

        - Det ble en ekstra tøff helg med enorme mengder taktikk og strategi. Vi har vært tre makkere i sesongen som har kjørt i Pfaff-teamet, men denne gangen ble vi splittet opp til hver vår bil med andre sjåfører. Det ble gjort for å øke vinnersjansene ytterligere mot Mercedes som lå best an. Når vi forstod at avslutningen på Kyalami kunne gå vår vei på grunn av riktige valg og suveren laginnsats, ble det hektisk forklarer Dennis som blant annet delte bil med kvikke Nick Tandy. Han trekker frem en app på telefonen som viser at han fotet rundt 27.400 steg den helgen. Kort og godt for å ha oversikt og være på ballen de 9 timene løpet varer. Også på grunn av været som varierte fra 50 varmegrader på asfalten til dundrende regnvær.

        - Neste år blir jeg værende med Pfaff-teamet som er helproft, dermed blir det flere langløp, avslører Olsen som er i gang med testing fra tidlig januar. Vi holder dessuten døren åpen for at Olsen kan dukke opp med sine kvaliteter i andre sammenheng.

          Den yngste føreren som Porsche følger opp, og går for å være det helt store talentet for å nå Formel 1, er Dennis Hauger.

          - 2019 har vært hektisk for min del. Totalt har jeg deltatt i 42-43 løp i ulike serier, sier unggutten på 16 år som kjører for Red Bull Racing i åpne singlesetere. Årets høydepunkt er utvilsomt å bli italiensk mester i Formula 4 – som tidenes yngste. Aktivitetsnivået ga han også en andreplass totalt i den tyske F4-serien.

          - Jeg er i samtaler med de rette menneskene for et sannsynlig opprykk til Formel 3. Det er klart etter tester som viser at jeg er mer enn rask nok, fortsetter han.

            Videre vil Hauger dukke opp i den skandinaviske Porsche Cup-serien som gjestesjåfør.

            Dennis Olsen i bil nummer 31 for Frikadelli-teamet på Kyalami.
            Også notert

            1

            Dennis Olsen er årets GT3-konge!
            De som syns det har vært stille om den norske Porsche-racingproffen Dennis Olsen har både feil og rett. Det er slik det blir når man blir hentet inn i godt, internasjonalt selskap hvor synligheten for det norske publikummet blir diffus. Realiteten er nemlig oppsiktsvekkende motsatt, han er nyslått mester i den tøffeste av alle GT3-seriene.


            3

            Sprekere og mer sporty Macan GTS
            Macan har høstet mange lovord for suverene kjøreegenskaper og ditto glede bak rattet. GTS-versjonen kommer nå i en fornyet versjon som er ytterligere forbedret.

            Flere saker
            Kommentarer til saken